Som noen sikkert har fått med seg er det kommet ut ett system for å fjernstyre flere LEGO PowerFunction tog fra en PC. Systemet er ikke laget av LEGO men kommer nå i varianter som er laget for å fungere sammen med LEGO PF tog. Morty har vært betatester på dette systemet og har sikkert også mye info å komme med om dette systemet.
På disse sidene kan dere finne mer info om dette systemet:
gamesontrack.dk
Kort fortalt så er det ett system som er blitt utviklet for lenge siden beregnet for trådløs styring av modelltog fra en PC. Det er som sagt nylig blitt lansert i en LEGO kompatibel variant som Morty hadde med på PKH2014 for de som var der. Det ligger masse videoer på YouTube fra hvordan de setter opp systemet og hvordan dette kan brukes. youtube.com/user/GamesOnTrack
Etter å ha sett de filmene på YouTube så ble jeg overbevist og la inn en forhåndsbestilling straks det var mulig.
For ett par dager siden dukket pakken opp. Unboxing skjedde “live” på IRC for de som fikk det med seg, hehe
I denne tråden kan dere se hva jeg bestilte: viewtopic.php?f=4&t=3594
Det du trenger i tillegg til det som er listet opp der er følgende:
- 1 stk strømforsyning til satelittene (om du velger å bestille dem), her kan du bruke en gammel Laptop strømforsyning. Jeg bruker en som er 19v/2A og fungerer helt fint til dette.
- Må ha lange kabler for strøm til satelittene. Her kjøpte jeg en 2x0.7mm hvit kabel på Clas Ohlson. Den er kanskje litt stiv og skulle vel helst hatt noe som var litt mer fleksibelt. Men den fungerer veldig bra og var rimelig.
- Noe pluggsystem eller måte å koble disse strømkablene sammen. Jeg kjøpte noen enkle Wago tilkoblingsklemmer fra Clas Ohlson som har en åpne-lukkemekanisme. De er veldig enkle å bruke. Finnes sikkert billigere alternativer også.
- 1 stk LEGO PowerFunction skjøtekabel for hver tog-styringsmodul du bestiller fra GamesOnTrack.
- En eller flere servo skjøtekabler dersom du kjøper sporvekslings servosystemet også. Disse kan du kjøpe fra hvilken som helst RC-butikk, som for eksempel Hobby24.
Videre i denne tråden skal jeg forsøke å beskrive hva jeg har gjort så langt og hva jeg syns om systemet:
Jeg har nå satt opp en liten sløyfe på ett 120x180cm stort bord. Der er det en oval som går ut på kanten av bordet og med en liten sløyfe inn som ett stasjonsområde på ene langsiden. Har en sporskifter i hver ende av dette stasjonsområdet.
Har hengt de tre satelittene i taket i en trekant. Har lagt en 3m strømkabel fra den satelitten som var lengst bort videre til neste, der har jeg brukt de Wago klemmene for å koble strøm til denne satelitten og en ny 3m kabel til neste satelitt hvor jeg også har wago klemmer. Resten av kabelen går ned til strømforsyningen. Med disse klemmene er det enkelt å demontere/montere satelittene og det er enkelt å montere inn flere satelitter i systemet.
Så klippet jeg to slike PF-ekstenderkabler og koblet disse til togstyringsmodulene (sendere). I brukermanualen var det ikke noen beskrivelse av hvilken leder som er + og - på denne PF-kabelen. Men det sjekket jeg kjapt med ett multimeter. Er også noen beskrivelser på nett som viser dette. Spenninga finner du på de to ytterste lederne. Pass på å ikke kortslutte de to midterste lederne sammen eller mot noen av de andre lederne da dette vil forhindre styring av andre ting du måtte koble oppå PF-pluggen. For eksempel lys-styring.
Senderen kobler du så til enten PF batteriet eller på en av pluggene på PF IR-mottakeren (hvilkårlig hvilken da det er fast strøm ut på begge). Jeg valgte å koble på den siden som ikke motoren var koblet på da det gav meg mer plass. Kan være lurt å ikke ha de PF kablene for lange, da alle de kablene du har fra før av og senderen og denne nye kabelen skal alle få plass inne i toget og der er det som oftest trangt nok fra før av
Hver eneste enet i dette GOT systemet har ett ID-nummer som er unikt. Senderne dukker opp automatisk i programmet når du har koblet dem rett og satt på spenningen på PF batteriboksen i toget. Men sporveksler/trafikklys-modulen dukket ikke opp automatisk. Her må du legge inn ID’en manuelt.
Etter å ha gåt igjennom kalibreringsrutinen for satelittene og lagt inn målene på hvor de befant seg var det tid for å få tegnet opp selve toglayouten.
Brukte noen runder for å finne ut av dette. Spesielt hadde jeg problemer med der de to pensene var da softwaren jeg har er mye nyere enn det som var beskrevet i manualen. Fant til slutt ut at man måtte høyreklikke på de hvite pyramidene som var i hver ende av stasjonssporet og knyte dem inn til resten av sporet. Når dette var gjort så konfigurerte jeg pensene mot servostyringsenheten. Samt de to trafikklysene. Her måtte jeg som sagt legge inn sender ID’en manuelt, men når man er klar over dette så går det helt greit.
Plasserte så noen “område” felt som er triggere man bruker for å lage automasjon på styringen av togene. Skal i kveld forsøke meg på denne automasjonsgreiene.
Må si at jeg egentlig er imponert av systemet som sådan. Er en del småting som jeg syns var litt dårlig, slikt som en ufullstendig og lite pedagogisk opplagt manual. Men om det er flere som skaffer seg dette systemet så kan vi sikkert utveksle informasjon enten her på forumet eller på GOT sitt eget forum.
Hver av enhetene kom i sin egen lille sorte pappeske. Her har jeg nok vært litt uheldig med servo-styringsmodulen. Selve printplata var løsnet fra batteriboksen. Den hadde kun vært limt fast med smeltelim. Dette har sikkert skjedd i transport. Kablene fra denne batteriboksen var loddet fast i printkortet og siden kablene her var av en veldig rimelig og veldig stive tynne kabler så tok det bare knapt en 30-40 sekunder til jeg hadde fiklet så mye med dette til at begge kablene knakk av. Men det var bare å lodde dem på plass igjen på printkortet. La på en ny klatt med lim under printkortet slik at det står støtt. Skal også forsyne alle printkortdelene med en liten omgang tape rundt.
Vær oppmerksom på at også togsender modulen bare kommer som ett løst printkort med kabler loddet rett på. Er ikke montert i noen boks. Men det gjør det også mye mindre i størrelse. Når kabler er satt på der de skal er det bare å ta noen runder med tape rundt.
På sender modulen er det en liten tre-pins plugg som er ubrukt, denne er ikke dokumentert noen sted, men jeg antar sterkt at dette er for den kommende lydmodulen som skal komme seinere i høst.
Puh! Ble en litt lang tråd. Men jeg liker å være grundig
Jeg skal komme med mere info og meninger om systemet etterhvert som jeg har fått bruke det, men det foreløpige inntrykket er at dette er ett veldig avansert system som kan bygges ut mye. Det er ypperlig å bruke på utstillinger og andre events hvor du skal ha en toglayout.
Om dere har noen spørmål om systemet så er det bare å fyre ivei. Jeg har bare hatt det i to dager og kan ikke allverden om det, men det virket enkelt å sette seg inn i de grunnleggende tingene for å komme i gang.