Farge forskjell 1x2 og 2x2 MD Blue

Er det flere her inne som har fargeforskjell på brikker?

jeg har merket det spesielt godt på MD Blue brikkene Flat Tile 1x2 og Plate 1x2
disse har en lysere blå farge/nyanse en tilsvarene brikker feks Flate Tile 2x2

jeg syntes det er litt merkelig at di ikke får lik farge når di bruker samme “fargekode”

Jeg hadde en liten farge forskjell på gul i settet [set]42009[/set] på Technic 5M Beam
Her var det 2-3 stykker som var mer blass i fragen enn resten av settet. Sendte klage og fikk ekstra deler hos Lego.

oki, ja har nettopp skrevet en mail til Lego :slight_smile:
men syntes det er litt rart når det gjelder 4 sett med samme problemet, da har jo Lego for dårlig kvalitets kontroll :slight_smile: hehe

Blandingsforhold er noe som LEGO sliter med dessverre =(

Fikk tlf fra en hyggelig dame fra Lego nå :slight_smile:

hun beklaget så mye og forklarte at det kunne være litt forskjell på di forskjellige batchen som ble produsert.
men så mye forskjell som jeg hadde var over tolleransen.
så jeg måtte bare skrive en mail og skrive ned nr og antall på alle brikker jeg ønsket erstattet så skulle di sende nye til meg,og siden jeg er VIP medlem så skulle hun gi meg noen ekstra vip poeng som takk for bryet med og finne ut hvor mange brikker jeg ønsket :slight_smile:

Dette må jeg si var veldig bra av Lego.
rakst og godt jobba :slight_smile:

Dette med fargeforskjeller på brikkene som skulle vært av samme farge tror jeg vi har diskutert her før en gang for lenge siden (?).

Jeg har opplevd og opplever fortsatt at det er større eller mindre fargeforskjeller blant brikkene i nye sett. Det jeg har opplevd er at fargedifferansen er størst mellom brikketyper som skulle vært av samme farge, for eksemepel 1x2 brikker og 1x4 brikker eller 2x2 tiles. Noen ganger er fargen så forskjellig at jeg lurer på om det er en annen farge. Men det forekommer også fargenyanser innen samme type brikker også, men det er mer skjeldent og det virker også som om det er kun enkelte fargetyper hvor det varierer.

De fargene jeg har opplevd forskjeller på er lys gul, gul, lys blå, brun (reddish brown) og en del andre lyse farger som jeg ikke kommer på navnet nå, men de var av en blåfarge og en lys grønnfarge.

Blant hvite klosser kan man av og til få klosser som er nesten melkehvite i farge. Dette kan variere innen samme klosse og innen samme sett. Jeg har spesielt lagt merke til denne nyansen på modellen av Ishavskatedralen som jeg har bygget. Der består veggene av bare 1x brikker. Og siden jeg nå har montert lys på innsiden så vises det veldig godt når man skrur av lyset i rommet slik at man ser lyset som skinner igjennom klossene. De som er mer melkehvite i fargen slipper igjennom MYE mer lys enn de andre.
Men ellers når man ikke har lys på innsiden og på litt avstand så klarerer man ikke se forskjell på den hvite og den melkehvite fargen, slik som man gjør på de lyseblå som tokvinn viser til.

Jeg synes også at jeg opplever disse fargeforskjellene bare blir mer og mer av med årene. Jeg tror nok LEGO har senket litt på kvalitetskravene sine for å få opp lønnsomheta.

Men det er jo bra at LEGO sender deg nye klosser dersom avviket er for stort. Tokvinn, du får komme med en tilbakemelding her når du får de nye klossene og si om fargene er bedre der.