Er det noe du alltid har drømt om å bygge, som du ikke har nok tid og penger til?
Jeg har så innmari lyst til å bygge DKM Blücher, båten som ble senket i Drøbaksundet under den andre verdenskrig.
I tillegg til den har jeg drømt om å bygge “Schwere Gustav”, verdens største jernbanekanon! (bilde)
Konsentrasjonsleiren Auschwitz I hadde også vært et interressant prosjekt.
Stort sett andre verdenskrig det går i…
PS: Innlegg nr. 1 0 0 0 i Generelt!!!
Det første som slår meg er at du trolig trenger å ha brukbar dekning på visakortet om du skal ta på deg noen av de prosjektene
Daws, I drenge!*
Konsentrasjonsleir er allerede bygget i Lego.
Brickshelf flyter over av militære ting. Det strider mot Lego sine voldsfrie ideer.
Æ har tre drømmeprosjekter:
Marienkirche i Danzig, i minifig-målestokk (med plass til 25000), har begynt å samle klosser, har tegninger og bilder. Men æ må nok vente nokre år tel, før æ sett’ i gang.
Det andre er: Potala-palasset.
Med bittelittegrann realisme ser vi her bort fra målestokken.
Det tredje er:
Resten av Danzig.
Nu vel, kanskje man nøyer sæ med Langgasse. Og Krantor.
Imens bygger vi Katharina-palasset, Heddal stavkyrkje, rådhuset og kirke i Glückstadt, et bibliotek etter frie ideer, dito teatersal, “Den sorte diamant”…
Kanskje blir det tel noko stort en gang. Muligens t.o.m i moduler??
*Og piger.
Og “Ti små negerbarn”: en Lego-scene for kvært vers.
Med isbjørnhilsen
Michael
Morn Du!
1980?
Hadde dem Lego sååå lenge?
Hilsen
Micha.
Drømmeprosjektet mitt var tidligere Nidarosdomen, men ettersom aj-ml er langt nærmere å få realisert det, så føles det litt poengløst å prøve å få det til selv…
Men Trondheim flyter forsåvidt formerlig over av bygg det hadde vært kult å bygge i Lego, Realfagsbygget på Gløshaugen f.eks, eller Studentersamfundet.
guge skrev: |
Jeg for min del hater den nye voldslegoen. BIONICLE og desslike er bare dritt, IMNSHO.
Hehe, "voldslegoen" |
guge skrev: |
Jeg for min del hater den nye voldslegoen. BIONICLE og desslike er bare dritt, IMNSHO.
Hehe, "voldslegoen" |
Drømmeprosjekt ville kanskje vært hele Trondheim sentrum i temmelig heftig skala
…Bionicle… ruller rundt i latter
Alle de nye virkelig sære greiene fra Lego er som sure oppgulp i mine øyne…
guge skrev: | ||
Problemet er forsåvidt ikke at det går an å leke aggressive leker med disse settene, men at de støtter så lite annet. [..] Jeg tror ungene først og fremst lærer av disse produktene at styrke og voldskapasitet er den beste kilde til trygghet. Samarbeid (om annet enn vold), handel, konstruksjon (av annet enn våpen) ser ikke ut til å være kjerneverdier.
Skjønner hva du mener med lekbarhet, og er for så vidt enig; poenget er ikke hva som er mulig, men hva produktet legger opp til - og det er helt klart betenkelig at/hvis LEGO produserer leketøy som er vanskelig å benytte uten at leken preges av vold. På den annen side, hvordan et barn bruker et gitt sett vil trolig variere sterkt uavhengig av hvor voldelig settet er - noe som også understreker at mentalitet i stor grad former lek, ikke bare omvendt. Det er mulig å overdrive betydningen av voldselementer når man vurderer hvor linjen bør trekkes.
Selv husker jeg forresten godt de mange LEGO-figurene som bokstavelig talt mistet hodet av å ligge på jernbaneskinnene.
|
Når jeg var liten drømte jeg om at en dag skulle jeg få nok LEGO klosser og tid nok til å lage en LEGO-modell av Tromsdalskirka (Ishavskatedralen).
Nå har jeg gjort det og ett par bygg til… (Fokus Kino og Polaria)
Nå er mitt drømmeprosjket å lage en replika av “Verdens teatret” bygget her i Tromsø som er den gamle kinosalen. Men kommer da til å kun ta det utvendige og også kun fronten av bygget. Den bakerste delen hvor selve salen er er bare en stor rektangulær bygning uten noe spesiell design eller utseende.
Innvendig er denne salen fullspekket med riktig gamle malerier som er malt rett på veggen av en av byens kunstnere på den tiden bygget ble satt opp.