Blå baseplater

Noen som vet hva som har skjedd med de blå baseplatene? Alle butikker jeg har sjekket er utsolgt. Er de ute av produksjon?

Birgitte

Jeg mener å ha lest eller hørt at de ikke produseres lenger.
Det er jo veldig synd når man skal ha hav eller sjø.

Ja, de produseres ikke lenger. De kutta dem ut når de skulle lansere sjørøver- og dykkersett! Ganske koko.

Det var da som pokker, jeg hade tenkt å lage en øy til.

Det må være noen igjen rundt omkring… Jeg kan ikke love noe, men kan holde utkikk etter dem for deg, om du er interessert? Porto bør vel ikke være all verdens for plater…

For meg virker det som om LEGO er på vei bort fra baseplater sånn generelt sett og er på vei over til disse nye 16x16 platene. bricklink.com/catalogItem.asp?P=91405

Men blå baseplater kan sikkert skaffes via Bricklink enda. Kan tenke meg at det er lurt å skaffe seg en del av dem nå før prisene raser oppover.
Ser ut som de nå ligger litt over 100-lappen pr plate : bricklink.com/catalogPG.asp?P=3811&colorID=7
Sammenlignet med de nye 16x16 platene som ligger på rundt 30kr pr plate. Og siden du trenger fire av dem for å dekke 32x32 område så blir det omtrent likt nå. Men ser det er noen som har disse blå platene rett under 20kr stykket. bricklink.com/catalogPG.asp? … &colorID=7

Jeg husker i “gamle” dager, da hadde vi 10x20 “plater” som var en brikke høy. Husker jeg hadde ganske mange av dem i forskjellige farger. Men de ble skjøre med årene og knakk i biter. Nå har jeg ingen hele av dem igjen, men jeg har en gammel lys grå som er i bare to deler. Resten er knekt opp i mange småbiter og bitene ble kastet etterhvert som de ble ubrukelige til noe. Jeg innser at om disse skulle tilbake inn i produksjon så måtte LEGO bruke mye plast i dem for å få dem solide nok, og da ville de bli veldig dyre i produksjon. Er jo bedre å stable flere 16x16 plater oppå hverandre, det gir jo faktisk mer styrke enn de “brikke-platene”.

Lekekassen har plenty på lager.

Takk for hjelpen, folkens! Har lagt inn en solid bestillig hos Lekekassen, så nå kan det bli mer skjærgård.

Ikke bare er de blå borte, men de grønne har ny blitt Bright green - noe som ser psykidelisk ut på plener etter min mening.

Men så har vi fått tan tilbake, og det er jo kjekt. Kanskje jeg må lage en strand eller en ørken?

De nye brightgreen platene - uff. Eneste nyttige jeg kan se de kan brukes til er tildekt under f.eks. modulhus.

Bright green er fin i små doser, men skrekkelig på større flater som en baseplate! :open_mouth:

På lekebutikken på Odden kjøpesenter i Grimstad har de blå baseplater, så sikkert 20-25 stk for et par dager siden. Tror også de hadde noen grønne.

Litt nærmere kanskje:

Brio på Horisont i Åsane hadde sikkert 20 stk i dag, lørdag 13. juni.

Kanskje de sender og!

Mvh

Per Stian Kjendal