Bricklink nå registert i VOEC registeret

Det sto Bricklink kundeservice, men jeg har ikke hørt noe mer etterpå :frowning:

Det er jo en guide på bricklink på hva man skal gjøre for at voec skal være registrert. Men det virker ikke som det funker? hvordan kan dette funke så dårlig?

Det er det som er det store spørsmålet. Og det funker foreløpig veldig dårlig dessverre. Posten har også blitt strengere på hvordan dette må gjøres for at det skal være korrekt, og er det feil så må man ta det med selger. Selger har ingen mulighet til å rette opp hos Bricklink og dermed er det også flere og flere selger som ikke lenger selger til Norge.

bør vi prøve å få selger til å bli enig om å betale direkte fra paypal da eller?

Jeg har snakket med LEGO kundeservice nå i dag, og bedt om at de kan ta problemet videre innad i LEGO, slik at de riktige personene i Bricklink får et spark bak!

Hun jeg snakket med var veldig forståelsesfull, og lovet å ta saken videre.

Jeg har oversendt henne all min dokumentasjon på Bricklink ordrer, utlagt mva og gebyrer hos Posten, dialog med Bricklink kundeservice, mangel på respons fra Bricklink kundeservice og informasjon oversendt norske skattemyndigheter.

Ellers nevnte hun at LEGO sitt problem nå skulle være løst… Vi får håpe at dette stemmer! Passet også på å skryte av LEGO kundeservice sin måte å ordne opp i slike problemer, som jeg sa står i stor kontrast til Bricklink sin måte, eller mangel på!

Igjen lever jeg i spenning og håper at det skal bli en ordning på problemet :slight_smile:

3 Likes

får vel bare håpe på det ja.

1 Like

Glemte å oppdatere her i går kveld.

Fikk plutseligsvar fra Bricklink Support, vet ikke om det er pga min samtale med LEGO support, men det var mest svada om hvordan ting virket, og siden jeg var selger så måtte jeg gjøre slik og slik…

Jeg svarte bare tilbake:

‘Jeg er ikke en selger, men en kjøper!’

Fortsettelse følger… kanskje?

I desember måtte jeg betale 900 kr ekstra ved henting fordi selger hadde glemt (?) å legge ved noen som helst dokumentasjon på VOEC. Dette til tross for at jeg var i dialog med han i forkant og ved kjøpet.

Selger sier pengene er hos BrickLink og at han ikke kan gjøre noe. BrickLink har det ikke vært mulig å få noe svar fra tross gjentatte forsøk.

For et par dager siden sendte jeg en melding på BL til CE_Anastasia, en admin som la ut foruminnlegget som handlet om momsendringen.

Fikk da svar, og har faktisk i løpet av et par dager fått fem lange svar. Jeg har måttet jobbe for å få konkrete svar, da alt etter min oppfatning har vært godt pakket inn i milde hersketeknikker, juss, høflighetsfraser, og referanser til tidligere meldinger og informasjon på hjelpesenteret deres.

Veldig kort oppsummert:

Selger må gjøre refusjonen, men da må de refundere HELE ordrebeløpet. Hvis de ikke refunderer hele beløpet er det heller ikke mulig å refundere momsen. Altså ikke så veldig aktuelt i de fleste tilfeller.

BrickLink vil ikke foreta seg noe hvis en selger ikke ønsker å gjøre en refusjon. Adminen understreker, og begrunner med at handelen kun har to parter, kjøper og selger.

Hvis det er kun to parter, så er Bricklink en av partene.

2 Likes

Det mener jeg også, men ser ikke ut som om BL mener det da :frowning:

1 Like

Det er her Bricklink tar feil i følge det som står i henhold til norske VOEC-regler. Momsen skal betales tilbake av selger står det helt tydelig. Og da må Bricklink kunne legge til rette for det.

Problemet blir jo å få overbevist BL om det. Hadde jo et håp om at det å sende en mail til skatteetaten skulle utløse noe slikt, men ser ikke slik ut :frowning:

Jeg tror ikke det har gått opp for Bricklink at hvis selgerne følger deres system for tilbakebetaling mister de prosentene sine.

En mulighet er kanskje å få selger med på å refundere hele beløpet, mot at man sender de penger tilbake for brikker og frakt på PayPal. Det burde vel la seg gjøre?

Problemet er jo bare at man må ha tillitt nok til at én gjør sin del først. Som nesten må bli oss som kjøper, og da er det jo en liten risiko.

Hadde en selger som foreslo det, men jeg ville se ann svaret fra BL litt, og da jeg kom tilbake til ham, var det stille.

Ulempen med den måten å gjøre det, i hvert fall i dette tilfellet, var at han sa at jeg måtte sende det som Familie og venner betaling slik at jeg betalte Paypal-gebyret :frowning: Noe jeg skjønner godt at han ville. Det var grunnen til at jeg satset på at BL skulle ordne opp.

Og da kom det et nytt svar fra BL som ikke lover godt. Og som forventet, fraskriver de seg et hvert ansvar, og dytter det over på selgerene :frowning:

Det siste jeg skrev var da at jeg ikke er en selger, men en kjøper…

'My apologies, the information provided still stands.

The seller must reach out to customs from here. We are unable assist with this matter any further.

Har mest lyst til å si F…U BL! Og droppe og bruke platformen deres, men da mister jeg muligheten til å få tak i en del sett, men uansett tror jeg nok at BO kommer til å få mer av mine brikkekjøp heretter…

Helt håpløst!
Men har ikke Brickowl noe av samme utfordring? Eller går alt fint gjennom det?

Neida, jeg fikk dobbel mva på den forsendelsen min der også, men selgeren ordnet opp da jeg tok kontakt med ham. Han refunderte mva straks, og beklaget. Dette før han i det hele tatt hadde sjekket om de hadde merket pakken korrekt eller ikke. Har ikke hørt mer fra ham, så vet ikke hva han konkluderte med.

Det er godt mulig at dette var et engangs tilfelle, men foreløpig er opplevelsen bedre med BO enn BL, selv om sammenligningsgrunnlaget er heller lite.

Prøver stort sett å kjøpe lokalt her i Norge, men det er ikke alt jeg får tak i her i Norge :frowning:

1 Like

kan vi ikke bare fortelle selgerne om den dritten før vi bare betaler gjennom paypal direkte, men fortsatt bruker bricklink for å chatte?

Det er mulig. Vet ikke hvordan BL stiller seg til saken, og om selgerene aksepterer det? Du får teste :wink:

Ellers vet jeg ikke om jeg vil gi BL de prosentene som de krever av selgerene ved et salg…