I bulken 2013 har jeg bestilt mye deler tiltenkt som fundament til byen min Kimville som feks.:
Support 2 x 2 x 10 Girder Triangular Vertical - Type 3 - 3 Posts, 2 Sections
Brick, Modified 1 x 2 with Masonry Profile (Brick Profile)
Plate 16 x 16
Byplanleggingen av den nye byen er så smått i gang og jeg har lenge hatt lyst å ha tog/t-bane under i allefall deler av den og dermed også en by i mer enn ett høydenivå.
I dag har jeg prøvet og feilet litt og synes jeg allerede er inne på noe som kan fungere. Kult med undergrunnstrapper ned til togskinnene samt litt slum og “kloakk”.
Som tidligere nevnt skal vi bygge på det ekte huset + heve hele det eksisterende taket så det blir ikke gjort noe mer med Legoen de neste månedene men tilbakemeldinger, tips og idèer mottas med takk!
Den endelige by-layouten skal bygges i normal bordhøyde.
…tanken er å ha 2 skinnesløyfer i og rundt byen og et “Central Park” -område på minst 3 stk 32x32 baserplater som i desember skal inneholde Winter Village-layout og resten av året fungere som park og rekreasjonsområde.
Kult med by i to etasjer! Forsøkte på noe slikt selv, for jeg har begrenset med plass. Min tanke var å bruke “undergrunnen” både til tog men også til annen mekanikk som kunne få biler til å kjøre rundt eller andre ting som kunne bevege seg på gateplanet over eller i ei bygning. Men har som sagt begrenset med plass så jeg måtte ta ned den lille layouten igjen for å få plass til å bygge noe annet.
Har du laget noen diagonalstag eller en vegg på tvers slik at ikke hele det øvre planet kan bli skubbet til siden? Det vil det sannsynlig kunne gjøres om du har BARE de der søylene. Alle kan vippes til en side samtidig… ouups! og hele byen er en etasje lavere og forflyttet til en side
Haha, ikke på nåværende tidspunkt, dette er bare i testfasen. Når byen skal settes opp blir det i bordhøyde på noe jeg lager selv, forankret i veggen så det vil stå støtt. Skal også “låse” det høyeste nivået med fjell og/eller andre bygninger der det ikke blir vegg. Planen er at den opphøyde delen av byen blir på 6-8 stk 48x48 baseplater. Men ja, har tenkt å holde meg til søylene og lukke åpninger med (brick)bricks for det estetiske.
Fra lekehems til full etasje som skal fylles med Lego, - KimVille 2.0! Den hvite vegge indikerer hvor taket gikk før… Endelig kan jeg snart komme “ut av Legoskapet” og bygge byen jeg alltid har drømt om!
Jeg er veldig fristet til å svare “ja”… Du har selv vært der oppe og 70% av arealet var viet Lego da, det blir ikke mindre med full takhøyde. Nå blir det utstilling med CMF og Arkitektsettene også.
Nei, ett sted går grensen. Men jeg har ventet på dette i ca 3 år så jeg har mye å bruke tiden på fremover. Før det evt. blir 3.0 blir det vel 2.1, 2.2, 2.3 osv. først
Da er endelig utbyggingen av huset ferdig og jeg har flyttet opp igjen Legoen. Den aller, aller første Legobrikken som ble tatt opp i etasjen er min Lykkebrikke. Det var et symbolsk øyeblikk.
Loftsrommet er 22 kvm med full takhøyde og inneholder en sofa og TV/playstation i tillegg til Legoen. Bordarealet utgjør 2,8 kvm eller ca 38.000 studs. Hvis jeg når målet om å ha togsløyfe under byen blir den på ca 76.000 studs noe som skulle gi meg en del å gjøre fremover. Under bordene får jeg lagret en del av Legoen som til nå har vært lagret i boder og skap rundt om.
Noen hyller skal opp på veggene samt to skap. Ett til CMF`ene og et til Architecture-sett
Koselig å se at bryggen i Bergen huset eksisterer fortsatt. De husene jeg løst designet var egentlig et spark til å vekke en interesse, men ser dessverre ikke ut til at noen andre tente på ideen. Litt trist egentlig.
Håpet er jo at man kanskje kan fortsette denne ideen…
Jeez! Eget utstillingsrom med oppbevaringssystem og snasne detaljer (LEGO-skilt, veggpynt, montér)?!
…og min LEGO som er forvist til garasjeboden min og evt. får lov til å lufte seg på stuegulvet (tog) eller spisestubordet (LOTR-sett, Castle-sett og annet småtteri) i svært korte perioder, a gitt…
Ser veldig bra ut, ser frem til flere bilder av rom og kreasjoner!
Desverre er det nok flere Lego samlinger som deler den skjebenen Terrax.
Har ikke store plassen selv, og kunne bare drømme om noe slikt som på toppen av denne tråden.
For det meste er nok samlingen min henvist til kjelleren og kommer opp delvis når lysten er der, og forsvinner dit når man har andre ting å gjøre
Ikke noe problem; når Viking-Lotto (evt. EuroLotto)-gevinsten er i boks, så tenker jeg at det blir å kikke etter en svær villa med en helt egen etasje til LEGO, med separate rom til hvert LEGO-tema (City, Castle, LOTR, Technic etc). Ser også for meg et form for “rørpost”-system på togskinner som skal gå igjennom hele kåken, slik at man kan sende godis fra kjøkkenet og uti stua, lesestoff fra stua til toalettet osv… Mulighetene er mange.
Det er bare så innmari dumt at jeg så veldig sjelden spiller noe form for Lotto…
Føler meg neste slem (og veeeeldig heldig) her, vi har et eget hus på gården der det ikke bor noen, og den ene etasjen disponerer jeg til lego og andre leker. Dette vil si ca 70 kvadrat med plass, selv om ikke alt dette blir brukt (har bare begrenset med lego (Må vel være en av de få i verden med dette problemet?)