Her i Tromsø har vi noen bygg som har en arkitektur som er litt “annerledes”. Jeg har forsøkt å gjenskape disse i LEGO så godt jeg kan. Men er ikke så veldig flink. Så for å få til detaljer i disse bygningene så blir modellene jeg lager ganske så store. (Kansje egentlig minifig size?)
Gamle Fokus Kino i Tromsø ble revet innmaten på i fjor og bygd opp til nytt bibliotek inn under det gamle taket i år.
Skal ta litt flere bilder av bygget nå som det er ferdig og forsøke å modellere bygget slik det er blitt i dag.
Nå har jeg forsøkt meg med Ishavskatedralen her i Tromsø som sikkert mange har sett bilder av eller har sett selv her i Tromsø. Den er også ganske spesiell.
(“deeplink” inntil galleri er åpnet)
Skal forsøke å lage litt interiør også. Har ikke nok transparente brikker til å lage ett glassmaleri i enden, men skal forsøke med det jeg har av brikker. Kansje modelere inn det nye orglet også. Men jeg tror det blir litt smått…
Ett annet bygg jeg kan tenke meg å modelere er Polarmuseet her i Tromsø. Det ligner litt i stilen med Ishavskatedralen, men er enklere. Må ta litt bilder av det så jeg får med meg detaljene der også.
Hvordan griper dere ann dette med å modelere bygg fra virkeligheta? Bruker foto for det meste? Eller er det noen som er så avansert at de tar for seg byggetegningene og måler opp for å få det mest mulig nøyaktig i skala?
Jeg synes Ishavskatedralen var veldig fin, jeg! Når det gjelder målestokk er det veldig forskjellig hva folk gjør. Michael bruker mye tegninger som han konverterer til minifigsize. Han bruker noen omregningstabeller og har noen i 1000.steine som han diskuterer med.
Selv ser jeg på bilder og tar det på gefylen. Der har du vel ytterpunktene?
torerik skrev: |
Taket: Jeg vet ikke hvordan, men lek litt med å få tweaket inn en spiss på toppen av taket. Tror det hadde "gjort" hele bygget.
Men som sagt, bra jobba, stå på |
F0NIX skrev: | ||
Jeg tror også jeg skal reorganisere hele vindusfasaden. Meningen er at det skal være ett rutemønster som passer sammen med det korset. Noe jeg ikke fikk til med di vinduene. Tror jeg dropper vinduer og bare lager søyler av 2x1 eller 1x1 brikker med plater over toppene.
det tror jeg blir bra. du kan jo også prøve å ta med den hvite vertikale greia som ligger vertikalt ganske langt nede på veggen.
|
F0NIX skrev: | ||
Jeg tror også jeg skal reorganisere hele vindusfasaden. Meningen er at det skal være ett rutemønster som passer sammen med det korset. Noe jeg ikke fikk til med di vinduene. Tror jeg dropper vinduer og bare lager søyler av 2x1 eller 1x1 brikker med plater over toppene.
det tror jeg blir bra. du kan jo også prøve å ta med den hvite vertikale greia som ligger vertikalt ganske langt nede på veggen.
|
torerik skrev: |
|
Ah, den vertikale greia som ligger vertikalt… jeg lurer på hvordan jeg ikke skjønte at det var dét du snakket om
Matija skrev: |
Hei,
|
Yeah!
P.S. Ikke dårlig minne da, egentlig
veldig gode forbedringer, det nye korset ble fenomenalt!
Ble ganske så fornøyd med det korset selv. (antar du selvsagt mener det korset i fronten av kirken).
Jeg hadde ikke noen brikker med “studs-on-side” som funket til dette formålet så jeg satt å lekt litt og tenkte og vrei gjernen og gjorde som jeg pleier å gjøre i slike situasjoner, ta opp den brikken jeg skal montere (2x1 brick) og åpne skuff etter skuff i LEGO samlinga til jeg finner noe jeg kan bruke
Ente opp med en Technic Brick 2x1 med to hull. Har faktisk aldri tenkt på at den kunne brukes til slikt.
Fikk nå til ett slags glassmaleri med de få bitene jeg hadde. Hadde blitt penere om jeg hadde hatt flere av de runde 1x1 brikkene.
Toppen på kirken fikk jeg heller ikke til. Endte opp med bare å skjule knoppene (er det det man kaller en stud på norsk?) med bare tiles.
Funket jo sånn passe.
Ikke hadde jeg mange grå (eller bronse helst) runde 1x1 brikker til å lage lange piper på kirkeorglet. Noen som har andre tips her?
Akkurat i det jeg sitter å skriver kommer jeg på at jeg jo har masse techinc deler (som jo er det jeg driver mest med) og en Technic Pin Joiner som kansje kan brukes? Eller er det noen her som har andre ideer?
(Løpe tilbake til LEGO-samlinga og teste…)
Vakkert!
Oki, da har jeg oppdatert Ishavskatedralen med nytt og bedre orgel og en altertavle som ligner mer på orginalen.
Her er en sneak-peak på orgelet inntill galeriet er godkjent igjen.
Endret litt på sakristiet (er det ikke det det heter?) bak altertavlen, men ser at jeg bommet litt på de vinduene.
Trappa er vist heller ikke slik jeg hadde laget den…
Flere ting dere ser jeg har bommet HELT på eller burde gjort bedre?
Joda, jeg vet at orgelet er ALT for stort og feilplassert, men det var umulig å plassere orgelet der det skulle være og samtidig vise at det var et orgel… Alternativet hadde vært en 2x1 brikke med en 1x2 plate med rille og en slett 1x2 plate på toppen der. Det hadde blitt det nermeste tror jeg…
dette blir bare bedre og bedre, øyvind
min favoritt-ting er at koppene på alteret er omtrent like høye som en benk
Ok, da har jeg gjort noen siste små endringer på kirka. Har også vært der selv og fått vært med på invielsen av det nye kirkeorgelet. Var jo en flott konsert med orgelet også…
Denne siste versjonen av kirken er laget FØR jeg var i kirka nå sist. Er ikke så ofte der akkurat, men hukomelsen var jo ganske bra og de bildene jeg fant på nett hjalp jo mye.
Og tusen takk for god konstruktiv kritikk her på forumet. Mange gode ideer hadde dere også. Eller kommentarer som ga meg noen ideer.
Men uansett; jeg har laget ett nytt alter, ny altertavle som er mer lik orginalen (når jeg endelig fikk sett noen bilder).
Bygde om glassmosaikken (glassmaleriet) og man kan såvidt antyde noe korslignende i bildet nå
Dette er det nermeste jeg klarer å komme med de bitene med gjennomsiktige brikker som jeg har. Skulle egentlig vært mye mer blått og bare litt gult/orange.
Kirkeorgelet ble også bygd om og skalert i mer rett size
Kirketrappa ble også ombygd helt. Blant annet nå med rullestolrampe
Hele kirka ble også forlenget litt og har noen ekstra seterader, fikk ny og bedre front på hele kirka og den ble mer lik orginalen nå.
Etter godkjenning så finner dere alle bildene på:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=159696
Når det er godkjent kan dere jo samenligne bildene fra versjon4 med bildene av orginalen og komme med komentarer til resultatet.
Uansett så tror jeg at jeg stopper her. Har fått så mange gode ideer til andre byggverk og byggemetoder under denne byggingen at det var jo reint morsomt. Har faktisk ikke hadde særlig intresse for byggverk i LEGO tidligere.
Du har ikke hatt fritidsproblemer i jula, ser jeg? Godt jobba. Gleder mitt “town-hjerte” at du har fått smaken på å bygge LEGO-byggverk.
Tror faktisk ikke jeg brukte så mange timer på Ishavskatedralen…
Men det var faktisk artig å bygge slike bygg også. Har tidligere forsøkt meg på “vanlige” bygg, men det var så kjedelig og gikk tilbake til Technic som var mer utfordrende.
Men disse byggene derimot var en liten utfordring å få til, så da ble det morro å bygge.
Nå har jeg “slengt ihop” ett nytt bygg som heter Polaria. Med “slengt ihop” mener jeg at jeg har brukt ganske få timer på å bygge dette. Tror jeg har brukt ca 12-15 timer totalt fordelt på to dager (lørdag og søndag denne helga).
Jeg gjorde ett forsøk tidligere med å bygge i en SNOT konfigurasjon slik at knottene ikke skulle vises på taket, men fikk det ikke til, å ga derfor det opp. Men de knottene skjemmer jo ikke bygget så da går det greit.
Bygget har en arkitektur som har mange likhetstrekk med Ishavskatedralen. Er ikke sikker på om det er samme arkitekt. Men Ishavskatedralen ble bygget på 60-tallet, mens Polaria ble bygget på 90-tallet.
Her er ett lite testbilde før hele katalogen blir godkjent og tilgjengelig.
Som vanlig, komentarer og konstruktiv kritikk mottas med glede.
Ny og oppdatert versjon av Ishavskatedralen finner du nå her:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=279328
Denne er laget for utstilling etter en liten forespørsel jeg fikk her på forumet.
Polaria bygget i LEGO som jeg hadde stående på Polaria i ca ett år er nå innhentet for å få nok klosser
Den nye Ishavskatedralen har ett litt annerledes orgel som er mer i tråd med det nye orgelet som er montert i orginalen. Den har ikke lengre de hornene som stikker forover og ut i salen. Igjen ble det her bare litt “kladd” for å få til noe med de delene jeg har. Ble ikke absolutt helt fornøyd med resultatet.
Hele kirka er blitt lengre og den er blitt i mer korrekt skala i forhold til orginalen og har dermed også fått inn flere seterader. Har også satt inn seterader på galleriet bak i kirka under hornene/fløytene til orgelet.
Ble ikke like fornøyd med glassmaleriet på denne som den forrige versjonen. Prøvde her å lage noe som lignet litt mer i fargene og motivet i orginalen, men det var ikke lett…
Hele basen på byggverket er lett delbar for transport. Eneste er at taket ikke er så veldig stabilt på grunn av størrelsen. Så det er best å frakte hele saken slik den står for da har taket litt støtte fra innsiden også.
Håper det faller i smak.