Hei!
Som de av dere som var på årsmøtet på Hamar vet, kommer Warren og Kitty Elsmore fra Edinburgh til PKH i år. Warren har i flere år hatt eget firma som bygger LEGO på oppdrag, og de har blant annet bygget verdens største LEGO-skip. Dessverre tar de ikke med seg det til Trondheim (som det står på LEGO-eskene: “Boat does not float”), men de blir nå britisk forhandler av lys-komponenter fra amerikanske Brickstuff.
Jeg hadde en presentasjon/demonstrasjon av Brickstuff-komponenter under årsmøtehelgen. For å oppsummere den lynkjapt: Brickstuff er et AFOL-skapt lyssystem beregnet på LEGO-modeller, grunnlagt av Rob Klingberg. Rob er en fantastisk fyr som brenner for bedriften sin, og den begynner å gå ganske bra - ikke minst takket være Robs serviceinnstilling og kvalitetskontroll.
Nå er Brickstuff definitivt ganske langt fra det rimeligste lysproduktet til LEGO-modeller - hvis man bygger en modell med tanke på å sette lys i den, kan man jo bruke nesten hva som helst som koster lite; vanlige lyspærer, LED-lys fra Clas Ohlson osv - men hvis man ønsker å bygge inn lys i noe man allerede har laget, så er Brickstuff nesten uslåelig (i alle fall hvis man ikke selv har elektriske gener og er god til å lodde mikrokomponenter) fordi ledningene er supertynne, LED-lampene passer under en stud, og kontaktene kan trekkes gjennom hule studs. Det kan også være greit å ha i bakhodet at Brickstuff-produktene passer best til statiske modeller - ledningene er solide til å være så tynne som de er, men de egner seg ikke spesielt godt til å montere, demontere, montere, demontere og så videre.
Nå vel. Warren har sagt at han gjerne tar med seg et utvalg produkter til Trondheim. Han kommer ikke til å selge til publikum, men de av deltagerne på PKH som ønsker det, kan forhåndsbestille det de ønsker. Han har ingen prisliste foreløpig, men ta en kikk på nettsidene til Brickstuff og se hva som kan være interessant - for de av dere som ikke har prøvd dette før, anbefaler jeg et av startsettene, så går det an å bygge ut etter hvert.
Prisene blir trolig noe høyere enn dollarprisene på den amerikanske nettsida, men forhåpentligvis ikke så veldig mye høyere - det skal lønne seg å kjøpe gjennom Warren. Man slipper jo i det minste frakt, og får ting levert rett i hånda i Trondheim.
I og med at prisene ikke er satt, lager jeg ikke noen forpliktende bestilling. Men Warren vil gjerne vite cirka hvor stor interessen er, så hvis de som er interessert kunne tenke seg enten å svare i denne tråden, eller sende meg en PM, om hva de er interessert i eventuelt å kjøpe, ville jeg sette pris på det. Så kommer jeg tilbake med endelig pris før PKH, og da kan folk bekrefte bestillingen eller kansellere.
Spør hvis dere lurer på noe!
Are
PS: Legger ved et par bilder av hva Brickstuff-komponenter har gjort med mine modeller.
GarageLights by Are J Heiseldal, on Flickr
SnackBarLights by Are J Heiseldal, on Flickr
Brickstuff 3 by Are J Heiseldal, on Flickr
HotRodClubLights by Are J Heiseldal, on Flickr