Mener jeg har spurt om dette før på forumet, men husker ikke svaret
Ble litt bitt av basillen når jeg såg de kreasjonene BØNNA hadde laget og fikk lyst til å prøve noen litt mer avanserte byggverk enn Ishavskatedralen, Fokus Kino og Polarmiljø sentret som jeg har laget til nå. De byggverkene har en unik design, men de har lite detaljer.
Nå kunne jeg tenke meg å bryne meg på ett bygg med mer detaljer. Så da kommer jeg innom her for å få litt hint og tips.
Hvor starter man? Med en tegning som dette : http://www.ub.uit.no/baser/arkinord/details.php?image_id=398&template=big samt en del fotografier så kommer man vel langt?
Men tror jeg får problemer med fargevalget: Rosa og hvitt. Kunne tenke meg å bytte til rødt og hvitt eller gult og hvitt. Eller har man faktisk så mange rosa deler tilgjengelig nå at det kan være mulig å bygge noe som dette i LEGO med rosa farger?
Siden jeg har lyst å bygge i skala så er det jo greit å ha tegninga for hånd, men for å bestemme meg for hvilken skala jeg skal bruke så bør man kansje gjøre noe forsøk med noen detaljer og se hvordan man kan få dem til og la de bestemme skalaen? Eller har dere noen bedre ideer?
Flott bygning å bygge i LEGO! Veldig lurt å få tatt noen bilder selv. Når det gjelder rosa deler skulle det være fullt mulig å få tak i det meste. Jeg vet at noen bygger i fullstendig skala med omregninger til minifig-skala og noen bygger i andre skalaer. Når vi har utstillinger har vi lay-outer hvor bygninger er sånn nogenlunde avpasset med minifigurene. Når du blir med på neste utstilling hadde det jo vært veldig fint å ha med bygningen din i lay-out’n!
Selv bygger jeg ikke etter andre mål enn øyemålet, som noen ganger er bra og andre ganger ikke
Morn Du!
Hvis man skal bruke målestokk, så e det vanlige å bruke minifig-skala. Nå krangles det om kor stor en minifig er, kor stor gjennomsnitts-mennesket er osv, man havner et sted mellom 1:40 og 1:50. I mitt tilfelle 1:46. På nettet et el sted finnes en omregningskalkulator både med cm/inch og Nupsies! og klosshøyde.
HVis man ikkje tar hensyn til målestokk, tar man et el annet lego-element som må brukes (vinduer, særlig på Hurtigruta, f. eks.: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1490048
) og regner seg videre derfra. Æ va heldig her, fordi Lego vinduer og de skipsvinduer på min tegning var 1:10. Men æ visste ikkje målestokken på tegninga.
OBS. minifigsene er mye breiere enn høy.
Rosa Lego får man hos tenåringsjenter (som har slutta med slikt (Lego, ikkje rosa)). Riktig, men for Lego må man ofre litt.
Ka i … e en Nupsie? Både den lille knappen oppå klossene (riktig: den med Lego skrift på) og en bredde av en 1’er-kloss.
Umålte hilsener
Micha