Sortering og oppbevaring av Legoklosser

Tror jeg har nevnt noe tidligere i denne tråden men kopierer inn mitt svar her også.

Jeg har nok ikke helt orden på mine klosser enda, men når jeg begynte å sortere så har de havnet zip poser eller bokser (være seg plast vasketablett bokser eller andre plast bokser med lokk).
Største boksene er smartstore Classic kjøpt på Clas Ohlson hvor jeg samler poser og de mindre boksene.
Har også tatt i bruk noe skrue koffert type bokser hvor jeg har samlet det mest brukte i samme farge.

Jeg begynte min sortering på type deler uavhengig av hvilken farge og det var noen deler som havnet sammen. Slik som 1x1, 1x2 klosser og samme for plater. Har til og med tatt i bruk bæreposer i de største samling av deler som standar klosser 2x2, 2x4 osv.

Mrfuture

Har skrevet en del om det her: http://www.brikkebloggen.no/?cat=7 Det finnes en utbyggbar skuffeløsning fra IKEA (ved navn KUPOL) jeg er veldig fornøyd med. Litt kostbar om man trenger mange (de store koster en hundrings pr stk), men til gjengjeld kan man sette hjul på nederste skuff og man slipper å spille tetris med en masse kasser/esker/bokser når man skal lete etter deler.

Jeg bruker Smartstore Classic 15 kasser, og sorterer brikkene i 13×12×15 cm Smartstore esker. Det går 6 esker i hver kasse. Det funker bra, men jeg har riktig nok ikke så store mengder :slight_smile:

Mitt geniale system er å bruke en masse ulike poser til de klossene som er mine, og så tar jeg de største klossene i mannens Smart Store. Da sorterer han, og skulle jeg ha for få, får jeg plukke ut de klossene jeg trenger fra hans system. Muuhaaaa… :sunglasses:

JEg bruker rett og slett zip-lock poser. Det fungerer sånn passe, men det tar liten plass og er billig
Det er sikkert ikke dette systemet som beholder klossende “mint” lengst, men nå er jeg ikke så veldig nøye på dette heller.

Bruker SmartStore Classic (Clas Ohlson) 15-esker til sortering med innlegg. Det går 3 innlegg pr. “etasje” i boksen, og hver av disse kan ha 3 mindre innlegg i seg igjen. Jeg samler større deler / deler jeg har mange av i de avlange innleggene, andre deler i de mindre innleggene og temmelig mye i ziplock-poser. Sorterer på type del, ikke farge (bortsett fra enkelte farger jeg har mye av, som grønt). Fungerer greit med den beskjedne mengden løs-LEGO jeg har pr. i dag, men blir en del leting…

[size=85](trykk på bildet for større versjon)[/size]

Kan også bruke dype innlegg, men avlange fungerer nok best (kjøpte dette som et sett tidlig i sorteringsfasen):

Bruker ellers også SmartStore Classic 15-esker med samme innlegg som øverst, samt denne typen innlegg med håndtak i 2. etg i boksen, som oppbevaring for togskinner. Stabler togskinnene mot hverandre 1 og 1, hvor den ene har skinnene litt ovenfor den andre. Veldig plasseffektivt:

Og bruker Smartstore Classic 14-esker til å lagre sporvekslere i:

Da har jeg omsider fått rotet meg til å sortere litt selv. Har gått for en “organisk” modell som man sier i voksenverdenen. Det vil si at jeg begynner forholdsvis enkelt (siden samlingen løsklosser er ganske beskjeden fortsatt) og så utvider jeg etterhvert som behovet melder seg.

Jeg har tatt utgangspunkt i å bruke de minste Smartstore boksene fra Clas Ohlson (Smartstore Classic 1). Her er det sortert etter hovedfarger. Det vil si at for eksempel lys grå og mørk grå går i samme boks. Så er tanken at dersom boksen blir full deler jeg det opp i lys og mørk hver for seg. Dersom en boks blir full av lys grå, så blir det og dele opp etter elementer igjen, for eksempel en boks med lys grå plater og en med lys grå klosser. Osv osv. Fordelen med de minste boksene er at det er lett å finne klossene man skal ha, selv om de er sortert etter farge. Det begrenser seg selv hvor mye som kan ligge i hver boks. I tillegg er boksene lette å stable og de er gjennomsiktige.

I tillegg har jeg et Coraft sortimentskap med 28 skuffer:
clasohlson.com/no/Cocraft-so … er/31-2374

Her har jeg små deler sortert etter type i de minste skuffene. I den ene medium skuffen har jeg spesielle deler med prints eller klistremerker og flerfargede som jeg ikke har så mange av. I den andre medium skuffen har jeg tilbehør som våpen, servise, mat osv. I den største skuffen har jeg vinduer, dører og rammer.

Disclaimer: Jeg har foreløpig kun sortert og ikke faktisk testet systemet så jeg er ikke 100% sikker på om det fungerer :wink:

Har også valgt å gå for “organisk modell”. Med veggplass nok til et par tusen bokser skal det la seg gjøre å holde orden på det meste av løse klosser. Så er det bare å vente på den organiske delen - som ikke avhenger av behovet, men tilgangen på bokser. Godt jeg har en god del venner og bekjente som arbeider som håndverkere :wink:

I dag passerer jeg boks nr 200 med god margin, etter at de har vært gjennom oppvaskmaskina og fått sitt nummer i rekka. Så er det bare å legge i klosser og registrere dem. Ligger an til å bli en del plates som får plass i denne omgang :smiley:

edit: nytt bilde

Dæven steike… :open_mouth: misunnelig nå

Lykke til med sorteringa

Steinar

Fancy! Selv har jeg kategorisert alt i størst mulig dunker fult med zip poser, gjemt bort undeķr legobyen min. Føler meg litt primitiv, men funker fjell :slight_smile:

Tips til oppbevaring av minifigs :wink:

URL

Cool!

Må passe på å ikke smelle med dørene da?

Da har jeg endelig tatt bilder av den nye LEGO hyllen jeg laget for ett par uker siden.
Formålet med denne hyllen var at jeg ville ha noen esker som var større enn de som er i Raaco 250-kabinettene, men mindre enn Smart Store 14/15. Det måtte ta lite plass og være rimeligst mulig. Jeg så på flere alternativer med både SmartStore 14/15 og SmartStore 10. SmartStore har ett eget hyllesystem som består av skinner man skrur på veggen og så er det hylleknekter som man fester i disse igjen. Man justerer trinnløst høyden på hylleknekten for å tilpasse høyden mellom hyllene.
Så også på andre systemer hvor boksene henger på kroker rett på veggen. Men både disse og SmartStore systemet ble litt for kostbart.

Jeg kjøpte 50stk Plast Team plastbokser som er 7Liter store fra Jula.no og betalte 24kr pr stk.
Jeg var også heldig og kom over ett tilbud på hobbyplater med Melanin belegg hos Jula, tror det var 299,- for en plate som var 2480x300x18mm stor. Kjøpte 5 slike plater. Av de platene fikk jeg seks hyller som er 1m brede og to sidevegger som er 148cm lang. Plasserte en hylle pr 22cm på hver sidevegg og skrudde dem fast med treskruer.

Her ser dere resultatet:

2015-03-29_mob01 by F0NIX, on Flickr
Ja jeg vet de er litt skjeve, det er fordi justeringa på beinet som er akkurat under hjørnet på bordet knakk.

2015-03-29_mob03 by F0NIX, on Flickr
Har ikke fått sortert om alle klossene enda, så jeg har enda noen tomme bokser i denne hylla. Jeg merker hver boks med gjennomsiktig merke-tape som har sort skrift. Dette er også noe jeg skal gjøre mer av i dagene som kommer siden jeg også må merke om de Raaco skuffene. Skal nå merke alt med kun Bricklink navn på delene. Hyllen er også festet til veggen bak med to små metallvinkler oppe under øverste hylle.

2015-03-29_mob04 by F0NIX, on Flickr
Dette er boksene jeg kjøpte 50stk av. Kvaliteten på plasten i disse boksene er dårligere enn den som er i Smart Store boksene. Men siden disse er mye mindre og ikke kommer til å bli slengt så mye rundt på så tror jeg de skal holde for dette formålet. De var også den type plastboks med lokk som var mest kompakt og gjorde at jeg fikk minst mulig luft i mellom boksene, slik at jeg kunne få plass til flest mulig bokser pr hylle både i høyden og i bredden.

Flott oppbevaring, hjemmekino og bar =D

[youtube=wide]7bS2Uj9z2UI[/youtube]

Den likte jeg, i døra digger det :mrgreen:

Flotters oppbevaringsskap :slight_smile:
http://agalkin.com/proj_chest.html

Hei! :smiley:

Dette blir mitt første innlegg på Brikkelauget.
Her er noen bilder hvordan jeg har organisert Legoklossene. Har bygget reolene i sponplater 12mm, finerplater 4mm. Kjøpte ferdiggrunnet sponplater som videre er malt med bengalakk. Fikk god hjelp på Fargerike butikk til å lage rød og gulfargen som er den samme som Legoklossene.
Legobyggebordet er i glass og småreolen over er belyst med Led-strips.

Wow, det var pent!

Har gjort en liten omstrukturering av samlingen i sommer. Jeg er ikke av dem som har aller mest, er nok en samling mer på det jevne. Har hatt en løsning med å bruke bestikkinnlegg til å sortere siden jeg startet med å sortere samlingen etter ungene for noen år siden, og har bygget videre på det. Hadde de tidligere i slike trådskuffer i metall, men det medførte jo naturlig nok fritt innleie for støv. Så de er byttet ut med Antonius-skuffer fra IKEA, hvor det er plass til to brett og en liten kasse (samt litt ekstra rom på siden). Har en enkel merking på dem hvor jeg har skrevet ut bilder fra Bricklink og tapet fast på skuffene. Da ser jeg fort hva som er i de enkelte kassene, samt at det er enkelt å bytte dem ut om jeg etterhvert må gjøre litt endringer.

[attachment=1]Boks (1280x720).jpg[/attachment]

Så er de plassert i en Ivar-hylle, lett tilgjengelig fra mitt lille skatoll (burde nok strengt tatt hatt litt større byggebord, men det fungerer i alle fall så langt). Har også noen Smart-bokser med vanlige brikker og større plater. Mindre plater er plassert i den oppbevaringssaken som henger på siden av hyllen, mot skatollet. Det er ut fra tanken om at det har man til stadighet bruk for, så da er det greit å ha dem lett tilgjengelig. Et greit og ryddig system for en middels stor samling.

[attachment=0]Hyller (720x1280).jpg[/attachment]