Klassisk Lego i butikk?

Hei!
Jeg er interessert i Lego (hva skulle jeg ellers være her for?), men har ikke sansen for mesteparten av de nyere settene, med store enkeltdeler som jeg føler strider i mot Legos prinsipp om at man skal kunne bygge hva man vil med delene som følger med i et sett. F.eks består en flykropp av én enkelt del+vinger? Hva annet skal man liksom kunne bruke det til?
Uansett. Da jeg vokste opp med det tidlige 90-/sene 80-tallets Lego, så er det dette jeg ønsker å gjenoppleve gleden av å bygge opp.
Da jeg var yngre (og ikke hadde en egen økonomi og dermed måtte ha foreldres godkjennelse om jeg ville kjøpe noe) og var på bilturer rundt om i Skandinavia, var vi ofte innom små butikker som hadde gammeldags Lego fra nevnte perioder (80-tallet, tidlig 90). Jeg lurer da på om noen her vet om noen steder, helst i nærheten av Oslo-området (par timers kjøretur unna går sikkert også greit) som fremdeles selger slike sett? Eller er det håpløst?
Jeg vet selvsagt om BrickLink og Ebay, men her er man ofte i konkurranse med andre om å vinne og / eller prisene er sinnsyke, spesielt s&h på store sett.
Takk !

Tja, mange av de nyere settene bruker faktiskt svært få store deler, da. Det nærmer seg 90-tallet med stormskritt. Flyene skal jeg innrømme bruker store deler, men det er altså ikke så ille som du tror.
Jeg vet ikke om det er mulig å oppdrive gamle LEGO-sett lenger; tendensen er at ryktene om noe slikt sprer som ild i tørt gress; et godt eksempel er den ene sykkelreparatøren i Sverige, som hadde sett helt tilbake fra 70-tallet. Én person fikk snurten i det, kjøpte noen sett, fortalte om det, og to uker senere så var det utsolgt.
Men butikker du da skal lete innom er små butikker som kanskje ikke nødvendigvis selger LEGO. Men sjansene er veldig små, men hvis du finner noen er vi interessert i å høre! Wink

Velkommen til forumet Smile

Berntsen wrote:
har ikke sansen for mesteparten av de nyere settene, med store enkeltdeler som jeg føler strider i mot Legos prinsipp om at man skal kunne bygge hva man vil med delene som følger med i et sett. F.eks består en flykropp av én enkelt del+vinger?
Junioriseringa vi så i en periode for noen år siden var vel (heldigvis) i det minste delvis sammenfallende med selskapets dårlige økonomiske situasjon. I hvilken grad det er en direkte årsak tør jeg ikke påstå, men LEGO har skjerpet seg betraktelig de siste årene, og på mange måter beveget seg tilbake til røttene. Dette gjelder generelt alle produktene, men graden varierer fra tema til tema. City er etter min mening desidert svakest på dette området av de tradisjonelle linjene. Jeg vil anbefale deg å holde øynene spesielt åpne for Creator- og Designer-seriene. De har (omtrent) utelukkende flerbruksdeler. Å sjekke hvilke deler som er med i de ulike settene før man handler er også et godt tips.

Håper kommer mange gammle sett med nye forbedringer.

Om dere mener helt standard 2x (2x2, 2x3, 2x4 osv) brikker som er “klassisk” LEGO så finnes det jo XLL sett med 1800 brikker til salgs i store bøtter i butikkene nå. Er også ett veldig interessant 5522 sett som har en gullbrikke i. Har to av begge disse to settne selv.
Kjøpte dem for å supplere/øke samlingen av “vanlige” brikker. Er lettere å lage større byggverk av LEGO om man har mye 2x brikker.
Slike sett er ofte en rimelig måte å få tak i mye brikker.
Og så er jeg enik med torerik at Creator og Design-serien er veldig bra sett for de som liker “klassisk” LEGO. Om jeg skal sjekke hvilke deler som er i ett sett så bruker jeg Peeron mye.

Jeg har lego i originale esker fra 80/90 tallet som er uåpnet hvis det skulle være noe.