Har blitt helt opphengt i amerikanske bygninger fra 50-60tallet i det siste. Det startet med at jeg tilfeldigvis fant ut at stilen kalles googie eller populuxe slik at jeg kunne søke på bilder av det. Denne arkitekturen ble mye brukt for virksomheter som ligger plassert langs veien og trenger å vise igjen og er som en slags lettlivet og småvulgær lillesøster til den mer seriøse modernismen. Det er bygget i en litt rar målestokk som er bestemt av bilene. Dette var de minste kjøretøyene jeg klarte å få til uten at de mistet helt særpreget, og størrelsen på resten måtte følge det. Som vanlig er det ikke modeller av spesielle bygninger, men mer et forsøk på å få til bygninger innenfor en stilart.
Første bisniss langs veien er restauranten Swoosh
Swoosh Restaurant by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Her er et bilde fra andre siden (og fra tidlig 60-tall, faktisk )
Southern California, early sixties by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Rett ved siden av ligger Gabe’s Gas & Grease.
Gabe's Gas & Grease by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Her inne bak disken har Gabe et lite kontor der han hoder orden på regnskapene fra bensinsalg og verksted.
Gabe's Gas & Grease by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Den (foreløpig?) siste virksomheten langs veien er Mona’s Motel. Mona var litt bekymret for at den særdeles moderne, men diskret kolorerte soveromsfløyen skulle bli litt anonym, så hun flesket til med et ekstremt tak og skilt for å bli lagt merke til. Ut i fra antallet biler på parkeringsplassen ser det ut til at strategien virker.
Mona's Motel by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Mona er svært glad i pølser. Så glad at hun insisterte på å få logoen sin utformet med dem.
Mona's Motel by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Til slutt et kveldsbilde av hele stasen.
Nighttime at Googie Highway by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Flere bilder (både nåtidige og fra tidlig 60-tall) her: https://flic.kr/s/aHskVDEXnP
Birgitte