Vær veldig forsiktig med konsentrert hydrogenperoksid, det er meget kraftige saker.
Annet tips:
Ikke skru korken igjen under oppbevaring. Når hydrogeneroksiden spaltes til vann og oksygen så er det lurt at dette oksygenet slippes ut i det fri istedenfor at det holdes tilbake i flasken.
1 dl 30% Hydrogenperoksid er akkurat passe til å blande ut til en liter 3%.
Siden dette selges via apotek burde det være mulig å overtale ditt lokale apotek til å bestille stoffet og blande det ut for deg.
Jeg ville ikke bli overrasket om apoteket tok betalt for en litersflaske og renset vann, men ikke for å blande det ut.
Liten status på den klorede Monorail skinnen. Den lå omtrent en uke i klorin. Avsluttet det og spylte den godt. Men så dagen etter at den hadde fått litt hvite flekker.
Tenkte det kunne vel ikke skade å se hva som skjer når den ligger i sol lys igjen i vindusposten.
Enten så er det kloringen eller så var det sol lyset. Den har faktisk blitt bedre etter denne behandlingen. Dog ikke helt som ny, men bedre.
Den ene hvite hjørnet som lå i rødsprit var det ingen forandring på. Kanskje jeg tar en klor behandling av den for å se hva som skjer?
Har noen prøvd å klore [part]73590c01a[/part] eller liknende med samme konsistens
slangen er vel mer gummi enn plastikk. Klorin kan vel angripe dette ?
Har til nå hatt suksess med å få gulnede hvite klosser tilbake til hvit.
Har en slange del som er lettere gulnet i slangen.
Noen som vet om H2O2 funker på lys grå også? Ødelegger vel ikke fargen? Har ei flyvinge som ikke ser ut… Har nettopp bestilt noe 3% fra Portugal eller hvor det var. Såpass billig at jeg er spendt på om det er noe annet enn vann som kommer - om det kommer…
Hei, da er det på tide å melde litt tilbake om forsøk. Jeg kjøpte en liten flaske med H202 på apoteket, og OxiClean på butikken. I dag var det meldt sol, så jeg satt ut en del hvit lego i en klar beholder før jeg dro på jobb. Meldinger hjemmefra melder om at det bobler i beholderen, så blir spennende å komme hjem å se. Ut fra hva jeg har lest på nettet er dette normalt. Jeg brukte 0,5L H202 (dette dekket akkurat den hvite Legoen jeg skulle ha ren) og en teskje med OxiClean.
Her er et før-bilde (ja, hjelmen er egentlig hvit):
Dette var den absolutt verste delen. Den var jo nesten helt gul, og den ble som dere ser ikke helt hvit.
Når jeg kom hjem i går hadde blandingen stått ute i sol i ca. 7 timer. Kona hadde rørt litt rundt underveis slik at forskjellige deler lå på toppen osv.
Jeg lot delene ligge et par timer ekstra i miksturen. Når solen gikk ned tok jeg med delene inn og de aller fleste delene var nå knall hvite. Noen var fortsatt ikke helt hvite så disse satt jeg ut igjen i den samme miksturen (la til litt ekstra OxiClean og lot de stå ute i dag også. I dag har det vært en del sol, men ikke like mye som i går, så prosessen har nok gått litt tregere i dag enn den gjorde i går.
Totalt var det kanskje ca. 200 deler. Noen var verre enn andre. De aller fleste har blitt skikkelig hvite og fine, men de som var verst har ikke blitt helt hvite. Dette er nok mest sannsynlig kun fordi de ikke har fått nok sol. Hadde det vært sterkere sol, eller om jeg hadde latt de stå lenger så hadde de nok blitt enda litt hvitere.
Er veldig fornøyd med resultatet, de hvite delene som var stort sett jevnt over en del gulnet har blitt skikkelig hvite og fine. Noen få deler funket det ikke på (ikke bra nok), men de bare bytter jeg ut.
Jeg hadde også deler med trykk på, disse ser like fine ut. Jeg hadde ikke deler med klistremerker, så det vet jeg ikke. (Jeg hadde en kloss med klistremerke, men turte ikke å prøve da klistremerket er dyrt og vanskelig å få tak i på nytt.)
Delene jeg tok inn i går kveld har ligget og tørke et døgn nå etter å ha blitt skylt grundig med vann. Slik jeg ser det har det ikke blitt noen annen forandring på de enn at de er hvite. De virker ikke mykere eller sprøere eller noe. De har fortsatt den gode “clutch”-evnen som andre klosser som er tilsvarende gamle har.
Alt i alt meget fornøyd, eneste minuset er at jeg fortsatt ikke har funnet noe billig hydrogenperoksid. Får jeg tak i noe billigere har jeg lyst til å prøve dette på fargede brikker også, spesielt gammel grå.
Hvilken blanding brukte du? 3 eller 10%? Jeg har nettopp kjøpt 2 liter hydrogenperoksid for 14,72 GBP, men det er bare 3% blanding. Tror prosessen går uansett om blandingen står i sola eller ikke - den virker bare som en katalysator så vidt jeg har forstått. Derfor vil tid være den faktoren som er viktigst for suksess. Opp til en uke i blandingen for de styggeste klossene har jeg sett på YT, og klistremerker tar visst ikke skade av å ligge i blandingen. Blir spennende å prøve selv, jeg begynner på mandag.
Hvis solen glimrer med sitt fravær kan man oppnå samme effekt ved å sette steikeovnen på 60 grader.
Jeg vil da anbefale at man setter en ildfast skål e.l. under til å fange opp eventuelt søl.
Varme eller sol fungerer som akselerator, prosessen går vesentlig tregere i romtemperatur.
Får ikke til å kopiere adressa nå, men ebay, søk h2o2 3% og du finner det. Halvlitere til under 39 kroner, fritt tilsendt. jeg har fått alle de fire jeg bestilte for en uke siden nå
Ser ut som ett kjempebra resultat!
Klarer du å se om det blitt noen deformasjoner eller endringer i overflata på delene?
Er hjelmen for eksempel like skinnende på overflata som en ny hjelm (eller hjelm som ikke er blitt behandlet)? Og klarer du å se om det er noen steder at soffet har “spist” bort noe av plastikken og laget fordypninger i overflaten?
Lykke til. Et tips, legg det i et glass med større omkrets. En ildfast form i glass eller noe. Da får flere av delene direkte sollys noe jeg tror hjelper. De delene som blir liggende under andre deler vil ikke bli behandlet like godt.
Har ikke lokk på, bare et lodd som står oppi for å holde klossene under. Beholderen har nokså liten diameter, nettopp fordi jeg håper lyset skal nå inn i størst mulig grad. Er litt spent på dette med klistremerker, men har valgt et sett det er greit å miste dem på (ikke for dyre merker) - så får vi se. Kan jo fort gå bra også?