Altbricks og custom leaves

Er det noen som har handlet noe fra http://www.altbricks.com/ og har erfaringer med varene derfra ? Ser de har en hel del pene leaves i custom farger til en OK pris (pluss litt annet militær- og tog-relatert).

Det er nok uoriginal vare, så puristene iblant oss gremmes sikkert over at jeg spør, men hvordan stiller man seg f.eks til bruk av slike elementer i en MOC på utstilling?

Det har vært helt ok på de (veldig)få utstillingene jeg har deltatt på.
En plass går selvfølgelig grensen, men å dra inn noen custom elementer ser jeg på som uproblematisk (selv om jeg ikke nødvendigvis vil gjøre det selv). Mulig det er litt mere problematisk på et arrangement som LEGO World, men på fan-events går det nok greit.

Under PKH har vi sagt at om man er med på konkurranser, skal man oppgi om det er brukt uoriginale eller gjort modifikasjoner på elementer. Da kan de som stemmer selv avgjøre hva de syns om det.

harald-

Da har jeg mottatt en batch med brikker fra AltBricks. Kjøpte en blanding av sommer-leaves, høst-leaves og et cherry tree leaves-sett (rosa og hvite leaves).

Førsteinntrykk er blandet. Prisen pr brikke ligger godt over PaB på S@H, så jeg forventet kvalitet. Brikkene virker solide nok, men noen av de er småskjeve/bøyde og de er helt klart ikke støpt i nærheten av med den presisjonen Lego opererer med. Det resulterer også i at enkelte av brikkene er litt “off”, slik at man må vrikke de til for å få de til å passe og det blir litt vanskeligere å jobbe med de enn med originalene. Dette er for så vidt til å leve med, da blader på trær gjerne kan sprike litt i forskjellige kanter og kanskje til og med øke realismen.
Brikkene har en også blankere glans enn originalene, noe som jeg ser for meg kan gjøre det tricky å fotografere.

Dommen: At de finnes i såpass variert fargeutvalg veier mye opp for skjønnhetsfeilene. Brikkene er ikke billige, men er solide og i grei kvalitet for å være uoriginale. Siden det er et firma som driver for seg selv, kan det jo også tenkes at man kan forhandle på pris ved bestilling av større kvanta.

Skal legge ut noen bilder i galleriet når jeg får bygget noen trær med de nye brikkene!