Hei.
Min sønn fikk nettopp et slikt tog til sin 6-årsdag og den første dagen virket det helt fint. Etter den første dagen virket ikke toget selv om det lyst grønt både på fjernkontrollen og toget. Tenkte det bare var de oppladbare batteriene som måtte lades opp, men etter opplading av disse var det fortsatt ikke noe fart i toget. Tenkte at det var det vel bare å få kjøpt nye batterier som ikke er oppladbare, da spenningen (?) på disse er høyere enn de oppladbare (1,5V mot 1,2V). Før jeg fikk kjøpt disse batteriene, begynte plutselig toget å virke (ikke gjort noe med batteriene som stod i). Dette varte dessverre ikke mange minutter før det var full stopp igjen. Har nå prøvd å bytte batteripakke men det har ikke hjulpet noe. Er det noen som har en ide om hva det kan være som er feil med dette toget?
Pass på at toget og fjernkontrollen er på samme kanal. Det finnes 3 forskjellige kanaler du kan styre toget på. Egen velger på fjernkontroll og mottaker i toget.
Jeg opplevde at IR mottakeren ikke virket i ett nytt sett jeg kjøpte. Kan være noe liknende her.
Man kan ta kontakt med Lego via websidene å få tilsendt en ny del da dette er et nytt set.
Jeg leste et sted at de oppladbare har for lav spenning for dette systemet og man da får problemer.
Jeg trodde at det ville gå endel batterier, men de holder faktisk ganske lenge.
Så prøv vanlige alkaline først.
Vet ikke hvor lang tid det kan ta å få ny del fra LEGO, men om du vil låne i mellomtiden er det bare å ta kontakt med meg på PM. Aldri gøy med nye leketøy som ikke virker, hverken for store eller små:)
Takk for tilbudet om å låne, men tror vi klarer å vente 5-9 arbeidsdager før den nye biten kommer fra Danmark.
De var veldig kjappe til å svare fra Lego og jeg fikk en 7-punkts liste som jeg skulle gå igjennom for å sjekke hva som kunne være feil. Tar meg den friheten å gjengi den her Var punkt 6 som ikke virket for min del.
Kontroller at den lille grønne lampen på fjernkontrollen lyser når du vrir på bryteren. Hvis det ikke lyser, prøv å bytte batterier i fjernkontrollen.
Kobble fra alle ledninger fra motoren til IR mottakeren, sørg for at alt er fjernet ordentlig før du fester ledningene igjen, gjør samme øvelsen for batteriboksen og IR mottakeren.
Når du trykker på “På” knappen på batteriboksen, lyser den grønne lampen? Hvis ikke, sørg for å prøve seks nye batterier i batteriboksen. Vi anbefaler at du bruker nye batterier av samme merke.
Skru på batteriboksen og se etter et grønt lys på IR mottakeren. Lyser den grønne lampen på IR mottakeren? Hvis ikke ta kontakt med oss.
Har du valgt samme kanal for både fjernkontrollen og IR mottakeren? Sørg for at disse er den samme.
Når du vrir på bryteren på fjernkontrollen, sjekk at lyset på IR mottakeren flimrer. Dette betyr at den mottar signalet fjernkontrollen sender.
Hvis motoren fortsatt ikke kjører, koble motoren direkte til batteriboksen og slå batteriboksen på. Hvis motoren fremdeles ikke virker, vennligst ta kontakt.