Vet ikke om det er så mange som følger denne tråden lenger, men hvis noen fortsatt er imteressert i å høre hvordan det går med mitt samleprosjekt
Så har jeg fått endelig alle deler til Green Groocer i hus. Cafe Corner har jeg nå knapt rundt 2 sider med deler igjen å bestille. Har startet opp et tredje modul hus innsamling. Market Street.
Samtidig har jeg også blåst litt liv i ett prosjekt jeg startet med da jeg våknet fra en Lego dvale. Prøve å gjennoppbygge enkelte av modellene jeg hadde.
Foreløbi er dette kun Technic modeler. Her snakker vi om i fra Technic seriens barndom.
Jeg kikker innom denne tråden fra tid til annen ettersom jeg tenker på å gjøre det samme. Printet ut en drøss med sider over alle delene som trengs for CC, MS og GG for en stund tilbake. Jeg har bare ikke kommet igang med bestillingen ettersom det virker som et tidkrevende og dyrt prosjekt. Får jeg lov til å spørre hvor mye du har brukt på deler hittil?
Tilsvarende tråd om Taj Mahal. Nå er jeg ny på BrickLink, men foreløpig går det ganske bra. Dvs. er jo endel tips og triks man må lære seg.
F.eks. begynte jeg med plan om å kjøpe alle brikkene hos samme salger, men så raskt at man må dele opp ganske ofte. På Taj Mahal virker det ikke som det er noen dyre enkeltbrikker, men er endel brikker som det er få av. Blir tidkrevende når du må bestille 15 brikker hos 15 enkeltkjøpere. Evnt. at man må vente til en selger for inn 15 stk.
Virker også som om frakt gjennomgående er dyrere fra USA (naturlig nok kanskje), så har kuttet ut selgere fra USA.
Akkurat nå ligger jeg an til ca. 3500 når snart 80% er bestilt, men kan hende det også sprekker. Men har fått mye erfaring og trur jeg neste gang skal klare lavere budsjett.
Evnt. neste for meg blir nok Tower Bridge eller en annen kjent bygning.
Hadde man hatt muligheten til ett intelligent program hos bricklink.com så hadde det vært genialt. Nå må man skrive inn ett og ett enkeltnummer og det er TIDKREVENDE. Den dagen man kan skrive inn alle numrene og så bare trykke på en knapp og få opp selgere som har flest av brikkene ville det gjort det 90% enklere og 30% billigere.
Hei, var ikke klar over at prisen var relativt gunstige 1500 kr.
Men nå har jeg funnet mer ut av funksjonene og ser jo at man delvis har det jeg etterspur. Dvs. jeg kunne tenkt meg den enda mer brukervennlig, men er uansett enn start.
Først la vi inn Taj Mahal inn “My Wanted List” og så trykker vi “By Shop”.
Og så kan man lege seg og sortere som man ønsker. F.eks. er det da 1484 butikker som har minst en del av dette settet. Den butikken som har flest har 155 ut av 164 biter.
Problemet er at det ikke står noe om pris. Det er jo her jeg hadde ønsket en prisfunksjon. Men skjønner også at det blir komplisert. Man har jo ulikt antall brikker ut av det setter jeg skal ha, samt ulikt antall kvantum av disse brikkene igjen.
Allikevel burde det vært mulig og hatt en linje hvor det hadde stått at man hadde hatt 5000 ut av 5922 brikker og hva summen for disse hadde vært.
Men er i tidlig fase her, mulig det finnes noe flere hjelpemidler.
Enkleste måten da er å vise hele wanted listen slik at det kommer opp de billigste butikkene pr. del. Da er det bare å se hvilke butikker som går igjen på delene.
Du mener altså at man skal krysse av for “show all” på “My Wantes List”.
Og så sortere “Lowest price”.
Det hjelper selvsagt litt. Men man må da allikevel bla nedover på 164 brikker (i dette tilfellet) og så forsøke å huske hvilke butikknavn som går igjen.
Takk for tipset. Var ikke helt klar over den gunstige prisen.
Forøvrig må jo da Tower Bridge være ett av de mest prisgunstige settene man kan kjøpe hvis man ser på pris pr. brikke (4287 brikker). Ser at de skriver (før jeg registrerer meg og antar at det er korrekt) at frakt er kr. 125NOK.
To tips for hvordan handle slike brikker der man trenger å handle 15 brikker hos 15 enkeltselgere:
Sjekk Pick-a-Brick først. Det er dyrere å handle de brikkene som er lett tilgjengelig på BrickLink der, mens det er rimeligere å handle de brikkene som er vanskelig å finne på BrickLink - forutsatt at de har de brikkene du ser etter på Pick-a-Brick.
Start med å handle de brikkene det ikke er noen selgere som har nok av.
Men ikke bestill 2 brikker fra en selger, det blir veldig mye porto. Isteden fyller du opp handlevognen med andre brikker du trenger som den selgeren har til en ikke ublu pris.
(Her er det et tips å slå opp på farger fremfor brikkegrupper.)
(Husk å multiplisere antallet brikker du trenger med prisforskjellen når du vurderer hva som er en ublu pris.)
Det har blitt en stund siden jeg var innom denne tråden, da jeg trodde den var ute av interesse og død. Oppdaget det at det var liv i den her om dagen.
Mine to modul hus CC og GG er nå ferdig og Market street er i slutt spurten før bygging starter. Blir en ukes Lego fri først.
Det spørs jo litt hva du har fra før. Litt som et prøveprosjekt tenkte jeg skulle gjøre omtrent det samme som deg og se hvor langt jeg kom med det gamle jeg hadde liggende. Noen kompromisser ble gjort og det meste av det grå er i light gray istedet for light bluish gray. Noe småtteri gjenstår, men så langt har jeg bestilt deler for ca 400 kroner totalt på Bricklink. Synes sjelden jeg finner det jeg trenger på pab, og ihvertfall ikke i løsvektsutvalgene rundt om.
ah den var fin, Ser pointet ditt, jeg skal bygge det likt bortsett fra dører og de “dyreste” delene, bare det blir mest mulig likt! Har bygget 1. etg 2 ganger så har nok til dette sjøl, men vurderer det med nye deler!
Mitt dillema med fargen er DK Tan eller DK Orange, førstnevnte har ikke 1x3 bricks mens den andre har ikke 1x4 bricks, men kan suppleres med enten 1x2 eller 1x6 så det spiller ingen rolle… men all deler i grått forblir grått, mens det mørkegrønne blir byttet ut med Tan, i likhet med resten av huset! Hvitt forblir hvit!
Synes denne er et sykt flott modularbuilding fra lego, jeg har INGEN av dem hehe, mulig jeg kjøper inn pet shop og parisian i løpet av sommer.