Vil gjerne ha noen tips på åssen det er å handle på bricklink
Er dette et fornuftig sted å handle lego på, eller er det kun noe en gjør om det er noe en absolutt må ha?
Hvor mye bør en handle for av hver butikk (i dollar) for at ikke portoen akal bli avskrekkendes?
Bør en se ann beliggenheten til butikken (feks lønner det seg handle i en butikk lokalisert i usa, selv om den er dyrere enn en i hong kong pga porto)?
Er sjangsen stor på at pakka blir stoppa i tollen på vei inn til norge eller pleier det gå greit (så en må betale 25% ekstra for den)?
Takker for raske og informative svar
1. Er dette et fornuftig sted å handle lego på, eller er det kun noe en gjør om det er noe en absolutt må ha?
Dette er nesten det eneste fornuftige sted å handle LEGO på
Sitat:
2. Hvor mye bør en handle for av hver butikk (i dollar) for at ikke portoen akal bli avskrekkendes?
Kommer an på butikken og ikke minst landet den ligger i. Men som regel er portoen ikke noe problem (tollen er, se nedenfor). Etter min erfaring er UK billigst når det gjelder porto, spesielt for små pakker... for pakker inntil 2kg er Tyskland også ok. Det billigste (mtp. porto, ikke nødvendigvis priser ) er nok å kjøpe fra Helge, da jeg kan bare hente varene når jeg vil... men det kommer veldig an på hvor man bor.
Sitat:
3. Bør en se ann beliggenheten til butikken (feks lønner det seg handle i en butikk lokalisert i usa, selv om den er dyrere enn en i hong kong pga porto)?
Tja... Hong Kong har jeg aldri kjøpt noe fra, men jeg vil tro det er mer avhengig av selgers reputasjon enn landet. Jeg har hatt kun noen få dårlige erfaringer og alle innenfor EU... dog er mine favorittselgere også i EU
Sitat:
4. Er sjangsen stor på at pakka blir stoppa i tollen på vei inn til norge eller pleier det gå greit (så en må betale 25% ekstra for den)?
Jeg har fått endel pakker stoppa i tollen pga manglende tulldeklarasjon (liker dette svenske navnet best, for obvious reasons ). Når du handler, sørg for at det blir riktig utfylt tulldeklarasjon på den (dette gjelder spesielt EU-selgere da de ofte ikke gjør det, selv om man direkt krever det!). Noen selgere er villige til å krysse "gave" på lappen, men det må man sjekke på forhånd... i så fall øker grensa opp til 1000kr (jeg anser det ikke som ulovlig da det ofte er brukt lego og privatpersoner man kjøper fra).
Om man vil bestille helt opp til grensa bør man sjekke Tollvesenets valutakurser på det aktuelle tidspunktet pakka antagelig skal komme, da det ikke har noe med beløpet man betalte for å gjøre.
Takk for raskt og informativt svar
Eu ja, hva med usa/canada da, ser prisen er 60 dollar forskjell på canada og england (på et sett), og da kan det vell umulig lønne seg å handle fra england?
Så med andre ord TULLEN er rimelig sei å passere ubemerket med mindre det står gave på pakka?
Jeg kjøper nesten aldri sett på BrickLink, tenkte mer på enkelte deler da jeg skrev innlegget. Om prisforskjellen på et sett er $60 (hva slags sett er det da?! Du bør i så fall vurdere eBay også) så er det selvfølgelig billigere å kjøpe det der prisen er lavere, man trenger ikke være Einstein for å skjønne det
Om du ellers er usikker så bør du sjekke de forskjellige postal services (royalmail i UK, canadapost i Canada, USPS (ikke UPS) i USA) og prøve å sammenligne prisene for en viss vekt. Vekta på forskjelige sett bør være tilgjengelig i BrickLinks katalog (så legger du til litt for emballasje).
Og skal du kjøpe sett blir det som regel mer enn ca $30 og da betyr det fortollingsgebyr + 25% på totalprisen (verdi + porto). Når det gjelder tollen vet jeg ikke om jeg skjønte feil det du nå skrev eller om du skjønte feil det jeg skrev. Om det ikke er gave så er grensa 200kr og som regel skal den ikke passere ubemerket. Om det er gave er høyere grense den eneste forskjellen. Om det ikke står noe som helst er det rent lotteri og det kan ta opptil noen uker før du i det hele tatt får vite at de har stoppet noe (det samme gjelder for så vidt pakker med verdi over de ovennevnte grenser), så får du lappen der de vil ha forklaring for å kunne fortolle det.
Hehe, er jo totalprisen som teller om settet er 60 dollar billigere et sted hjelper det jo lite om portoen er så mye høyere (selv om det skal litt til)…
Tenkte både på deler og sett egentlig…
Det aktuelle settet er “LEGO 10132 Harry Potter Motorized Hogwarts Express”, noen tips om hvor jeg kan få kjøpt det billig tas i mot med takk…
Var ikke spes billig på ebay heller gitt…
At en skal betale når verdien er over 200/1000 er ikke det samme som at en må det , er måter å unngå det på, uten at jeg skal skrive det på et offentlig forum (tja bortsett fra den poste restante metoden da som jeg allerede har beskrevet )
Jeg tror ikke det strider med forumreglene (uten at jeg har sjekket) å skrive om toll-sniking her, så det er bare å diskutere.
Om pakken ikke har noen tolldeklarasjon er det vel bare å fortelle Posten at det er en gave og anslå en verdi, så slipper de den. Det er dog et veldig godt tips å sende selger en melding i forkant og høre nøyaktig hvordan han/hun merker pakkene.
Dobar dan!
“Dette er nesten det eneste fornuftige sted å handle LEGO på.”
Matijar: Det er ikkje noko rart at Du har så lite Lego. Til gjengjeld er dine Legoer mere verdt enn mine. Bricklink er det siste stedet å handle Lego. Siste utvei før Brooklyn…syndefloden.
Korrektur: qxl.no o.l. er, om mulig, enda dyrere. Særlig, hvis man (dvs. æ) kjenner tysk prisnivå fra før €€ kom. Eller andre siviliserte lands.
PS Du kjenner ikkje til et firma “Domplast”, som laget svært fine indianerfigurer og sirkus og ville dyr? (Mykje større enn Lego, fra min barndom.)
PPS Med dette ville æ ikkje påstå: “I min barndom var alt så mykje større.” Bedre, kanskje. Legobiler med styring, garasjedører som kunne åpnes…
Nei, det finnes bare ett sted, der man handler Lego: overalt.
Hilsen
Micha
Dobar dan!
"Dette er nesten det eneste fornuftige sted å handle LEGO på."
Matijar: Det er ikkje noko rart at Du har så lite Lego. Til gjengjeld er dine Legoer mere verdt enn mine. Bricklink er det siste stedet å handle Lego.
Verdt og verdt... jeg er ikke en av dem som kjøper nytt (med mindre det er noe på tilbud), men billigst mulig for å kunne lage det jeg vil. Så om du har andre kilder du er villig til å dele, og som i gjennomsnitt er billigere enn BrickLink, er jeg mer enn interessert.
Dobar dan!
Bruktbutikkene og loppemarkeder i Tyskland, f. eks.
Noen i Billund mente at man kunne få kjøpe (relativ) billig, hvis man medlte seg inn i noko byggegreer som Lego har på internettet. Det kor man bygger virtuelt, for så ev. å bestille delene i ekte Lego.
Rotekassene i si tid, nu finnes dem vel kun i Legolandene. Ca. 100 kr per kilo. Vel. det er derfra en del av bricklink stammer.
Hilsen
Michael
Hei!
Æ ser jo at Du kan desimalene.
Æ trur Du tenkjer på de stativene, der man kjøper etter vekt. Æ snakka om den store rotekassa, der man kjøpere ein stor balje til 400, og dens innhold skal veie 4kg. (Siden det var kø, gadd han ikkje veie…) Det var for 3 uger siden.
God tid: Æ har begynt å samle spesielt til et prosjekt for om ti år.
Kan det kalles rullerende langtidsplan? Eller kunne det ennå går under Den Store Femårsplanen?
“Ti er ikke fem!”
Derfor heter det Den Store, i motsetning til Femårsplanen, den vanlige.
Micha
Aha. En sånn kasse tok jeg med meg og et år, og med en sånn blir jo prisen drastisk senket… Fikk med meg noen skikkelige bra klosser som ikke fantes i PaB.