Nyheter på forumet

Nei, jeg skjønte med en gang fordelen med noe sånt. Har nå sjekket og det ser ut som at BrickLink faktisk tilbyr nedlasting av databasen av sett og deler, noe som da gjør det mulig å automatisere og holde den lokale kopien oppdatert. Ønsket ditt er herved implementert, i formatet du ba om (men dette kan nå endres uten mye styr).

[set]10179[/set]

gir nå: [set]10179[/set]

[part]3004[/part]

gir nå: [part]3004[/part]

Si ifra om det skulle oppstå noen problemer pga dette.

La meg vere den første til å si at dette systemet vil gjøre det mye enklere å forstå det vis noen kun skriver sett nummer.

Markus.

Bra jobba igjen!

På forumhovedsiden er det en knapp som det står ‘‘slett alle informasjonskapsler’’.
Hva skjer hvis man klikker på den?

Jeg repeterer meg selv:

Jeg vil fortsatt gjerne ha svaret.

Det sletter informasjon som er spesifikk for denne siden. Automatisk innlogging er en av disse inofrmasjonskapslene, om jeg ikke husker eller har forstått helt feil, og jeg kan tenke meg automatisk gjenkjenning av hvem du er og evt. passord ligger i disse.

Det stemmer, informasjonskapsler (eller cookies, som de egentlig heter) er noe forumet sender til nettleseren din når du besøker det. Neste gang du kommer på forumet går det andre vei - nettleseren sender dem tilbake til forumet, noe som gjør at forumet kjenner deg igjen, dvs. at du ikke trenger å logge deg på på nytt hver gang du åpner sidene.

Hvor ligger informasjonen om hvilke meldinger du har markert som lest og hvilke som er nye?
Ligger dette også i disse “småkakene” (cookies), eller er det lagret på forumet?

Det står i forumdatabasen.

Ergrer meg litt på dette med at når noen har lagt ut en link, og jeg trykker på den blir jeg sendt ut fra brikkelauget og til den aktuelle siden.

Hadde vørt kjekkere om linken blir åpnet i ny vindu istedenfor i samme vindu!!

Du kan jo høyreklikke på linken og velge “åpne i nytt vindu”, enkelte browsere har tilogmed mulighet for å “åpne i bakgrunnen” slik at du kan fortsette å lese artikkelen og gå til linken etterpå, da er også siden ferdig lastet inn.

Siden det som regel er eksterne lenker, ser jeg nytten av å ha nytt vindu by default. Jeg har nå gjort endringen, så ser vi hvordan det går.

Jeg mente de Eksterne linkene ja , gikk litt fort når jeg skrev det!!

Konge, funker gull det å trykke på eksterne lenker så kommer nytt vindu!!

Tusen takk :smiley:

Dårlig nettkoding å tvinge lenker i nytt vindu. Alle nettlesere har enkle metoder for å åpne lenker i nytt vindu (ctrl, shift, høyreklikk) om man skulle ønske det.

Kan godt være at det er “dårlig nettkoding” men det var noen her som ønsket det slik og jeg syns det var ganske praktisk også :slight_smile:

Men det etterlater de av oss som ikke ønsker å åpne i nytt vindu uten alternativer, bare fordi noen andre av en eller annen grunn ikke kan trykke på en knapp på tastaturet. Det er rett og slett ingen fornuftig grunn til å påtvinge brukerene én løsning når man kan la det være valgfritt.

Det var faktisk flere som ønsket det eller som syntes det var mer praktisk/fornuftig (ikke bare de som sa ifra akkurat her på forumet). Kun 1 som har klagd hittil (men det er også notert).

Jeg la faktisk ut forslaget om at eksterne lenker åpnes i nytt vindu, jeg er med i flere forumer enn her, ALLE forumene åpnes ekterne lenker i eget vindu!

Jeg så mitt problem her på Brikkelauget var at hvis jeg åpnet en lenke i samme vindu og gikk tilbake så var uleste tråder “lest”, for å¨unngå det så er det å åpne i ekstern vindu, gjerne automatisk!!

jeg er ingen HARDCORE pc-bruker som elsker å bruke alle knappene og snarveier, kall det gjerne latskap!! :smiley:

Spørsmålet mitt er HVA ER PROBLEMET med å ha en vindu til??

Hadde det vært mulig å gjøre automatisk åpning i nytt vindu til en option man kan velge selv i brukerkontrollpanelet? Det blir vel litt mye jobb for en feature som ikke er så viktig…

På dette bruksområdet er det en fordel å åpne i nytt vindu, noe du enkelt kan gjøre ved å holde nede shift eller ctrl. Det er dog andre måter å lese forumet på enn den du benytter, og ved at man låser alle lenker til å åpne i nytt vindu er det ingen mulighet for oss som vil åpne dem i samme vindu lenger.

Ærlig talt, hvor vanskelig er det å trykke på en knapp på tastaturet samtidig som du trykker på en lenke med musa? Om du lærer deg det vil du få mye mer ut av Internett for øvrig også.

I dette tilfellet for min del er problemet at jeg får en haug med uorganiserte vinduer fordi jeg gjerne leser forumtrådene i hvert sitt vindu i utgangspunktet, samtidig som jeg gjør andre ting innimellom. Da er det greit å åpne lenker i samme vindu: Tilbake-knappen vil da fungere (det gjør den ikke i Firefox om man åpner i nytt vindu), og jeg kan gå tilbake og lese videre eller skrive svar i riktig tråd.

For et mer generelt og utfyllende svar anbefaler jeg google, en hvilken som helst utvikler med snev av sans for tilgjengelighet, eller en av lenkene under. Vil du gå enda grundigere til verks har Jeffrey Zeldman eller Joe Clark glimrende bøker om emnet.

World Wide Web Consortium: Web Content Accessibility Guidelines 1.0

The Top Ten Web Design Mistakes

Dive Into Accessibility: Day 16: Not opening new windows

webcredible: Helping you become a user experience & web design expert