2x 8x16? Vil bli låst av den «skeive» rekka med tiles og platene som går på tvers. Evt 4x 4x12 foran og 2x 8x4 bak…
Hva med mitt forslag på 8x16 i LBG over og har hele plater på tvers over der hvor man har knotter på modellen?
I og med at det skal være ett ekstra lag 8x16 bakerst så finnes det en rekkt muligheter. Jeg brukte 2 stk 6x12 på sidene med 2 stk 4x6 øverst, 1 stk 4x10 og 1 stk 4x6 mellom dem. Så la jeg to stk 8x8 øverst slik at alle platene ble låst sammen, samt en 2x16 dbg der det skulle være den fargen… De blir også ytterligere låst sammen av byggverk og tiles. Ser ut til at det fungerer greit. Det finnes et utall flere aternativ som fungerer like bra, det beste tipset er å bruke plater fremst som er over 8, så holder de seg sammen når man låser dem med neste lag bakerst.
(Jeg har forøvrig en hel haug med både 16x16 og 8x16, men har brukt samtlige i en modell jeg skal stille ut…)
3 stk. lbg 8x16-plater, 1 stk 2x16 dbg plate.
12 stk. lbg 2x16 plater, 1 stk 2x16 dbg plate.
Assorterte plater som er 14 eller 16 lange, ikke alle må være lbg.
Juks: Bruk en 16x16-plate i en annen farge, sørg for at den ikke havner langs ytterkanten, så ingen ser at du har jukset.
Lån en 16x16-plate av noen.
[size=150]NORSK VERSJON![/size]
La meg først forklare hva dette er, i tilfelle du ikke har vært på PKH før. Alle deltagere på PKH 2020 må stille med en 16x16-modul i denne konkurransen. Det er en obligatorisk konkurranse, men med veldig lav terskel, og du kan legge så mye eller lite arbeid i den som du vil - det er opp til deg. Selvfølgelig håper vi du vil prøve å gjøre ditt bidrag så bra som mulig, for alle modulene vil bli plassert ved siden av hverandre i utstillingshallen, så de utgjør et støre “diorama” - og jo mer du anstrenger deg, jo bedre vil dioramaet ser ut!
I løpet av årene har våre obligatoriske bygg vært så forskjellige som en strand, en elv, en togvogn, og i fjor hadde vi en seksjon av en tursti. I år skal vi lage… en markedsplass!
Dette er utgangspunktet ditt:
Det skiller seg litt fra de tidligere årene på den måten at det faktisk har et byggverk, i form av en salgsbod! Her er reglene:
1) 16x16 byggeområde
2) Overheng er ikke tillatt, 16x16 er ditt maksimale byggeområde (modulene vil bli plassert side om side under PKH, så ikke stjel plass fra naboen!)
3) Platene og tilesene i light bluish gray, dark bluish gray og white må være eksakt disse fargene.
4) De rosa klossene på bildene kan være hvilken farge som helst.
5) De brune 1x1-klossene kan være hvilken som helst brunfarge, men det skal se ut som tre.
Du kan bruke reddish brown, dark brown, old brown, tan, dark tan, nougat, eller til og med dark orange - så lenge det ligner på tre.
Vær så snill å ikke spørre om du kan bruke hvit og kalle det bjørk. Det står brunfarge.
6) Vi bryr oss ikke om hvilken dimensjon det er på plater og klosser. Du kan selvfølgelig bruke hvilken kombinasjon av plater i bunnen for å lage en 16x16-base, eller salgsbod, så lenge fasongen blir den samme som på bildene.
7) Du kan bytte ut hvilken 2x2 tile som helst med en [part=87580]2x2 jumper plate[/part] for å feste minifigurer eller andre detaljer.
8) Hvis du ønsker å lage et ‘hull’ i fortauet, av en eller annen grunn, så er det greit, så lenge kantene av 16x16-modellen fortsatt ser like ut.
9) Minifiguren på bildene er for illustrasjon. Du kan bruke hvilken minifigur som helst.
10) Alle bidrag må være i minifig-skala.
Dessuten, fordi vi ønsker at dette skal se ut som ett enhetlig diorama, prøv å få ditt bidrag til å passe inn i det som kan være en travel markedsplass i en by eller bygd. Med andre ord, hvis du vil bygge en bod med castle- eller pirat-tema så er det helt greit - eller til og med Friends-tema! - men tenk deg da at det er en bod der det selges middelalder-effekter eller piratkostymer, og bruk sivilkledde minifigurer også i modellen din.
I og med at det er masse plass på fortauet foran boden, så håper vi at du vil fylle den opp med minifigurer som har en hyggelig dag på markedet - så det ikke ser så tomt ut som dette:
… men dette er layouten vi sikter oss inn mot. En travel markedsplass full av liv! Så la oss se på mulighetene: Du kan dekorere boden din på hvilken måte du vil. Kanskje du bygger et stort skilt på taket, som foreller hva som selges? Kanskje du bygger en fargerik bod hvor det selges LEGO? Eller en bod med frukt og grønnsaker? Eller karnevalskostymer? Kanskje det står store esker utenfor boden, full av interessante antikviteter? Kanskje selgeren har en vogn parkert ved siden av boden, med ekstra varer? Eller kanskje noe spesielt skjer foran boden - en slåsskamp? Kommer kongen forbi? Eller rottefangerenfra Hameln? Det er opp til deg!
Hvis noe er uklart (det er ofte det - alt høres lettvint og greit ut i hodet mitt, men det har bare én innbygger) så er det bare å spørre i denne tråden! Ingen spørsmål er for dumme, og det vil alltid være folk her og der som kan forklare eller låne deg noen klosser. Og akkurat som tidligere år: Hvis du av en eller annen grunn føler at du absolutt ikke klarer å ta med noe sånt som dette til Trondheim i april… fortell det til meg eller Harald, så finner vi ut av det. Men prøv, da vel!
Som i fjor må modellene være satt opp i Trondheim senest lørdag morgen, og da vil de bli sjekket for å være sikker på at de er innenfor reglene. Eierne av eventuelle modeller som bryter reglene vil deretter få beskjed og bli gitt sjansen til å modifisere modellen før kl 16. Hvis modellen da fortsatt er i strid med reglene, blir den diskvalifisert.
Så da er det bare å bygge! Eller stille spørsmål
Tilleggsinfo fra stilte spørsmål:
- Det er lov å bruke andre minifig-farger enn gul
- Du kan bruke Friends-figurer, men prøv da også å bruke minifigurer i tillegg, så det eventuelt ser ut som en Friends-figur som er på besøk i minifig-land for å selge noe
- Boden er enkel: Bunnen består av 1x4, 1x8, 1x4, neste nivå av 1x2, 2x2 hjørne, to 1x6-plater, 2x2 hjørne, 1x2, plata under taket er 4x10, og taket er ikke hult. Men du kan bruke hvilke kombinasjoner du vil så lenge fasongen er den samme. Boden har heller ikke interiør - det er opp til deg!
Ok, jeg må bare spørre (mulig jeg er litt tett), men må det være slopes, og må det være de samme brikkene.
Kan jeg for eksempel bruke:
- Slope, Curved 4 x 1 (også evt i annenhver forskjellig farge) (med plates/tiles bak slik at taket blir 5 i dybde)
- Slope, 3 x 1 (også evt i annenhver forskjellig farge)
- Texture bricks
- legge clips og lignende inn i veggen (andre brikker/plates enn de spesifikke som er oppgitt, så lenge form/størrelse er lik)
- snot i vegg (så lenge form/størrelse er lik)
- plates på fortau der man skal ha folk og lignende
Jeg spør fordi jeg ikke helt forstår om jeg har noe frihet i designen på boden, eller om det er en minifig, accessory og poseringkonkurranse (+evt skilt og clips)?
Hjalp det?
Absolutt Da er jeg klar til å slenge meg rundt.
Kan jeg putte på tiles med studs så legomenneskene mine sitter pittelitt fast?
Ja, studsene vil jo ikke vises
Helt riktig
Kan vi ha ting på taket?
Det ser jeg ingen grunn til å nekte deg!
Baksiden av taket virker å ikke være “regulert”, i hvertfall ut fra illustrasjonene. Kan vi ha f eks SNOT brikker der?’
Edit: jeg ser Sir Stig egentlig spurte om det samme og at det var OK så lenge formen på boden blir den samme. Da bruker jeg bricks w stud on side på siden av og bak på taket på boden og håper på det beste.
Høres ut som en fornuftig tolkning
Mulig det går litt tregt i toppen, men kan f.eks være noen sw figurer i folkemengden foran boden. Eller andre figurer som er å handler, men ikke er reine city figurer?
Leste at plate og bricks kunne ha hvilken som helst størrelse, gjelder dette også tiles?
- Ole Christian
Står ikke noe i reglene om at det må være City figs
Trenger ikke være City - men noe av poenget her er jo at det skal være en helhetlig opplevelse av en markedsplass. Hvis én av deltagerne har valgt å bygge en markedsplass på Tatooine, så forsvinner jo noe av det poenget så du kan godt ha Star Wars-figurer, men da er det fint om det ikke bare er Star Wars-figurer. Vi vil ikke at du skal bygge en “Star Wars-modell” - hvis du skjønner hva jeg mener?
Nei, beklager. Også det er for at dioramaet som helhet skal se best mulig ut.