Noen stilarter egner seg bedre for mikroskala enn andre, og funksjonalistiske bygg er rett og slett perfekte. De har enkle linjer og få detaljer, det handler nesten bare om å få proporsjonene rett. Bergen har noen fine bygg fra denne perioden (30-tallet) som jeg har laget modeller av.
Først den nyeste, Villa Lau Eide. Bolig i svært bratt terreng, tegnet av Leif Grung, 1935.
Jeg elsker de bildene som er tatt fra bakkeplan, med himmelen i bakgrunnen, de gir en slik følelse av innlevelse, som om man står der og ser opp på disse store byggene, som egenlig er bittesmå!
Disse utebildene er veldig enkle å få til…eller det er de jo ikke, fordi det må være sol og blå himmel…men hvis været for en gangs skyld er bra, setter jeg dem bare på verandarekkverket og vrir litt på dem så lyset kommer inn fra en god vinkel. Da er det bare å huke seg ned og knipse.
Jeg liker å bygge “hands on”, så man kan vel si jeg har dem i hodet og fingrene. Finner bilder på nettet eller tar en tur og fotograferer litt selv for å få et inntrykk av dem fra ulike vinkler.