Bricklink nå registert i VOEC registeret

Har vel fem forsendelser selv. Synes ikke Bricklink er så veldig tydelige på hvordan det skal gjøres, så sendte de en henvendelse for over en uke siden. Har fortsatt ikke hørt noe☹️

Løsningen virker veldig usikker foreløpig. Det jeg ikke forstår er at Posten kan fjerne momskravet om vi som kunder kan fremvise dokumentasjon på at det er sendt korrekt. Kanskje vi må gjøre det på forskudd? Og gjelder dette egentlig kun sporbare sendinger?

Ja, men kan de det? Jeg har ikke kommet noen vei med det etter nyttår :frowning:

jeg har hatt kontakt med kundeservice i dag. Jeg spurte om jeg kunne gi dem tax ID, men de kunne ikke gjøre noe som helst for å hjelpe tydeligvis. Veldig dårlig greie det her da.

Kundeservice hos Posten? Nei, hendenes dere er bundet ser det ut som. Var bare i enkelte tilfeller de kunne hjelpe til etter nyttår.

Hvor henvender man seg da for å få refundert det posten krever inn? Selger? BrickLink kundeservice (hvis noe sånt eksisterer)?

Bricklink kundeservice har ikke svart meg, tror det er to uker i morgen…

@paalrise Hva er VOEC-nummeret? Det er for mye gjenskinn på det første av bildene dine posta 2. januar, til at jeg klarer å lese hele nummeret som står som TAX ID.

Hei Thomas, beklager sent svar, tok litt tid å grave frem konvolutten igjen☹️

Har selv fått tollkrav i postkassen i dag på et Bricklink-kjøp fra en i Frankrike. Konvolutten hadde håndskrevet mottaker og håndskrevet Voec-nummer på forsiden, på baksiden en toll-lomme i plast som var åpnet, med 2 eksemplarer av faktura og 2 eksemplarer av tolldeklarasjon i lommen, alle tydelig merket med Voec og nummer.

Ringte Kundeservice hos Posten og kranglet med en dum Bot før jeg fikk tak i et menneske som kunne fortelle meg at reservasjonen som jeg ble fortalt skulle hindre nettopp denne type situasjoner kun gjelder for store og dyre forsendelser…
Jeg fikk så en e-mail hvor de etterlyste bilder av tolldokument og faktura(som de åpenbart allerede har sett fra før). Så får en se hva som skjer. Skjønner at det skumleses når de nå kun tjener 1/3 av tidligere gebyrer.

Snakket med en selger i Sverige i går før kjøp, det var ingen mulighet for ham å sette inn Voec og nummer når han skulle registrere pakken hos PostNord(støttet ikke registrering via IMATT systemet), for å få gjort Voec-registreringen på godkjent vis måtte han bestille noe han kalte CN 22/23 label, noe jeg ser omtalt på toll.no også.

Dette burde vært løst ved at vi som mottagere,som blir skadelidende slik systemet er i dag, burde kunne selv legge inn VOEC-nummeret i Posten-appen når en hadde lagt til sporingsnummeret.

Etter å ha sendt inn dokumenter(som viser VOEC-nummer 5 steder på faktura/tolldokument/pakke, fikk jeg dette som svar fra Postens kundeservice:
"
Når det gjelder det siste : Kjøp fra privatpersoner i utlandet blir fortolla. Kjøp er kjøp, selv om det er brukte ting. Kun gaver fra private er toll- og momsfrie ( dersom under 1000,- i verdi)

Ang reservasjon mot fortolling; Her har det nok blitt noe misforståelser. Man kan kun reservere seg mot det som kalles ordinære fortollinger, ikke forenkla fortollinger eller digitale fortollinger.
Ordinære fortollinger gjelder varer som har verdi over 3000,- el varer med restriksjoner, som mat, alkohol, tobakk, våpen m.m.

Denne aktuelle sendingen, xxxxxxxxxxxx er digitalt fortolla.
Avs, Lego(Selger via Bricklink), har ikke meldt inn Voec-nummeret elektronisk og heller ikke merka pakken korrekt.
Postens tollavd har forøvrig tatt kontakt med Lego og andre avsendere for å informerer om regelverket. slik at de kan gjøre tiltak for framtidige sendinger.

Men det at Voec-nummer står på et dokument inni en plastlomme er dessverre ikke godtatt. Kravet er at Voec-merking skal være godt synlig utenpå sendingen.

ps. Fra 01.07 vil det kun bli godtatt med elektronisk meldt Voec-nummer, men i en overgangsordning er det godtatt med merking på sending. "

Jeg har så spurt om de opprettholder krav om mva+gebyr, da jeg ikke ble helt klok på den siste setningen fra dem.

Løsningen må bli for egen del som privatperson , som jeg gjorde i går, å ta kontakt med selger og finne en ordning hvor kjøp foregår utenom Bricklink/Brickowl og pakken sendes som gave.

Høres ut som staten har oppnådd omtrent akkurat det de ønsket: flere forbrukere kommer nå til å handle i norske butikker for å slippe det sinnsyke kaoset :rofl:

3 Likes

Ja, blir en stund til jeg bestiller mer fra utlandet tror jeg…

2 Likes

CN 22/23-label har erstattet de gamle, håndskrevne tolldeklarasjonene som man pleide å klistre utenpå pakka.

Det kan være at ulike land har ulike overgangsregler som innebærer at man fremdeles kan bruke de gamle tolldeklarasjonene, men man må regne med at pakker med den gamle tolldeklarasjonen innen kort tid vil bli returnert til avsender med beskjed om feil/manglende tolldeklarasjon.

Flere av selgerne på BL er jo ikke private , men større firma med flere ansatte…

Hvor lett/vanskelig er det å sende en oppskrift til BL selgere på åssen en registrerer Voec elektronisk når en handler med de? Skrive på pakka virker jo rimelig håpløst og fungerer jo bare noen måneder til i bestefall :S

Er det noen som har fått refundert MVA (VAT) fra BrickLink? Jeg har fått dobbel MVA på to pakker nå og har 11 til på vei fra utlandet. Posten tar MVA og gebyr og henviser til selger. Selger har jo ikke fått pengene her, for de får BrickLink til seg.

Jeg har kontaktet BrickLink brukerservice nå for å se hva de svarer, men etter hva jeg leser over her kan dette bli en lang kamp.
Nesten så jeg vurderer å slutte å selge til utland og i alle fall kjøpe fra utland nå. Da er jo hele konseptet med BrickLink dødt.

Det er vel over 3 uker siden min første henvendelse og litt over en uke siden min andre, fortsatt ikke fått noe svar fra Bricklink :frowning:

Blir ingen bestillinger fra utlandet på en god stund på meg i hvert fall!

For å være litt d…sekk sendte jeg en forespørsel til helpdesken til Bricklink nå og spurte hva responstiden var? Og om mer enn 3 uker var akseptabelt…

For første gang har jeg fått en bekreftelsesmail på at de har mottatt forespørselen min, så kanskje de har fått ordnet helpdeskintegrasjonen med LEGO nå…

1 Like

Litt tidligere i kveld fikk jeg svar på min henvendelse om hvor lang responstid de hadde :slight_smile: Hun unnskylte seg og lurte på om jeg hadde noen spørsmål, så nå har jeg sendt inn den siste saken min som kopi, så får vi se hva som skjer…

Var det LEGO kundeservice eller har Bricklink sin egen? Om de san noe om det også…