Det å samle på Lego

Siden jeg er ny bruker på Brikkelauget har jeg lyst å skrive noen ord om min Lego interesse.
Som de aller fleste her inne har jeg vel alltid drevet med Lego så lenge jeg kan huske… Min først pakke fikk jeg vel rundt 4 års alderen
dvs. i 82.
Siden jeg var enebarn med snille foreldre, og single tanter ble det Lego til alle anledninger… Og med en far som jobba utenbys kjøpte han alltid med masse Lego når han kom hjem på Torsdagene.
Min store lidenskap innenfor Lego lå vel på Pirat, By og Castle settene… men også litt Romfart… som jeg forøvrig aldri har pakket ut.
Lidenskap for Lego forsvant rundt 12 års alderen da Nintendo kom på banen… Dessverre kan man vel si for da ble det mer spill enn Lego under juletreet.
Da jeg flyttet hjemmefra rundt 20 års alderen lot jeg Legon stå fint plassert på Legorommet slik at min bror som var 9 år yngre få "låne" den.. I likhet med meg fikk han vel samme interessen og fikk omtrent like mye Lego som meg. Dvs. at han overok der jeg slapp rundt 1991-92 og fikk nye sett fram til 2008. Rett før jul 2008 fikk jeg en SMS der han spurte om jeg ville hente all Legon… Og det ville jeg jo selvfølgelig… :smiley:
Min interesse ble vel ikke mindre da Michael dukket opp på Tingenes tilstand… noe jeg forøvrig ble forespurt om også…
Omtrent hele 2008 gikk vel med til å skaffe seg de settene jeg manglet for å ha komplette serier fra 80 tallet, i tillegg til innkjøp av nye spennende serier.
I tillegg har jeg en “deal” med Fretex om at Lego som blir levert inn der havner i mine hender… noe som har resultert i mange kilo til latterlige priser…
I det siste har jeg handlet en del fra Ebay der du finner omtrent alt som er laget av Lego… Men et av settene jeg ønsker meg og som er vanskelig å få tak i er denne: raster.art.pl/gallery/artist … a_lego.htm
Planen for min samling er å få bygd opp alle settene… problemet er bare plassmangel, og de settene som ligger i orginale esker fra 80 tallet kommer vel aldri til å bli bygd opp.
Mine siste innkjøp denne uka:
7048
7637
10193
6243
10181
10182
10185

+Komplett serie Indiana Jones

Svein Erik

Velkommen skal du være, jasgripen! :smiley: Alltid hyggelig å ha enda en til å prate om LEGO med!

Skal bare nevne at de settene som er i linken din ikke er offisielle sett, men kunstverk som en del av et prosjekt LEGO var lite glade for å bli involvert i. Det ble laget ett én-sifra antall av de, så prisene på de, om du finner noen, kommer til å være høye. Spesielt om man faktorerer inn de vandaliserte klossene og bruken av lim. :wink:

Jeg kan vel også nevne i samme slengen at vi bare mangler noen siste detaljer før vi får sving på medlemsskap og slikt, så da kan det vel også friste med at vi også får i gang noen sosiale klubbarrangementer i løpet av året?

Velkommen til Brikkelauget. Vi har noen felles interesser ser jeg. Jeg samler også på sett fra 80-tallet.
Forresten fin deal du har med Fretex :wink: , synd for meg at de ikke har utsalg i nærheten…

Jeg for min del synes det er langt mer stas å ikke eie det settet du lenker til, men…

Hjertelig velkommen til forumet Jasgripen.
Samler du sett bare for å ha dem stående i eska, eller vil du bygge dem opp å la dem stå til utstilling?

Siden du kjøper inn mye brukt LEGO fra Fretex antar jeg at du bygger MOC’s også? Har du eventuelt lagt ut noen bilder på Flickr/Brickshelf/MOCpages?

Hvor holder du til i landet? Har kikket innom Fretex her i Tromsø med jevne mellomrom men de har ALDRI noe LEGO til salgs der. Er kansje noen som har en sånn avtale her…
Har også vært innom en del loppemarked, men selv ikke der har jeg funnet noe LEGO :frowning:

Når det gjelder det settet jeg referer til har det sammenheng med min status som samler av Lego.
Settet er jo produsert i 7 eksemplarer og koster ca. 50.000,- og selv om det ikke er et offisielt Lego sett har det en viss unik status som et sett for min del.
Min avtale med Fretex har ikke gitt så ufattelig stort utbytte men noen bæreposer har det blitt.
Forrige uke fikk jeg kjøpt en del City Lego som lå usortert i 3 store bæreposer som jeg betalte 250,- for. Dette er jo forholsvis nye sett men alltid spennende å ikke vite hva man finner… Ble jo en flyplass med fly, brannstasjon, politistasjon og et togsett komplett i tillegg til mange andre mindre sett.
Like før jul fikk jeg kjøpt sett 7740 i eske komplett, med strømforsyning den ekstra postvognen for 500.- :smiley:

Mesteparten av settene jeg har fra 80 og 90 tallet er jo tatt ut av eskene og blitt bygd opp x ganger av undertegnede og min bror, men de 50-60 settene jeg har kjøpt det siste året har jeg ikke pakket ut… frister veldig å bygge de opp men tids- og plassmangel gir sine begrensninger, i tillegg til at jeg skal få bygd opp det som ligger usortert i esker.
Falcon skipet og Taj Mahal tror jeg blir stående i esker i lang tid framover :slight_smile: