Jeg har selv kjøpt 10173 via deler på Bricklink, og benyttet ikke PAB. Det ble for dyrt. Men, det kan være at ting har forandret seg for noen deler, eller at jeg overså noe. Man må nesten sette seg ned å planlegge nøye del for del hvis man vil finne ut hva som blir billigst. Det viktigste er i alle fall:
Å holde seg under MVA-grensen på 200 NOK (eventuelt bestille fra selgere i Norge og dermed bestille mer av gangen).
Holde seg til så få leveranser som mulig uten å overskride punkt 1 (dette krever en del planlegging).
Ta med butikkens fraktkostnader i beregningen (er store forskjeller på butikkene her).
Når jeg kjøpte deler til tre av de gamle modulhusene til Lego så benyttet jeg riktignok PAB. Da ble det faktisk billigere på en del deler, og siden jeg skulle ha så mye, så lønte det seg med tanke på innsparing i fraktkostnader osv.
Jeg kjøpte cafe corner gjennom bricklink i deler, og var altfor dårlig til å planlegge, den blei dyr, men den er jo fin da…men hadde jeg vist for mye jobb det var hadde jeg trolig i dag kjøpt den komplett med eske og bruksannvisning, noe dyrere enn det jeg endte på men da har man liksom eske og bruksannvisning. Klarte å skaffe meg GG nå for litt siden en som solgte en del lego på finn. Men den må også komplementeres med noen mangler, men den blei rimelig.Så uhellet gikk opp i hell
Ser ut til at det er flere som har lyst til å bygge CC og GG. Har selv noen modul bygg. Fire station, Petshop, Grand Euporium. Oppdaget disse for sent til å kjøpe de første. Nylig gått i bestilling av Town Hall.
Ser at det kan bli kostbart å kjøpe komplette sett til 8-9000+ så det er ikke aktuelt.
Blir nok å samle deler.
Mrfuture
I september kjøpte jeg alle delene til Market Street via Bricklink, kom på ca 2200 kr inkl frakt. 16 ordre, alle under tollgrensen. Kunne nok fått det billigere hvis jeg hadde brukt mer tid, men er selv fornøyd. Alternativet hadde vært å kjøpt (pent) brukt til 4000 kr.
Startet min egen samle og bygg GG og CC i går etter å ha samlet info om hvilke deler jeg skulle ha. Har noen erfart at enkelte Dark green deler er oppført som green på BL?
Jeg søkte på delnr i butikken men fant ingen Dark green men det kom opp grønne deler i listen.
Jeg har samlet alle delene i et Excel ark og leter etter de delene i den butikken jeg er innom og så krysser av etter som jeg finner delene.
heldig vis har jeg ett problem mindre når det gjelder vanskelige deler. Fant Dark red slope til 15 kr stk. Vet ikke om det er grei pris men måtte kutte litt ned på andre deler fra den butikken.
Det som kan være enda enklere er å lage en Wanted List på Bricklink der du legger inn de delene du trenger (du kan til og med gjøre dette automatisk ved å benytte Part Set funksjonen). Dermed får du alle delene du trenger inne i bricklink-systemet og mulighet til å fjerne delene fra din wanted list etterhvert som du bestiller. En annen god grunn til å gjøre dette er at du da kan sammenligne butikker og finne ut hvilke butikker som har flest av de delene du trenger og hvem som har de til best pris.
Var faktisk den jeg brukte som utgangspunkt på Excel filen. Fikk en hel del wanted meldinger men har ikke sjekket disse enda. Brukte tipset om å bruke norske butikker for å tak i en del deler.
Mulig jeg sjekker wanted meldingene for deler i kveld. Mulig jeg kommer til å kjøpe i puljer. Kanskje prøve å få tak i vanskelige deler tidlig.
Bricklink kodene for brikkene er desverre ikke fargekodet som hos LEGO.
Derfor vil f.eks alle fargene til 3005 dukke opp om du søker i butikken. Dersom du går direkte på fargen fra katalog-siden på 3005 på bricklink og inn i butikken vil du kun se den ene fargen.
Har 8 stk. Send meg PM så ordner vi di 8 vis du vil ha
Eller send meg SMS, så kan jeg sende dem fra sykhuset
Tlf er på din PM
Sykt, di skal ha 20 - 40 kr/stk på BL
Er mye borte pga sykt barn er lagt inn på sykehus
Hei og God Jul alle sammen.
En liten oppdatering før jeg begynner å forbrerede meg for kvelden.
Green Groocer: Her begynner jeg å få de fleste deler. det gjenstår enkele jeg ikke har fått tak i enda.
Cafe Corner: her har jeg noen men ikke fått oversikt på hva som mangler ende. Det er nok en del.
Har noen tips om butikker på BL som har godt utvalg og det ikke er problemer med ?
Hvert lite av det hittil