Vi vurderte juletema, men siden dette er en månedskonkurranse og vi oftest får bidrag de siste dagene, omstemte vi (jeg) oss.
Så: Lag en dekorasjon til en høytid! Det kan være jul, påske, Valentine, Halloween, 17. mai, Kristi Himmelfartsdag, pinse, St. Hans, Samenes nasjonaldag 06. februar, morsdag, farsdag, fastelaven…
Krav: Minimum 16x16 studs i grunnflate og/eller 200 klosser. Det er ikke greit å levere 4 klosser og kalle det advent, vi vil ha noe mer enn det.
Frist: 31. desember 23:59
Hold dere ellers til konkurransereglene som er ramset opp her: Konkurranseregler
Vinneren får en premiekloss og
Fra vår geniale Brikkelevrandør, Butikken med det meste: Brikkebutikken
Spørsmål: I forhold til dekorasjon så er det jo spesielt i jula normalt å ha ting som henger, for eksempel vindu- eller juletredekorasjon. Er det innanfor å bruke typ tråd eller bånd for å til dømes henge ting på juletre eller i vinduet? Eller må det og vere bygd med lego elementer?
Neida, bånd er lov så lenge dekorasjonen er bygd i LEGO.
Og når jeg skriver dekorasjon, er det heller ikke noe i veien for å bygge opp en liten scene som msn ksn sette frem på en hylle!
Hva med et 17.mai tog gjennom en LEGO gate? Hva med en påskeeggjakt? Hva med en blomst til Valentin eller en skummel heksescene til Halloween?
Men for å klargjøre: Dersom det er Kristne scener, Jødiske scener, Muslimske scener, kan de ikke brukes videre, da det strider mot LEGOs retningslinjer. Og vi må følge dem for å få fordeler vi har i dag. Politikk, krig, vold eller upassende scener blir automatisk disket og fjernet.
Her må en holde tunga rett i munnen. Hvis en har hengt Jesus på korset i en påskedekorasjon er det ikke innafor, men henger du opp påskeharen og han smiler da er det vel innafor. Trolig er høytidsdagene morsdag og farsdag tryggest…eller er de egentlig det? Dette blir spennende.
Betyr det at vi kan lage religiøse scener, men de blir bare ikke postet videre i sosiale medier? Eller vil man helst ikke ha slike? I oppgaveteksten nevnes jo religiøse høytidsdager i fleng (påske, pinse, Kristi Himmelfartsdag osv ).
Ja, de kristne helligdagene nevnes fordi vi feirer de i Norge. Det er likevel sånn at påske for det store flertall er påskeegg og kaniner. Julen har nisser og juletrær Valentin er kjærlighet hjerter og gaver og St. Hans brenner man bål.
For meg er det rart at dere sliter med å holde dere unna kristne temaer. Hvis dere går i en butikk nå, ser dere da bare julekrybbe på senteret og de tre vise menn? For her er det juletrær, julekuler, kranser og lys.
Dere kan lage scener som er kristne hvis dete brenner for det og ikke klarer noe annet, men minner om at;
Jeg kan bare poste dem om de er nokså generelle. Jeg er ikke villig til å ofre Brikkelaugets forhold til LEGO for å poste krisne scener. Kirker er greit, de er bygg.
Jeg har allerede 5 julekrybber jeg ikke har postet fordi jeg ikke er sikkert på om LEGO synes dette er greit.
At noen skulle slite med å velge bort slike temaer tror jeg er å ta litt hardt i. Jeg var bare ute å vite om man blir disket dersom man lager en julegudstjeneste-MOC f.eks. Selv om man ikke er personlig religiøs, så beveger man seg likevel ofte i religiøse gråsoner under slike høytider og det er kjedelig å måtte sensurere seg selv. Det har jo pågått noen diskusjoner rundt “kontroversielle” temaer i foreningen og hvordan man skal håndtere slike og jeg ser fram til en tydeligere avklaring rundt akkurat dette.
Jeg håper vi ender opp med god takhøyde, i hvert fall internt.
Personlig er jeg mer opptatt av å ikke støte publikum (for mye) enn hva LEGO synes om det jeg bygger. Likevel har jeg forståelse for at man som RLUG ikke kan poste hva som helst.
Fint at det foregår litt her på forumet, ikke bare på Discord. Bra at det blir diskutert og avklart hva som er innafor. -Sjanten edit: Fjernet litt pga åpent forum-. Går nå for julens glade budskap…nissens fødsel.
Humor er bra. Dårlig humor har jeg masse av!
Og Kristin vil nok sikkert ha ikke bare seriøse bidrag, men gjerne med humor og.
Men fjernet litt i innlegget fra Torger pga åpent forum og vi ikke har en egen font for satire så kan være vanskelig å se akkurat det i et forum
Uten at eg skal kommentere resten av diskusjonen, så er det heilt normalt med krusifikser som dekorasjon. Et krusifiks er et kors med Jesus som henger på. Desse er nok meir normale i meir kristne heimar, og mange lar dei henge oppe heile året.
Hvis krusifikset henger oppe hele året er det vel egentlig ingen høytidsdekorasjon?
Ellers er det et kjent fenomen at mennesker som får beskjed om å ikke gjøre noe gjerne kjører seg fast på det de ikke skal gjøre, så det blir vanskelig å pønske ut noe kreativt.
Nei det var litt av pienget mitt at det er dekorasjon, men kanskje ikkje høgtidsdekorasjon. Finnes kanskje noen som setter opp krusifikser i påsken? Definitivt ikkje den mest normale høgtidspynten, men definitivt ein form for dekorasjon
Ok, folkens, her setter vi punktum. Jeg forsøker å følge LEGOs regler i en konkurranse der jeg frivillig har påtatt meg ansvaret for gjennomføring og å fikse sponsing av premie og gravert unik kloss.
Dersom dere velger å fortsette diskusjonen på dette nå, tror jeg at vi dropper konkurransen i desember og jeg trekker meg som konkurranseansvarlig.