Jeg har vært medlem siden jeg opptaget “dere” i bikklauget.
Det veldig spennende det med spesial tilbudet du nevner her
Jeg prøver som sagt å bygge meg opp en “grunnpakke” og elsker egentlig å bygge for frihånd, og liker det du nevner med å forandre, byggesammen og utvide litt på frihånd. Jeg ser dere arangerer byggehelger og reiser, og har mange fordeler som det hadde vært spennende å være en del av, men er nok litt usikker på “koder, og kjøre regler ennå” he he
men veldig glad for de tipsene, for jeg har lyst til å bestille noen sett og prøve i forskjellige farger…
Tusen takk Colonel, jeg mottok delen i går og den gikk rett inn i “Modular-buildings-skjeldne-deler” hvelvet jeg etterhvert har hjemme. Jeg visste ikke at mennesker kunne være så hyggelige som flere på dette forumet har vært den siste tiden!
Jeg bestilte i morges de tre siste Dark Blue Arch 1 x 8 x 2 til 50 kr. stykket, så nå skal jeg så å si ha bestilt alle delene til de tre byggene jeg har nevnt tidligere i tråden. Venter fremdeles på 6-8 bestillinger som er i postvesenet et sted, så får vel se om alle delene er med (det er ofte feil i Bricklink-bestillinger men selgerne er som regel flinke til å rette opp i egne feil).
Første tredjedel av Cafe Corner er ferdig. Det eneste som mangler er noen brune 1x6 tiles til benken (venter fremdeles på en bestilling som jeg håper kommer snart).
Stilig!! Jeg har selv alle klossene, og gleder meg virkelig å ta fatt på byggingen av denne og Green Grocer førstkommende helg. Satser du på å ferdigstille den i Numedalen?
Jeg mangler desverre noen få klosser til alle tre settene, så slik det ser ut i dag får jeg ikke ferdigstilt de der. Venter på en pakke, som er på overtid nå, så hvis den kommer så er det jo fremdeles en mulighet!
LocalShop i Sverige har fri frakt
Bricking the Rift hadde veldig gode priser
Ellers så lønner det seg ofte å se på de norske butikkene. Da trenger du ikke tenke på å holde deg under 200 kroner.
Skal du bestille sett fra Lego.com hadde jeg tatt en PAB-bestilling samtidig. Der finner du mange av delene. Ikke alltid til den beste prisen, men du finner i alle fall mye på en plass, og noen av klossene er faktisk billigst der.
Som nevnt tidligere i tråden vurderte jeg denne metoden for frihetsstatuen 3450, men mente det ble like dyrt som MISB. Siden bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk likevel, men må nok stå ved min tidligere konklusjon.
I tilfelle jeg ikke fullførte prosjektet passet jeg på å prioritere de nyttigste delene (f.eks små 1xX-klosser fremfor 2xX-klosser osv) tilgjengelig til rimelig pris (de eneste delene jeg følte jeg blakka meg på var 1x2-plater til 8 kr/stk). Etter å ha lagt inn 8 bestillinger og blåst 1750 kr uten å være i nærheten av å ha det jeg trengte, fant jeg ut at dette ble for dyrt. Siden jeg likevel var så godt i gang, bestemte jeg meg for å bygge den mindre frihetsgudinnen fra 5526 Skyline isteden. Jeg måtte allikevel gjøre 10 bestillinger til (særlig siden jeg trengte deler til sokkelen også), så regnskapet ble omtrent så her:
5526DX: kr 1664 + porto kr 600 = kr 2264
Deler til 3450: kr 650 + porto kr 40 = kr 690
Annet : kr 817
Sum stor kr 3771
Resten av delene til 3450 ville fremdeles ha kommet på 6-7000 + porto etc, så jeg må nok si meg fornøyd med dette foreløpig:
[attachment=0]5526dx.jpg[/attachment]Jeg er fullt klar over at det kan synes tåpelig å betale 2300 kr for denne når man kan få hele Skyline-settet MISB til omtrent samme pris (med porto og tull), men jeg må da understreke at min frihetsgudinne er kobbergrønn (den i settet er bare vanlig grønn), noe som burde gjøre den adskillige hakk kulere. Jeg gjorde fakkelen litt anderledes, siden jeg hadde en 2x3-plate for lite (selgeren hadde ikke flere), og selv om jeg kunne ha tatt en som ikke ville synes så originalen ut som en lavalampe på et serveringsbrett uansett.
Etter å ha studert bilder av den virkelige frihetsstatuen føler jeg at de beste fargene ville være maerskblå for selve statuen og mørkesandgul for sokkelen. Jeg vurderte å bygge 3450 i maerskblå, problemet er at tre deler ikke finnes i denne fargen: 2x2x2 kjegle (nederst på fakkelen, kan muligens erstattes med 1x1 runde og/eller macaronier), 1x2 skrå (på siden av ansiktet, kan muligens erstattes med opp-ned underskrå og litt SNOTing) og 1x2 med hull (holder nesa på plass, vet ingen erstatning). Utvalget av mørkesandgult er foreløpig også litt skralt, så det kan være vanskelig å finne deler til sokkelen (spesielt hvis jeg skulle bygd like flott sokkel som den Johnsen postet i galleri-forumet).
Det er annen etasje du skal bygge en til av (husker jeg ikke feil er det logisk, dvs byggeveiledning del del 2). Jeg lagde meg en liste, men den er nok kastet nå. Det du må gjøre er å gå igjennom byggeveiledning del 2 og skrive opp, husk at du ikke skal ha flagg og flaggfeste, så der blir det likt som tredje etasje.
Lykke til og bare å spørre hvis det er behov for mer utdyping
Vurderer å kjøpe 10173-1 Holiday Train via bricklink i deler, lurer i den forbindelse på prisene på pick a brick vs bricklink.
Har aldri handlet på PAB, men titta på en del der og den virka som den hadde en grei pris iforhold til BL ihverfall…
Vil det lønne seg å kjøpe alle delene en får tak i på PAB og bestille resten på BL (er en heldig med timinga får en jo gratis porto og evt bonus sett med på kjøpet)?!