Mitt første innlegg.
Har to sønner og som jo oppimellom årene har fått en del lego (20+ sett). Stort sett har jeg hatt ganske god kontroll og satt bort ting som ikke har vært i bruk. Yngstemann er 5 år og har ikke så mye. Eldstemann har mer, men er nå 10 år og har gått litt lei og nå har far tatt over.
Mye har blitt blandet og lekt med og igjen blandet seg med andre leker igjen. Så har nå startet (vart noen uker allerede) tidenes ryddeprosjekt med å forsøke å sette dette sammen til komplette sett. Alt er demontert og satt sammen igjen og skrivd opp deler som mangler.
Har sjekket alt av skuffer og skap for de delene som mangler, inkl. støvsugerposer.
Men trur det nok allikevel er 100++ deler med smått og stort som jeg nå mangler. Men er jo ikke helt ferdig så noen deler kan nok dukke opp.
Men da er neste spørsmål. Hvor får man ekstradeler.
Foreløpig kun vært på service.lego.com, men der er det tilsynelatende mange deler som ikke er lagt inn. Hva finnes av andre gode delesider?
hvis du vet hva delene heter, hvilket nr de har, samt fargenavnet kan du bruke Bricklink (bricklink.com).
fungerer litt som legoverden sin versjon av Finn.no:)
her kan du søke opp og kjøpe enkeltdeler, både brukt og nytt
Det er en samling av selgere som selger alt fra løsdeler til hele sett, brukte og nye av alt innen LEGO. De fleste bruker vel Paypal for å betale med og kan vel sammenlignes med Ebay litt, og du bør sjekke om selgeren har noen negativ feedback. Men stort sett er alle selgerne greie. Veldig sjeldent man opplever trøbbel.
Takk for tips. Greit å bli styrt riktig vei.
Men har service.lego.com noe ekstra eller kan man glemme den.
Ser jo også at man kan legge inn forespørsler på manglende deler. Litt sleipt er det jo, men hvor ofte kan man bruke den funksjonen før de begynner å lure.
Ulempen med å handle hos LEGO på PaB er for det første utvalget. Men prisen kan i enkelte tilfeller være en del dyrere enn det du finner på Bricklink.com. Men dette kan slå begge veier så det er jo lurt å sjekke begge steder.
Dersom man skal ha enkelte deler i store mengder kan det lønne seg å bli medlem av Brikkelauget (koster 100kr/pr år akkurat nå) for da kan du delta i noe som vi kaller for LUGBULK som er ett program hvor vi kan handle LEGO deler til en veldig billig penge direkte fra LEGO fabrikken. Årets runde startet i november og bestillingen ble sendt i desember så det er for seint for den. Men kan jo planlegge for neste års runde.
Prisene på noen av delene i LUGBULK kan komme på halvparten av det du får tak i på Bricklink og PaB hos LEGO og du tjener lett inn medlemsgebyret ved å delta på LUGBULK programmet.
Takker for tips. Jeg skal bare ha enkeltdeler og er vel omtrent 100 biter jeg mangler og alle 100 er vel forskjellige.
Men skal sjekke litt rundt. Prisene på service.lego.com var jo greie nok. Mye kostet jo $0.10 og $0.20.