Skal delta på basar for grendahus/flerbrukhus på lørdag - med litt utstilt LEGO, løse klosser barn kan bygge med og diverse salgsvarer som skal generere inntekt til huset. Tenkte også det kunne være moro å arrangere en form for konkurranse, med et LEGOsett som premie.
Noen forslag til gode konkurranser som kan passe i aldersskiktet 3-100 år?
Den enkleste formen jeg kommer på, er “tipp antall legoklosser i glasset”. Alle kan delta og det krever ingen forkunnskaper.
Ja det hadde jeg på Build the Change i Tønsberg og det var populært.
Eller “hvor mange brikker er brukt i denne modellen?” Kan jo være en vri
Ett forslag til en mer aktiv konkurranse, kan være å bygge høyest mulig tårn med 2x4 klosser innenfor ett minutt.
La to og to jobbe sammen og be de bygge en enkel model som du har laget på forhånd.
Legg frem alle klossene de trenger foran dem.
De skal så holde den ene armen rundt hverandre slik at en bygger med sin høyre hånd, mens den andre bygger med sin venstre hånd. Ingen får mao lov til å bygge med begge hendene sine og de må dermed samarbeide.
Kan bli en morsom seanse med en speaker som lager stemning ut av det
Lag gjerne ulike par som
- mann og kone
- to damer
- to menn
- to barn
- ung/gammel osv
Et alternativ til Tosca sin variant, er 2 og 2 sammen, på hver sin side av en vegg. Den ene har klossene, den andre har instruksjonene.
Herlige forslag alt sammen, og forslaget til Tosca skal jeg prøve i neste familieselskap! Gjett antall brikker blir nok det enkleste i denne omgang etter litt vurdering att og fram - det kommer til å være en del folk innom, og det er nokså mye LEGO som må følges med på hele tiden (har lyst til at alt skal være komplett når dagen er over også…)
Så da blir det byggebinge på midten, utstillinger langs veggene (både tog og tivoli med masse bevegelse), utsalg i et hjørne (overskuddet går til basarens formål selvsagt, ingen egen-berikelse i denne sammenheng) og en enkel “gjett hvor mange brikker”-konkurranse hvor alle som deltar har mulighet til å vinne et sett fra LEGO (donert fra egen samling). Men - det må vel være greit å sette en begrensning på ett forsøk pr person sikkert? Eller hvordan gjør man sånt? (Tenkte ikke å ta betaling for at de skal gjette nei…)
Tid og sted for dette arrangement? Kunne være trivelig og stikke innenom og støtte initiativet!
kletvoldlego/mogens
Det skjer på Voll skole (nabobygget til Legohuset mitt vet du) fra klokken 11:00 i morgen.
Velkommen!
Ett forsøk pr. person er nok det vanlige, ja.
Jeg gjorde en konkurranse på et hotell jeg bygget i LEGO for noen år siden, der folk skulle finne et par klosser som ikke kunne passe sammen. Og da bygde jeg en gammeldags klokke som sto i butikkvinduet på dette hotellet, og på toppen av denne klokken limte jeg sammen 2 stk 1x1 slope (cheese) mot hverandre. ALLE trodde de måtte lete på hotellet
Jeg deltok i en morsom konkurranse for voksne og barn
2 på lag, sitter rygg mot rygg
Dublo klosser, 5-6 stykker satt sammen til en enkel modell som bare den ene får se.
Den andre får klosser, f.eks 10-12 stykker, skal sette sammen modellen etter anvisning fra den andre som kan se modellen.
Korteste tid, evt. den modellen som er mest riktig vinner