Liste med elementID

Sitter og skriver på et lite Python-script som skal kunne lage wanted-list til Bricklink fra en LDD-fil.

Dette fungerer nå egentlig ganske greit, men det oppstår et problem når LEGO opererer med en elementID som ikke BL gjør.

Eksempelvis på element 3007, som har alternativID 93888.

Jeg kan fint søke den frem med begge tallene på bricklink, men i wantedlist er det bare 3007 som godtas av BL.

Noen som vet om det finnes noen fornuftig oversikt, gjerne i lesbart format, så pek meg gjerne dit.

Har du tatt en titt på LDD manager?
eurobricks.com/forum/index.p … opic=41993

Den klarer å gjøre den jobben som du er ute etter, men skjønner hvis du har lyst å gjøre det på en enklere måte…

Ja, var nettopp fordi LDD Manager er et windows-program som krever access runtime og i det hele tatt virker stort og tullete som gjorde at jeg heller skrev mitt eget.

Om noen vil titte ligger forøvrig koden her: https://github.com/gregersn/brickety

Dette er interessant. For en som ikke er så god på phyton, hvordan bruker jeg dette?

Du trenger å ha Python installert, dette vil variere ut i fra hvilket operativsystem du bruker, men på windows kan du f.eks laste ned fra her:
python.org/downloads/windows/ (jeg har ikke testet med Python 3 enda, så versjon 2.7.9).

Dette må installeres.

Så laster du ned de to filene som hører til scriptet, legger dem i en eller annen mappe. Fra kommandolinjen skal du da kunne gjøre noe sånt som :
c:\python27\python.exe ldd2pl.py <navnpålddfil>

så skriver den ut en wantedlist i xml-format.

Om du slenger på «| clip» på slutten av kommandolinjen havner den i clipboard, så du kan bare lime den inn på bricklink.

Det vil som sagt være problemer med at LDD bruker noen andre elementid enn det bricklink lar deg ha i wanted list. Men, jeg får vel heller bare begynne å samle dem selv etter hvert som jeg støter på dem, og la andre melde i fra, så skal dette kunne ordnes.

Jeg kommer nok også til å lage et grafisk interface til dette etter hvert, for de som liker slikt.

Oppdaterte scriptet litt nå, og la også til en elementliste selv, slik at jeg kan heller bare legge inn etter hvert som det dukker opp elementer som trenger oversetting.

Hvis noen tester/bruker scriptet, så si gjerne i fra om det dukker opp elementer som mangler, så kan jeg legge det til lista i repositoriet.

Foreløpig ser den (lista) slik ut:

Name;BLName;BLID;LDraw;LEGOID;LEGOName;Notes
Brick 2 x 6;Brick 2 x 6;2456;;44237;Brick 2 x 6;
Brick 2 x 8;Brick 2 x 8;3007;;93888;Brick 2 x 8;

Veldig nyttig program!

Som forventet hadde LDD manager en intern tabell med informasjon om dette. Her har jeg laget en csv-fil av informasjonen i versjon 1.25:

dl.dropboxusercontent.com/u/737 … mentId.csv

Skulle gjerne sett muligheter til å spesifisere en wanted-list id (wantedlistid), i hvilken stand brikkene skal legges til (condition), og ikke minst om man skal bli overveldet av mail når butikker legger ut nye brikker eller ikke (notify).

Børge

Ahh, perfekt med listen, takk! Tenkte ikke engang på å kikke der, men da skal jeg få den merget inn i min!

Og de endringene du foreslår er veldig lure.

Har lagt dem inn i issues-lista her:
github.com/gregersn/brickety/issues

Og der skal de mulighetene være på plass.

gjør ldd2bl.py -h
for å se valg.
Dette er dog ikke spesielt godt testet fra min side, så si i fra om noe feiler.

Funker som py! (hah!)

Den første linjen som blir lagt i utklippstavlen er dog ikke Bricklink så veldig fornøyd med. I mitt tilfelle så den slik ut:

Namespace(condition=None, ldd_file='60004tilbygg.lxf', listid='593508', notify=False)

Ellers så likte jeg scriptet godt, kan sikkert ha en GUI på det, det er jo tross alt bare å velge en fil og skrive inn en liste-ID, men det er jo strengt tatt ikke nødvendig.

Edit: Og 9244 heter nå 9244c01 på Bricklink. Ny versjon, samme nummer.

Edit 2:

Legger til en liten klage. Dette ble så enkelt og kan gjøres så fort at jeg glemte å ta med den lysegrå offset-plata jeg trenger. Og det er også så enkelt at jeg ser at dette kan bli (sensurert) dyrt i lengden.