Har ett projekt som jag behöver råd och tips om.

Jag jobbar på NTNU där jag bland annat utvecklar nya experiment i student labbet.
Det finns en artikel (arxiv.org/pdf/1412.1699.pdf ) som beskriver byggandet av en LEGO modell av en Watt balance, en mät-utrustning som troligen kommer att ligga till grund för den nya kommande definitionen av kilogrammet.

Detta låter intressant, men jag kommer att behöva råd och tips om hur man kan gå tillväga för att få civilingenjörs-studenter att bygga och testa denna och få en uppfattning om hur lång tid det kan ta och om det är några specifika svårigheter i bygg-processen.
Det jag hoppas är att studenterna skall kunna jobba med ett sådant projekt under ett semester och har ca 100 timmar att lägga på projektet.

Om det är någon som är intresserad av detta vore jag tacksam för all hjälp jag kan få.

mvh

Jonas Persson

Artig.
En spole med 3000 viklinger med 36 AWG ledning er litt utfordring om man ikke har en skikkelig viklemaskin
Ledningen er tross alt bare 0,127mm tykk. Klart du kan få de laget så studentene slipper det selv.
Det er også lasere og sensorer og en ikke så billig DAC inne i bildet.

Så er det egentlig Lego delen du ser utfordringen i? Å bygge den burde jo gå ganske greit.

Så morsomt prosjekt. har ikke noe å bidra med annet enn klosser fra min bricklink sjappe BE :smiley:
store.bricklink.com/Baard?p=Baard#/shop?o={“showHomeItems”:1}

Dette så spennende ut, jeg vil gjerne hjelpe til! (Og kan kanskje dra nytte av det selv også.)

Sender deg en epost. :smiley:

Haller pa att flytta sa jag har inte riktigt tid att guida men paminn mig efter helgen sa kan jag hjalpa dig

Har sjalv byggt ett par lador bland annat bf