Gitt at vi har så lite info fra Luza så er det umulig å designe en løsning med en motstand.
Tjodleik har et poeng at man må måle strømtrekket og da ha justert inn den farten man vil ha og samtidig
måle spenningen på skinnene. Da kan man regne ut det nødvendige spennigsfallet.
Det eksempelet fra philo har ingen relevans her egentlig. Det er bastert på en batteripakke med 4x nimh som
egentlig gir 4,8V, men noe mer fulladet. Det oppgitte strømtrekket på 0,11A er med 3 vogner. med 5 vogner er det 0,19A.
Så hvor mange vogner vil Luza ha? Det vet vi jo ikke.
Dette strømtrekket vil definitivt øke når en unge bestemmer seg for å holde igjen toget eller skinnene kortslutter av en eller
annen grunn. Da brenner den motstanden på 0,25W fort.
Å begrense spenningen på denne måten med en motstand gjør også at man må ‘gi på’ mer på regulatoren for å få toget i gang, og dermed
får en dødsone nær stop. Jeg mener det er bedre å begrense på toppen.
Dette kan gjøres enkelt ved å sette tape over de punktene på kretskortet der man dreier. Dvs dekke ytterpunktene i den ‘rutete’ halvbuen på venstre
siden i bildet på brickshelf. Det er 13 ruter hvor det ene i midten er stop. Altså 6 trinn hver vei. Setter man tape på de 2 øverste forover og kanskje de 4 øverste på revers så går det ikke så fort bakover. Det er sikkert litt fett som må vaskes bort også. Dette skal bare holde en dag så en tynn pakketeip burde holde.
Tapen bør ikke være for tykk for at ikke den sleperen skal butte i kanten.
Det sitter en LM317 som spenningsregulator inni og det man egentlig gjør er å velge 2 motstander som utgjør strømbegrensningen og referansespenningen for denne. Sånn for ordens skyld har LM317 en intern strømbegrensning så om noen kortslutter skinnene så vil den skru seg av og er omtrent umulig å drepe. De er designet for å kunne gi minst 1,5A mellom 1,2 og 37V, og må ha minst 5V inn.
En annen mulighet er å modifisere de motstandsparrene slik at toppfarten ikke øker når man har nådd et visst nivå.
Det krever lodding inni der, men er fullt reversibelt.
Likeretterdiodene er nok 1N4001 og de kan man også bruke til å senke spenningen. De har et spenningsfall over seg på ca 0,6-0,9 avhengig av hvor mye strøm som går:
cliftonlaboratories.com/user … n400x8.gif
en.wikipedia.org/wiki/1N4001_and … ies_diodes
Så man kan sette et visst antall slike i serie og oppnå et ønsket spenningsfall.
Hvis vi antar 0,15A er spenningsfallet ca 0,75V. Hvis man vil gå fra 9V til ca 5V så kan man prøve 5 dioder i serie. Dioder leder bare ene veien, så man må ha
dioder i paralell med motsatt lederetning for revers av toget. Her kan man også velge et høyere antall dioder for å få lavere ryggefart.
Enda en mulighet er en strømforsyning med lavere utspenning. F.eks 6 VAC. Dette vil også gi en dødsone på bunnen og man må vri mer for å få i gang toget.
Så Luza, prøv tapeløsningen først og kjør den et par dager for å se hvordan tapen overlever. Dette er ihverfall den billigste løsningen og i mine øyne den beste all den tid du beholder lineariteten i fartsregulatoren fra start 
Bruk litt rødsprit for å vaske de kontaktpunktene du vil ha tape på. Hvis du har noe syrefri vaselin kan du smøre de andre i samme slengen.