Brikkelauget på IRC

Kanalen heter #brikkelauget og vi finnes på IRCNet, feks. servere irc.ifi.uio.no, irc.hitos.no, irc.powertech.no.
Noen av oss er mer hardbarka IRC’ere enn andre, så det er fare for at vi forefinnes der mye av dagen… Laughing
Hjertelig velkommen!
aj-ml

Ehm…hva er IRC? Embarassed

Sniffanolia wrote:
Ehm...hva er IRC? Embarassed
IRC er god og velprøvd teknologi for online-chat. Ulempen er at du må laste ned et eget program (irc-klient) for å bruke det, f.eks XChat eller mIRC. Akkurat hvordan du så velger hvilken server du vil koble til, og hvordan du deretter går inn på #brikkelauget (# brukes i IRC-sammenheng til å markere at det er en "kanal" det er snakk om, chat-"rom" om du vil) varier vel litt fra klient til klient. I XChat ser det ut til at man får velge nettverk når man starter programmet, i så fall er "IRCnet" det aktuelle valget. For å "joine" #brikkelauget kan du der enten velge "edit" (etter å ha markert IRCnet) og skrive #brikkelauget i "channels to join"-feltet, eller å skrive /join #brikkelauget etter å ha koblet til IRC-serveren. Hadde jeg vært litt mer våken, og ikke på vei til sengs, så kunne jeg laget mer inngående beskrivelse av ting. Smile

Med en web-klient slipper man å laste ned programvare.
Velg other i feltet for Chatchannel, og skriv #brikkelauget i felter som kommer fram.

Nå er du altfor enkel her Wink Men ja, webbaserte klienter funker greit til enkle ting Smile

Syntes den siden var litt tungvint, med tanke på at den ikke støttet norske bokstaver, som æøå. Det blir veldig tungt ? lese n?r noen bruker enten ?, ? eller ?. Det er også derfor jeg hoppet ut og inn av kanalen i løpet av dagen, ettersom jeg lette og prøvde ut programmer.
Ettersom jeg bruker Firefox til surfing, fant jeg ChatZilla, som er en gratis plug-in til Firefox, som forøvrig kan brukes uten å ha Firefox åpen.

Jo, den støtter æøå, du må bare velge UTF-8 som “character set” under “advanced options”. Very Happy
Forsåvidt enig i at den er litt tungvindt, men det er jo alt som ikke er Irssi. Wink

Ah, sjekka ikke særnorske tegn. Bare hamra inn den første webklienten jeg fant som kunne brukes mot IRCNet Smile
Til webklient å være synes jeg den så ganske brukbar ut, men jeg har som allerede avslørt ikke testet den all verden.

Jeg trodde IRC-kommandoene var universale?
Selv har jeg brukt stort sett mIRC hele tiden siden langt tilbake på midten av 90-tallet. Har også prøvd Virc og ett par andre program, men endte opp med å gå tilbake til det enkle og kjente mIRC programmet.
IRC-kommandoer som trengs er:
/server irc.ifi.uio.no
/nick MittNick
/join #brikkelauget
Med de tre stegene så skulle du i teorien være på rett server og rett kanal fra omtrent hvilket som helst IRC-program, har tilogmed sett at de kommandoene der funker på en del IRC-websider også.

Jeg tror nok mange webklienter ikke lar deg bytte server, så jeg linket den som var linket fra IRCNets sider Smile

Denne tråden fortjener en bump. Som aj-ml så godt sa: “det er jo den dynamiske måten å prate langsomt på over lange distanser…”

Er det virkelig så mange som bruker IRC fremdeles? (Klager ikke, sitter stadig vekk på en haug med kanaler jeg) men har sett at deltakerantallet har falt de siste årene…

Det er nok mange som fortsatt bruker det ja. Og Brikkelaugets kanal vokser stadig :slight_smile:

Må bare bumpe denne.
Det er nå nytt år og nye mulighet for at nye potensielle medlemmer stikker innom.

Og til dere nye som stikker innom: det er til tider mye trafikk og høy aktivitet på IRC-kanalen #Brikkelauget @ IRCnet.
Det avspeiler seg nok også i at det blir litt mindre foruminnlegg av den grunn, dersom man sammenligner med andre LUG som kanskje kun bruker ett forum som dette.

Så det anbefales sterkt å forsøke IRC en gang. Der skjer ting live på direkten!
Og det er bare å spørre om hjelp dersom du ikke finner ut hvordan du kan få logget deg på IRC.

Vet ikke om det har vært nevnt tidligere, men det å logge seg på og bruke IRC er helt gratis så lenge du har en Internett tilkobling. Alt du da trenger er ett program eller webside for å koble deg til som nevnt tidligere i denne tråden.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si til dette, min første tanke er at IRC er noe jeg vokste fra for 15 år sia. Og ja, jeg har prøvd chat siden det, og får bare bekreftet at jeg fremdeles ikke kan fordra det. For det første er det tidkrevende å skrive, noe som gjør at en samtale som ville tatt fem minutter på telefon tar en time på chat. Det er også tidkrevende å følge med, du må ha vinduet åpent hele tiden for å få med alt. Så sant jeg ikke er midt i en opphetet diskusjon holder det i lange baner å sjekke et forum en gang om dagen, og kan lese og ikke minst svare på meldinger i mitt eget tempo. På chat risikerer jeg at noe tar opp et interessant tema mens jeg er opptatt med noe annet, når jeg kommer tilbake er temaet forlengst utdebattert og ingen har lyst til å ta det opp igjen. Denne real-time-egenskapen ved chat er et generelt problem for meg siden jeg stort sett leser forumet om kvelden og natta (når de fleste andre er offline), så jeg er redd det må en del overvbevisning til før jeg gidder involvere meg stort med IRC.

Jeg må si jeg føler enkelte medlemmer er temmelig “illojale” når det gjelder forumet, i tillegg til denne oppfordringen om å bruke IRC så jeg her om dagen et kommentarfelt i Aftenposten (i en artikkel om den “kontroversielle” Friends-serien) hvor et av forumets fremstående medlemmer ambefaler folk å gå på Eurobricks, tilsynelatende uten å nevne Brikkelauget med et ord (jeg må innrømme at jeg ikke leste hele debatten, den var l-a-n-g).

Støtt forumet! Boikott IRC, Fjasbok, Kvitter og annet møl!

Jeg for min del mener at IRC og forum kan leve side om side.
IRC for den kjappe kommunikasjonen og forum for lengre debatter.
Men jeg er litt enig med deg Axel at for mye IRC så forsvinner en del av diskusjonen her på forumet og det kan da virke som om det er lite som skjer her.

På den annen side må vi bare godta at vi er mange (meg selv inkludert) som liker å bruke IRC og det vil derfor eksistere i lang tid fremover. Men boikotting av Fjaseboka, twatter og hva de nå heter kan jeg være med på…

PS: det er ingen tvang å bruke IRC… jeg bare hintet om at vi har en ganske aktiv IRC-kanal også, i tillegg til forumet.

Vi er et fritt samfunn til å ha meninger om det meste og bra er det :slight_smile:
Men jeg må poengtere at vi har forskjellige behov og det må diff. fra som kan diskuteres på forum og hva som er en forenings indre liv og organisering som kanskje ikke alt er aktuelt og irrelevant å ha på forum, samt at det kan være direkte langsomt hvis man skal ha en liten diskusjon som kanskje ikke er direkte om et legoprosjekt, vise fram et prosjekt, arr. eller lignende hvis man skal svare mange på det…forskjellige temaer krever forskjellige media.

Som person har jeg aldri brukt irc før jeg ble med i Brikkelauget, ja det er gammel teknologi…men enkel og ikke noe “dill” og veldig fornøyd :slight_smile: PS! Det er deler av forumet man ikke ser som ikke betalende medlemmer :wink:

Har konto på Twitter, men har egentlig aldri brukt den. Er på Facebook daglig, det funker bedre for meg. Har fortsatt ikke testet ut dette IRC-styret dere snakker om.

Jeg er inne, takk for hjelpa Eikaril

jeg er også oppvokst med irc :wink: husker det godt :slight_smile:
er folk aktive der enda? trodde det var utgått :stuck_out_tongue:

axel, irc har vel litt med aldersgruppe og smak og behag?
er vel 15 år siden jeg brukte det og :slight_smile: kanskje prøve det igjen :wink: