Kickstarting av prosjekt for togskinner til Lego

Hei,
Tenkte å informere om denne muligheten til å få skinner fra ME models som er laget for Lego tog. De har laget et Kickstarter prosjekt der målet er å samle inn nok penger til å starte produksjon av både plastikk og metall skinner som kan kombineres med Lego sine egne. Jeg har tidligere kjøpt ME sine rette skinner, disse er laget av aluminium, leder greit strøm videre og var senest brukt inne i fjellet mitt på PKH. Det nye med prosjektet er at det vil bli laget skinner som er halv lengde, dobbelt lengde av rette samt større radius på svingene, dvs 56, 72, 88 og 104 (Lego sine svinger er 44 knopper i radius).
Les diskusjonen og klikk deg videre til Kickstarter fra

eurobricks.com/forum/index.p … 94625&st=0

Lykke til!
Bård

Kun 33 timer igjen og de er knapt halvveis… omtrent null sjangs for at det går gjennom :confused:

De er nå forbi 80% med 23 gjenstående timer…
Det er fortsatt en mulighet for at de klarer det :confused:

Det er nå det gjelder
Er klubben interessert i å bruke et beløp fra kassa for å støtte prosjektet?
Bård

Godt tenkt Bård!
Slakere kurver ville gjort seg på utstillinger, så håper styret ser muligheten for å bruke noe kronasje på dette…fint å tenke at overskuddet fra våre utstillinger brukes til å gjøre de bedre:p

Skal støtte prosjektet selv…må bare finne ut om jeg skal la hjertet eller fornuften velge pakke;)

Jeg gikk for metall kurve radius 56, dvs 75 dollar
Bård

I fare for å virke “snever” tenker jeg nei :wink:
Brikkelaugets formål er følgende:
(Bare tatt ut et av formålene…)
Samle og stimulere interesse rundt leketøy av merket LEGO.

Personlig synes jeg prosjektet er spennende og kommer med noe vi lenge har ønsket at LEGO skal produsere. Vurderer sterkt personlig å støtte prosjektet. Savner svinger i andre grader og korte rette skinner som ikke er flextracks…

Tenketiden ble kort :laughing:
Da har jeg støttet prosjektet og håper det blir noe av…gleder meg til evt nye svinger :slight_smile:

Wow…da har de allerede passert minimumssummen :slight_smile: Det gikk fort…

Lurer faktisk på om det var jeg som dro oss over 79k…

Jeg la inn på 180+10 i shipping. Fire ulike PF-loops. Frykter for at sluttsummen blir høyere med momsen…

Takk til Bård for tipset.

Runar.

WOW! Aldri vært så glad for å ha tatt feil! :slight_smile:

Samme her. Jeg er alltid glad når du tar feil, men denne gangen ble jeg ekstra glad :mrgreen:

Jeg har kjøpt 2 hele sirkler radius 56 metall til en pris av $ 145 + $ 10 porto
:smiley:

Ja, jeg syns du tenker for snevert.
Jeg er enig i at lauget ikke skal ha som misjon å få gjennom alle mulige prosjekter, men når man er i en økonomisk situasjon som tilsier at en kan stimulere til positive tiltak, syns jeg dette bør vurderes av styret. Dette må naturligvs gjøres opp mot laugets formål og “verdien” det har for oss.
Når det gjelder dette prosjektet, mener jeg det tilfredstiller det formålet du henviser til. Ved å tilgjengeligjøre slike skinner, er jeg ganske sikker på at interessen for LEGOtog blant eksisterende AFOLs vil øke - og ikke minst ikke AFOLs. Det vil være lettere å anbefale en tog-entusiast å begynne med LEGOtog, om mulighetene for layout er større enn det er i dag.
Jeg mener også man oppnår formålet ved å man kan bruke slike skinner på en utstilling og får vist fram LEGOtog på en mye bedre måte. Ved å sette det litt på spissen, sier du egentlig at man ikke skal kjøpe inn svart duk for laugets penger, selv om det gjør presentasjonen av modellene svært mye bedre.

Nå ser det uansett ut som kickstarterprosjektet gikk gjennom (jippi:), så er forsåvidt ikke noe poeng i å diskutere dette med tanke på at Brikkelauget skal kjøpe noe, men jeg føler argumentene for står seg på generelt grunnlag. Brikkelauget bør absolutt kunne delta på eller bruke penger på ting som ikke direkte er lagd av LEGO, men er med på å øke verdien av eller vise fram LEGO på en bedre måte. Man må jo trå litt varsomt, men det er vel ikka akkurat snakk om så veldig mange slike saker pr uke:p

(sorry om jeg kupper tråden din Bård…)

Flott innspill Bård og absolutt noe å henge seg med på. Der ble det en ring på meg også :slight_smile:))

Først litt tilbake til topic:

Dette er flotte skinner fra ME-models. Men har de ikke kjørt en slik kickstarter tidligere, muligens det da var på kun rette skinner?
Om jeg blir å skaffe meg slike skinner? Usikkert, akkurat nå tror jeg ikke det. Mest fordi de er av metall og ikke ser så pent ut blant alle de plastskinnene som jeg bruker. Man KAN jo lage slake svinger med ekte LEGO-skinner også ved å ha vekselsvis rette og svinger, eller ha rette skinner med ett lite mellomrom på yttersporet. Slike spor blir jo ikke jevne og ikke spesielt egnet for høyhastighetstog, mens ME-models sine spor er jo helt jevne og gjør at man kan ha større fart igjennom svingene, noe som taler possitivt for ME-models store svinger.

Så over til spørsmålet om Brikkelauget bør kjøpe inn slike skinner til felles eie. (Dette er jo noe som burde vært diskutert i ette eget forum, men siden vi ikke har ett slikt medlems-spesifikt underforum tar jeg det her.)
Her kan man se det fra to vinkler u ifra samme formålsparagraf som Morty henviste til: “2-2: Samle og stimulere interesse rundt leketøy av merket LEGO.”

Om man legger vekt på den delen av paragrafen med “merket LEGO” så kan man også sammenligne dette med å kjøpe inn deler fra for eksempel Cobi eller MegaBlock men av typer deler som LEGO ikke lager selv. Har ikke noen eksempeldeler akkurat nå men det finnes mange interessante som LEGO ikke lager.

På den andre siden kan man legge vekt på “Samle og stimulere interesse” og med slike ME-models skinner kan man få inn flere modeltog entusiaster og andre til å begynne med LEGO-tog fordi det ser visuelt penere ut, spesielt om man allerede bruker 9v-skinner.

De hadde noen pakker på plastikkskinner også. Tipper de passer fint med lego sine plastikkskinner.

Ja, de fleste pakker var med plastikkskinner og det var der utvalget av forskjellige svinger var størst.

Den som ler sist ler best…
Vi som har valgt å støtte prosjektet kan vente oss en pakke med skinner i posten.

Fønix,
Slik jeg har fortstått det, har gutta bak prosjektet videreutviklet produktet fra den første batchen som ble produsert og solgt etter tilbakemeldinger fra forum som Eurobricks mm. Dersom du sjekker linken over, vil du se at det er veldig mange flere skinner å velge i plastikk, liknende farge som DBG og kompatibelt direkte med Lego sine skinner.
Nå har gutta satt seg nye mål om å samle evt. 85 eller 100000 dollar, dersom de når dette vil de lage et kryss i 45grader i plastikk samt tilpasse for smalspor, dvs 6 brede tilknytningsplater (de rette skinnene kan brukes uansett).

Det er mao fortsatt grunn til å hive seg på, evt. utvide pakken du har valgt allerede (nå er du jo sikret skinner…)

Luza, glad for diskusjonen.
Jeg er enig i at klubben skal bruke penger på det de bør etter statuttene, likevel må dette kunne sees på som et unntak ift at det er et produkt Lego faktisk ikke tilbyr og som ( ihvertfall hva gjelder metallskinner) ikke kommer tilbake, men som samtidig åpner opp for helt andre muligheter i fremtiden.
Tosca og u.t. diskuterte lenge og vel på hjemveien fra PKH om hvordan en “standard togmodul” a la de som lager modelljernbane lager kunne ha sett ut i Lego. Disse burde ha metallskinner for å gjøre DCC styring mm mulig bl.a. Da kunne slike skinner være fine å ha.

Jeg kommer til å rapportere om hvordan metallskinnene arter seg og vise eksempler i praksis når de har ankommet.
Gleder meg uansett
Baard

Hva er den generelle holdningen blant oss til å bruke disse elementene?

Er det fy-fy, eller innenfor grensen for hva som er ok? :slight_smile: