Jeg driver å bygger en stor tank i lego. Den har sylinderform, og jeg bruker annenhver brick 1x2 og brick round 1x1. Det går hel fint, men utfordringen ligger i når jeg skal stive av bygget ved å knytte sammen motstående vegger. Det blir fort oval form på sylinderen sett ovenfra.
Er det noen som har erfaring med dette og har evt informasjon om hvilke mål som fungerer best. Diameteren på tanken er 28 studs for øyeblikket.
(Jeg kan umulig være den første som har hatt dette problemet).
Morn Du!
Du burde nok kommet til Tjølling og sett på mine hvaloljetanker.
Æ tok og bygde et kryss (til kvær tank…nei to: et ned, et oppe), som da er bygget sammen med tankveggen på fire steder. Kryssarmenes lengde må da passe med radius’en til tanken. Så en 4x4 tårn oppå krysset, så det neste krysset til veggens overkant.
Krysset besto av 2x10x03, forbundet via to 4x4x0,3 i midten. Pluss lit 1x2x0,3 til påfyll…
Likeså i veggen: Mine vegger besto av 1x4x1 oppå kverandre, og da 1x4x0,3 pluss 1x1x0,3 i de seksjonene, der krysset var.
Dine vegger blir mere runde, mindre trappe-lignende enn mine, men vha 1x2x0,3 skulle det passe bra.
Æ tok 4x8x0,3 vinger som bløtkakestykke-lignende tak av tankene. De var plassert oppå 1x2x1 hengsler for å kunne tilpasses. Det finnes jo andre lignende vinger, bl.a. fra Jabba’s sail barge. Så tok æ andre “trekanter” til midtpartiet av lokket. Best ville være sateliltantenner, men dem fantes ikkje i passende farge den gangen.
For å komme til litt større radius (æ bygde kun én større tank), tager man lengre kryss, f.eks. 2x12x0,3 eller øker størrelsen av midtpartiet til 6x6x0,3 e.l.
Hvis tankene blir veldig høye, kunne man lett plassere et kryss i midt-høyde i tillegg.
For å ha litt sammenheng av veggene, brukte æ 1x2x03 hengsler mellom veggseksjonene. Disse er hengsler som har en loddrett “aksling”, hengslene oppe har en vannrett “aksling”.
Litt mye luft i mellom var det jo. For veldig store diameter kan man bruke 1x2x1 (altså uten de runde imellom), de vil da få en viss bøy.
HIlsen
Micha