Tunnelåpning, hvor høyt??

Jeg har en haug med togskinner her men ingen togsett, så ser på brickshelf at de fleste er ca 12-14 brikker høy og som regel supplert med halvbuen som er 4 brikker høy (16-18 brikke høyt)
er det noe standardhøyde i minstemål her?? vil tro bredden er min. 10 stud brei??

Kommer vel litt an på hva du skal bruke det til, dvs. hvilke tog som skal gjennom. Tunnelen Bønna har lagd er 17 klosser høy og 14 studs bred og den har hittil klart å passe til alt (tom. en vogn som transporterte biler).

Blir en tunnelåpning i dioramaet jeg lager nå, kombinert tunnell og elv (bro) med fjell på siden av tunnellet som skal ha et eller annet bygning på seg!
temaet blir bygget på 1x 32x32 plate og 1 x 16x32 plate så stort blir det ikke men sannsynligvis høyt hehe
men tar sikte på togene jeg har allerede, så det vil si standard høyde men 17 i høyden gir meg et utgangspunkt, åpningen blir uansett 10 studs bred da jeg synes det er bredt nok Smile

Gjelder dette biltunneler også?

Hmm, godt spørsmål. I utgangspunktet så er 17 klosser høy åpning plenty selv for et tog, men så var det den autotransporteren min da, som klarerte åpningen med bare én plates margin - men den er da også godt mye høyere enn de andre vognene…
Lastebilene har vokst betraktelig de siste årene, og med Ferrari Scuderia-lastebilen som utgangspunkt så ville de samme dimensjonene også gjelde biler, ja. Shocked
Men de fleste andre biler klarer seg med 10 knopper bredde og 10 klosser høyde, ville jeg tro.

De målene Matija sier er nok for tunnel med et spor,dobbel spor vil nok trenge 28 knopper bredde og 17 klosser høyde.

ser ut til at vi sier at 17 i høyden er en høyde som burde standardisert??
men 10 i bredden blir vel kanskje på nippet da de fleste togsett er 6 stud brede pluss evt detajler som henger utenfor!
dette er nok en tunnel jeg ikke kommer til å bruke sammen med toget, men hvis det blir aktuellt så burde jeg være føre var, ikke gøy å oppdage at åpningen er 2-3 mindre i høyden når en har bygget mer oppe åpningen hehe.

Bare husk på at tunneler med kjøreledning har større høyde en f.eks tunnelene som er på t.banen.

Har du muligheter til å vise bilder? Very Happy_________________Mvh Jarle
Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves…

Arkitekten wrote:
Har du muligheter til å vise bilder? Very Happy
hvem sikter du til??

OK, skal vi si det sånn at det beste er å prøve seg litt fram? Sette frem det høyeste kjøretøyet man akter å sende gjennom tunnelen og så se hvor høy tunnelen må være for at det ikke skal kræsje?

Jeg antar poenget er at man ikke nødvendigvis kun akter å sende sine egne kjøretøy gjennom tunnelen, Sniffanolia.

Brick2daBone wrote:
Arkitekten wrote:
Har du muligheter til å vise bilder? Very Happy
hvem sikter du til??
Jeg lurte på om du, Brick2daBone kunne legge ut bilder om du hart muligheter.

hehe knapt begynt på denne, er i tvil hvordan jeg skal bygge en “fjell” da jeg har sterk mangel på mørkegrå deler Sad håper å få til noe innen neste år da det er mer interresante sett på markeden neste år som passer bra Smile
denne tråden er ment for informasjon om tunnel da det står lite her om dette Wink

torerik wrote:
Jeg antar poenget er at man ikke nødvendigvis kun akter å sende sine egne kjøretøy gjennom tunnelen, Sniffanolia.
Hva mener du? Skal jeg sende andres kjøretøy gjennom tunnelen også? Jeg kan jo ikke akkurat kidnappe andres LEGO-biler og -tog, det skulle tatt seg ut.
Sniffanolia wrote:
torerik wrote:
Hva mener du? Skal jeg sende andres kjøretøy gjennom tunnelen også? Jeg kan jo ikke akkurat kidnappe andres LEGO-biler og -tog, det skulle tatt seg ut.
Men om man tar med seg tunnelen sin på utstilling, der det også er andre som har med seg ting de har bygget, så blir det fort andres tog som kjører gjennom tunnelen man har bygget. Som f.eks Bønnas tunnel som har vært med på mange utstillinger.
Sniffanolia wrote:
Hva mener du? Skal jeg sende andres kjøretøy gjennom tunnelen også?
Ja? Hvis det ikke var det som lå i baktankene til Brick2daBone, så skjønner jeg ikke hvorfor han ville spurt om dimensjoner iom. at han trolig vet hva han har. Bønnas tunnel (f.eks) har fått gjennom seg tog fra så å si hele Norge.

Ja, jeg skjønner jo såpass at dersom man vil stille ut tunnelen sin, ja, da må man jo nødvendigvis ta hensyn til at andres kjøretøy kan være mye høyere enn de man vanligvis kjører gjennom tunnelen, jeg er ikke helt kokkelimonke oppi huet bare fordi jeg virker sånn noen ganger. Men det jeg mente var at dersom man akter å bygge en tunnel i sin private LEGO-by, så må man altså prøve seg litt frem for å finne ut hvor høy tunnelen må være for at kjøretøyene man akter å sende gjennom den ikke skal kræsje. Jeg hadde ikke regnet med så mye motstand mot akkurat den påstanden der…

Haha, nei, om det bare er til ens egne farkoster så går det jo greit. Men det er jo slik at vi alltid håper at noen tar med seg noe, og akkurat en tunnel hadde det jo faktiskt vært greit om den er litt fleksibel i forhold til hva som kan kjøre gjennom den. Wink
Ellers er tunneler temmelig slitsomme å bygge om i ettertid, om man senere ombestemmer seg og faktiskt vil sende andres kjøretøy gjennom. Men hey, det er jo LEGO, så noen gjør det sikkert slik med vilje også. Smile

Jeg tror jeg må opp i ca 13-15 klosser med biltunnelen min. Har nå satt sammen en av de bilene jeg har (og som jeg antar er blant de høyeste jeg har), den er ikke under 12 cm høy for å si det på den måten.