Med fare for å bli skutt ved daggry vil jeg komme med følgende innspill.
Jeg er “gammel” i gamet, som sikkert mange her. Har en formidabel samling fra barndommen, og har tre små som er ivrige byggere. Jeg har i mange år kjøpt små kopisett, ikke for å støtte industrien, ikke fordi jeg ikke har respekt for varemerket, men for å sjekke hvor langt utviklingen og kvaliteten har kommet. Det har i flere forumtråder vært utslengt kommentarer som dritt, møkk, og dårlige kopier.
I mange år har dette vært tilfellet. Fargene har ikke stemt, klossene har falt fra hverandre, det har ofte vært støpefeil og latterlige kreasjoner av noen sett som ikke er brukbart til noe som helst. De aller fleste settene har gått i bøtta etter bygging.
Jeg mener dette nå har endret seg. Etter å ha sett en annen bruker her på forum kommentere negativt på Ghostbusters HQ-kopien bestilte jeg en Lepin-kopi av Cafe Corner. Denne er nå mottatt og er snart ferdig bygget. Jeg har bygget Lego Cafe Corner tidligere, og mener jeg har et godt grunnlag for å uttale meg om både kopier og originaler.
Jeg ser på meg selv som en relativt stor pettimeter og feinschmecker på kvalitet. Det er selvsagt småting å sette fingeren på med Lepin-klossene, men alt i alt begynner dette nå å bli så god både kvalitet og fargematch at faren for sammenblanding er stor. Klossene sitter like godt som originalene, vinduer og slikt er tilnærmet like gjennomsiktig, og det er ingen lukt eller andre typer defekter. Når de i tillegg direkte kopierer sett vil dette kunne bli et vanskelig felt å handle brukt på fremover.
Jeg mener Lego selv har bidratt noe til denne utviklingen. Se hvilke sett som kopieres. Det er dyre, ofte utgåtte sett som har stor samlerverdi og som mange ønsker seg. Det er etter min mening en usunn samlermani som har bredt seg i takt med internetts friere internasjonale marked enn tidligere. Markedet er villige til å betale ti-tusenvis av kroner for enkelte sett som opprinnelig kostet mellom 1000 og 1500 kroner. Det er ikke en høyere verdi på materialene sånn sett, men det knappe tilbudet gjør at eiere av grønne klosser til Green Grocer får svært god profittmargin. For de innbitte samlerne som kjøper sett utelukkende for å oppbevare i eske, og så selge igjen har dette blitt en positiv utvikling. For de som utgjør flertallet av markedet, nemlig de som bygger settene, og til og med leker med dem, har enkelte sett blitt en uoppnåelig sak. Dette gjør at markedet for gode kopier i aller høyeste grad er tilstede.
Markedet hadde blitt punktert, både i annenhåndsverdi på “samlersett” og salgspotensiale for kopier, dersom Lego enten hadde gjort relanseringer, eller gjort nye opplag av enkeltbrikker i etterspurte farger.
Selv om mange av de her på forum ikke vil kjøpe dette av prinsipp mener jeg det er en reell fare for at markedet for salg av samlerobjekter kan få seg et skudd for baugen av kopiene, da mange som har ønsket seg disse, ikke for å ha stående i esker til neste gang de skal selges, men for de som skal åpne dem, bygge dem og leke med dem kommer til å bli for fristet av den lave prisen. Et fåtall kjøper vel en GG til 5-6-7000 og lar ungene leke med den, men dette kan gjelde potensialet for kommende “klassiker-sett” til å i det hele tatt kunne bli samlerobjekter i samme prisklasse.
Hva gjør du for eksempel den dagen det er en “ekte” bricklinket GG til salgs på finn hvor alle de dyreste brikkene er byttet ut med kopier? Ingen kan se det, for de er jo midt inni veggen i samme farge og kvalitet som resten.
Ingen må misforstå her. Jeg synes ikke det er greit med trademark kopier, jeg bare synes det er på tide å ta innover seg alvoret i at kvaliteten på kopiene nå er på et sånt nivå at det ikke bare er å avfeie som “dritt” lenger.