Gamle vinduer uten "glass"

Hei, lurer på hva dere gjør om dere får gamle vinduer uten “glaset”?? Har en haug med slike i noen kasser her, lurte på å
kjøpe meg en Plexiplate på 300x200x2 mm, hos Clas Ohlson og skjære ut til dem…

Har 2 stk fine hvite 6x3x1 vinduer hvor den ene mangler “glasset” og den andre er gulnet, men rammen er kritthvitt ennå :smiley: derfor vil jeg friske dem opp!!

EDIT: hvite vinduer er 6x3x1 ikke 6x2x1 som først nevnt!

Ingen forslag eller tips her eller er løsningen min bra nok her??

Eneste kommentar jeg har er at den Plexiplate på 300x200x2 mm kansje er litt tykk? Skulle kansje prøvd å få tak i noe tynnere?

Har du tenkt noe på hvordan du skal feste dem? Er ikke all lim som er å anbefale på ABS som LEGO vinduene er laget av, men om det er av de aller gamleste vinduene er det en annen type plast. Jeg ville gjort nøye research på hvilken type plast disse vindusrammene er av og så finne en festemetode som IKKE skader plasten i vindusrammene.

Jeg tror BrickLink blir en bedre, trolig billigere, og definitivt enklere løsning :slight_smile:

Fønix: Jo er klar over limingen, men jeg har ikke nevnt liming :wink: min far som er en meget erfaren modellbygger har jo stående en haug med forskjellige lim i kjøleskapet (!) så en av disse går nok, men jeg vil ikke ha lim, tenkte mer på fysisk feste, som å presse glassplaten inn.

2 mm tykt plate er litt for tykt ja, vet du om noe tynnere andre plasser, kan jo alltids høre med en glassmester etter en tips at de gjerne har plexiglass…

Matija: ja beste løsningen er å kjøpe nye og grave ned de som ikke “fungerer” da?? :smiley: :smiley:
Men gjenbruk er stikkordet her i denne tråden, derfor tok jeg det opp, har mange vinduselementer som enten mangler glasset eller har blitt gulnet, mens rammen er ennå blanke og fine, dumt å kaste/dumpe dem!!

men uansett, satser mer på dette området etter nyttår så får jeg lete etter tynne plexiglass eller lignende!! :smiley:

Jeg har brukt plast fra gamle kassett og cd-cover. Som jeg har klippet ut med saks :slight_smile:
En trenger litt trening for å ikke få vite striper i plasten, men det går greit. Det kan jo
også variere litt med kvaliteten på plasten i coveret.

Og jeg har ikke limt. Bare presset plasten inn i ramma, men det var på 1x4x5 "butikk vinduer.
Kanskje mer komplisert på mindre vinduer. Har noen svarte 1x2x2 som jeg ikke har prøvd meg på enda.

Ahh CD covere var ikke dumt!!!, Fyrer Dremelen så har jeg vinduer!! :smiley:

Skjørt plast men tynt nok ja!! skal teste dette så fort jeg har fått sagblad på Dremelen!!

Takk for tips da :wink:

Det du kan gjøre er å kjøpe deg nye vindusglass på bricklink. De må være nye og selvfølgelig større enn de du trenger. Så dremler du dem til å passe i dine gamle vinduer…

Da blir det i de minste originale LEGO vinduer som passer i tjukkelse :wink:

Det har jeg tenkt på, men liker ikke tanken på å skjære i lego :smiley:

er nok i nede tid ang lego, mye annet som skjer for dagen, men oppdaterer her fortløpende!!