Må man betale moms på varen dersom man kjøper fra shop.lego.com? Eller “sendes det fra Norge”?
Har søkt litt frem og tilbake, men skal ikke påstå at jeg ble så mye klokere
-Morten
Må man betale moms på varen dersom man kjøper fra shop.lego.com? Eller “sendes det fra Norge”?
Har søkt litt frem og tilbake, men skal ikke påstå at jeg ble så mye klokere
-Morten
Nei, du betaler bare det LEGO krever i nettbutikken.
(Det var problemer med den påfølgende tollbehandlingen tidligere, men det er nå løst.)
Kjøp for mer enn kr 500,- så har du gratis frakt også.
Jeg hadde ikke noe problemer da jeg handlet fra Lego nylig. Som vanlig gikk det raskt og lett for seg.
Betalte online og fikk pakken i posten uten noe ekstra kostnad.
Kjempemessig
Takker og bukker for svar.
-Morten
Jeg må bare advare mot å bruke shop.lego.com på det sterkeste!
På grunn av deres ekstremt gode service og uffattelige korte leveringstid kan man veldig lett bli avhengig og kjøpe for mye
Jeg har nå satt meg selv på avvenningskur, sakte men sikkert blir jeg værre (altså kjøper mindre LEGO)…
Men har tilbakeslag i ny og ne
hirr hirr… jeg slutter meg til forrige taler.
Argh. Jeg måtte jo se denne tråden…
Da blir det Santas Workshop på meg gitt.
Det verste er at man kan få VIP-poeng i tillegg. Da er jo uføret komplett…
Oh, you joker, you…
[size=85](kilde: Mick, Flickr)[/size]
Hvordan gjør Lego dette i praksis for å unngå at det blir MVA krav i tillegg?
Er det i praksis Lego Norge som sender ut varene fra eget lager, eller at Lego sentralt “samler opp” og fyller f.eks. en container som sendes Lego Norge for videredistribusjon som innenlands pakke?
Eller mest opplagte når jeg tenker litt, Lego tar seg av MVA håndtering mot A/S Norge.
Det siste er nok det som stemmer. Amazon og ebay har også slike tjenester, hvor de har registrert seg i Norge som utenlandsk butikk, og betaler og håndtererer MVA i mange tilfeller mot Norge, selv.
Tidligere i år (før sommeren) gikk forsendelser fra S@H via DHL. Det var da en periode at man i etterkant av å motta pakken fikk faktura fra DHL med krav om MVA + fortollingsavgift. Man fikk dette tilbakebetalt av LEGO ved henvendelse til dem, men det skulle jo ikke være sånn.
Før DHL ble brukt, ble pakkene (også den gang) sendt via Posten. Da var det også en periode hvor man måtte betale for MVA og fortolling før man fikk hentet ut pakken. Dette var visst pga. at Lego hadde byttet et MVA-nummer, og slik jeg forstår det er det slik at utenlandske bedrifter kan registrere seg i et MVA-register(?) slik at regningen for fortolling går tilbake til firmaet, i stedenfor at den går til sluttkunde. Hvis du leser tråden Lego.com vs Posten; 1-0, så står det litt om dette.
Regner med at det også var det samme som hadde skjedd med MVA-problemene med DHL tidligere i år. Jeg tror dette ble ordnet opp i etter vårparten, men nå går pakkene via Posten igjen, og jeg har ikke fått noe MVA-krav etter den gang.
Legger inn en oppfølger her…
Ser de har en “kjøp nå de settene som er i ferd med å “forlate” sjappa” reklame som ruller på shop.lego.com
Prøver å trykke på linken (reklamen), men det skjer ingenting. Sitter forøvrig på iPad og har testet med to nettlesere - med samme resultat.
Skal man komme til en side med produkter som er i ferd med å fases ut fra s@h?
-Morten
Skal man komme til en side med produkter som er i ferd med å fases ut fra s@h?
Fungerer ikke på nettleser på PC heller.
Tipper de har gjort en feil på kobling fra annonse til evt side som skulle pekes til.
Noen som vet om de settene som har status “Sold out”, men som ikke er på “retiring soon” listen kommer tilbake?
Jeg tenker primært på Lego Modular settene som har denne statusen på S@H
Grand Emporium
Town Hall
Haunted House
-Morten
Etter hva jeg har lest andre steder så høres det ut som om disse er på vei ut.
Også det at det står sold out i stede for out of stock indikerer som oftest på at varen ikke kommer tilbake.
Okay… Takk for svar
Skikkelig kjipt å bli bitt av “modular” basillen og se noen skikkelig fete sett forsvinne ut i det blå - bare for å være tilgjengelige på sider hvor de blir solgt for “blodpriser”…
Ja det er kjipt. Jeg ble bitt av basilllen selv og det var veien tilbake med Legoen for fult for min del.
Jeg kom inn da Fire Brigade og Pet shop var ute men de tre første måtte jeg jobbe litt med å få tak I. Bricklinket de.
Men gjorde aldri noen vurdering contra å kjøpe de hele på BL.
Men har samlet siden.
Men… Pet shop er jo “inne i varmen” - fire brigade er jo ute… ?
Og - sett som kom etter Pet Shop er “ute”?
Hvor er logikken? Har kanskje ikke Pet Shop solgt så bra, så Lego vil gi det en sjanse til?
-Morten