Avgiftsfri innførsel av varer

hvor fremkommer dette? Egne erfaringer eller lov/forskrift? Kjenner ikke igjen denne praksisen selv.

Jeg fant det her, og han som skriver dette jobber med dette. Jeg har også googlet litt, og funnet at dette stemmer. Som nevnt så er det forskjell på teori og praksis, men dette er noe man kan risikere. Jeg ser for meg at dette neppe er et problem med Posten da de stort sett er greie, men selskaper som DHL o.l. ser jeg for meg utnytter de de kan av slikt.

Upålitelig kilde. Hentet fra et forumsinnlegg. Da forholder jeg heller til de hva de på Toll og avgift sier, som er avgjørende myndighet og klageinnstans. Enkelte firmaer må gjerne ha prosedyrer, men har de ikke hjemmel i lov, forskrift og offentlige fortolkninger eller dommer osv…har de ikke hjemmel for å vurdere det slik, SÅ fremt man har dokumentasjon på hva man spesifikt har betalt for og kan dokumentere at det er gratis frakt osv (som jeg har skrevet tidligere i denne tråden) :slight_smile:
Alle sånne avgjørelser kan klages inn og viktigste synes jeg ved krav om mva osv, send inn dokumentasjon før du henter ut en vare, det er lettere/mindre jobb å få frigitt en vare enn å få noe tilbakebetalt senere…

awt: Du burde si ifra til hu trogha om at pakker som ikke er toll-pliktige som kommer via Posten og trogha må betale MVA-krav på burde ikke ta imot pakka og ta kontakt med kundesenteret til Posten og bli satt over til de som driver med toll i Posten :wink:
uthentingsstedet har jo ingen ting de kan gjøre annet enn å gi den beskjeden til kunden, så de er bare dårlig opplært.

Ellers virker han Stian MH litt merkelig. Påstå alt på de krava der selv om man har kvittering på 0,- i frakt =p
Virker som han jobber en plass som krever inn mer enn de burde =p

Har aldri fått noe krav om å betale mer for når jeg har handla pakker med 0 i frakt.

Også er det avsenderen som eier pakka og må gi godkjenning om å åpne inntill pakken er hentet ut =)

Inntil han kan henvise til en faktisk paragraf som tilsier at det legges på penger så tar vi ikke han seriøst =)

Litt på siden, men Tollvesenet har rett til å åpne hvilken som helst brev/pakke fra utlandet uten godkjenning av mottaker for inspeksjon. Selv om dette er hos transportør. Transportør har vel også lov til å åpne i noen tilfeller men her er jeg litt usikker på regelverket.

Ja de kan åpne det meste. Bare de husker å legge alt tilbake igjen. :slight_smile:
Det skjedde meg i fjor. Kjøpte noe Lego på E-Bay og tollvesenet stakk av med baseplatene og bygge tegningen ved toll sjekk. Men fikk de tilbake etter etterlysning både hos posten og avsender.

ARG!!!

Håpløst jo.

Jeg har nå kommet i et uføre hvor jeg faktisk ikke kan handle for 200kr engang på bricklink fordi o store POSTEN skal ha sitt…
Takk til SIV!!!

Bestiller du fra butikker med frakt > 150 da?

Forøvrig helt enig med utbruddet, fordømte nissepolitikere… hvis de først skal gjøre endringer så må det vel være mulig å gjøre det skikkelig. :unamused:

Ja, jeg fikk faktisk til det. Når pakkene får litt volum er det faktisk mulig. Tro det eller ei.

Du KAN jo handle for over 200, det blir bare (“bare”) en del dyrere. Vil tro at med mindre du handler veldig sjelden eller bare akkurat slike ting som nå, så vil du likevel totalt sett tjene på endringa.

Joda, jeg er inneforstått med at jeg tjener på endringen, men det har liksom blitt litt mer knotetet å få det til nå…

Hadde vært smart av de som har en del business mot nordmenn å ha “frakt-kuponger” til salgs, portoen er jo ofte basert på vekt. “Kupong, porto inntil 250g utenfor EU - €9”, f.eks. Så mottar du kode på mail som du bruker, og får fratrekk på totalen: vips, du kan handle mer.

Noen som selger på BL som kan si om dette hadde.vært mulig?

Men vil ikke tollvesenet regne betaling med kuponger med som en del av totalprisen? Det blir vel kanskje litt på samme måte som hvis man bruker gavekort på f.eks. amazon eller andre utenlandske nettbutikker?

Det er mulig.
Men er den kupongen til neste salg eller hvordan fungerer denne kupongen du taler om?

På min siste bestilling kom en 10% rabattkupong opp som “discount” eller “credit”, og jeg kan jo vise til PayPal-kvitteringen. Hvorvidt forrige betaling via PP var for frakt eller en annen forsendelse kan de jo spekulere i, men ikke stort mer enn det.

Vil vel ta 24t ekstra å få den koden på mail, og så bruke den på handel neste dag, ja.

Dinside.no: Gjetter fraktprisen så pakker havner over 350-kronersgrensa

Bare å unngå å ta imot pakka så går det fint å få retta fraktbrevet så man slipper å betale no ekstra.
Det har jeg gjort et par ganger.
Ene gangen måtte jeg få Tollvesenet til å stemple fraktbrevet.

DHL opererer i et “grått farvann/praksis” som ikke de helt ut har juridisk hjemmel for (måten det settes verdi på frakt, uten om å be om dokumenter på frakt etc). Derfor mange klager. Ja, som Eiker skriver, ikke ta i mot først. Send inn dokumentasjon på faktisk fraktpris, slik at det blir frigitt uten mva/gebyrer etc. Man kan klage til Tollvesenet også i ettertid som er klageinnstans, men det er mye mer jobb enn å gjøre det før du tar i mot varen :slight_smile: