Er det bare jeg som har ergret meg over gjennomskinnelige farger på lyse (spesielt hvite) klosser de siste par åra? Selv opplever jeg det som så ille at jeg avstår fra å kjøpe sett med mye hvitt (f.eks [set=4993]4993 Cool convertible[/set]), siden jeg må regne med at halvparten av delene har en kjip, gjennomskinnelig melkeaktig farge. Problemet er merkbart på andre farger også (f.eks lysegrått og gult), men ikke så ille som med hvitt.
Jeg kjøpte nylig sett [set=7198]7198[/set] (Indy Fighter Plane Attack) og måtte konstatere at mange av delene fremdeles hadde dårlig farge. Det er som oftest fordelt etter type, altså at alle deler av en type er enten dårlige eller normale. På den annen side kan det være forskjell på høyre og venstre utgave av samme del (f.eks har samtlige stormtroopers jeg har kjøpt i det siste normalt venstrebein og gjennomskinnelig høyrebein).
[attachment=1]skraaplater.jpg[/attachment]
[attachment=0]Tiles.jpg[/attachment]
IMO er dette verre enn “normale” fargeavvik (“bley”) vi har sett i det siste. Her er det ikke bare snakk om avvikende farge, men at klossene fremstår som simplere enn vi er vant til, a la noe man kunne vente å finne i et Mga-blks-sett.
Jeg har inntrykk av at den “offisielle” forklaringen på dette har vært problemer med den nye “in-mold” fargeprosessen, altså at fargepigmentet blir tilsatt plasten umiddelbart før den sprøytes inn i formen. Jeg er noe skeptisk til dette da jeg mener man da burde ha sett mye flere klosser med ujevn/marmorert farge, de klossene jeg har sett har alltid hatt jevn (men utilstrekkelig) farge.
Selv lurer jeg på om problemet kan ligge hos Flextronics (Legos outsourcing-partner), hvis Lego ikke har vært klare nok i fargespesifikasjonene er det godt mulig Flextronics vil prøve å kutte kostnader så langt kontrakten tillater. Hvis man skal gi noe en solid hvit farge brukes ofte titaniumoksid, selv om dette er dyrt så vil andre/billigere fargestoffer ofte gi et gjennomskinnelig resultat. Er det noen som har noen oversikt over hvilke deler som blir laget hvor?
Selv om jeg har forståelse for at det av og til kan bli innkjørings/produksjonsproblemer mener jeg dette har pågått altfor lenge (for min del siden jeg kjøpte huset [set=4956]4956[/set] for 2 1/2 år sia). Det virker som om “noen” tror at de vil slippe unna med dette, og at “folk flest” ikke vil merke forskjellen.
Dette med den hvite melkehvite litt gjenomsiktige fargen har jeg lagt merke til på mange forskjellige klosser. Gjerne flere brikker i samme sett som er slik mens andre like brikker er normale. Om man bruker mange slike hvite ved siden av hverandre så kan man se forskjell mot den vanlige hvite fargen. Men stort sett går dette bra. Fikk litt problemer med akkurat dette når jeg skulle bygge Ishavskatedralen hvor taket består av bare hvite 1x brikker og skulle ha lys inni den. DA skinnte det mye igjennom på akkurat disse brikkene. Heldigvis hadde jeg flere “normale” brikker som de kunne byttes ut med.
Har ellers ikke sett noe kvalitetsforskjell i selve plasten på disse hvite klossene.
Dette er jo desverre en av flere saker med dårligere kvalitet vi har sett fra LEGO i de siste årene. Jeg har lært meg at det må vi bare leve med sålenge vi klager på at LEGO er dyrt og at vi ikke kjøper mere LEGO for øke intekten til LEGO company
Noe må de jo gjøre for å overleve i markedet…
Det tar lang tid før alle deler som en gang ble lagd også blir brukt opp… og så vidt jeg vet er dette tilfelle her.
Men hvor mye dårlige deler ble egentlig laget, og hvorfor ble ikke problemet oppdaget/stoppet tildligere?
Jeg hørte at Lego slapp disse delene igjennom for å “redde julen”, da problemet ble oppdaget var det ikke tid til å produsere nytt før jul, så alternativet hadde vært tomme butikkhyller. Dette var greit nok for avverge en umiddelbar krise, men jeg mener fortsatt de burde ha gjort en større innsats for å fått disse delene ut av sirkulasjon i løpet av det påfølgende året. Om det var for dyrt å smelte/farge om, burde de prøvd å reservert disse delene for bulk-kjøp til store utstillingsmodeller, Legoland etc, hvor problemet hadde vært mindre sjenerende.
FØNIX:
Har ellers ikke sett noe kvalitetsforskjell i selve plasten på disse hvite klossene.
Ikke jeg heller, problemet er fargen. Teoretisk burde disse nye klossene være noe sterkere enn de gamle, siden plasten smeltes bare en gang og ikke to. SVJV svekkes termoplast av gjentatte smelte/støpe-sykluser.
Dette er jo desverre en av flere saker med dårligere kvalitet vi har sett fra LEGO i de siste årene. Jeg har lært meg at det må vi bare leve med sålenge vi klager på at LEGO er dyrt…
Personlig har jeg ikke klaget på at lego er dyrt på mange år, og er mer enn villig til å betale litt ekstra for den gamle kvaliteten. Når jeg tenker etter må prisene ha gått voldsomt ned, jeg har inntrykk av at det koster det samme for en 6-knotts legobil nå som det gjorde for en tilsvarende 4-knotts bil på 80-tallet.
Svjv ble det laget veldig, veldig mange deler før det ble oppdaget og rettet… dette skjedde samtidig som de endret på måten de farget materialet på (igjen, svjv).
Det er ikke så enkelt som det kan se ut som sett fra vårt ståsted. Det er ikke bare for dyrt å smelte om (å farge om er umulig, med mindre man lager svarte klosser). Støpemaskiner kjører 24/7 og klarer ikke å lage nok selv uten sånne “stunts”.
Jeg er tydligvis ikke helt oppdatert, jeg fant tilfeldigvis en pressemelding fra i fjor sommer hvor Lego sier de er iferd med å avslutte samarbeidet med Flextronics og selv overta driften av fabrikker i Mexico og Ungarn.
“The LEGO Group has decided to a larger extent to focus on an internal production solution and will phase out the existing outsourcing agreement with Flextronics during 2009. … The LEGO Group will take over LEGO production from Juárez, Mexico and Nyíregyháza, Hungary.”