Har bestemt meg for å forandre layouten på min LEGOby… Men ser at jeg har et problem med en veiplate, og det stopper seg liksom der… Så jeg lurer på hvor langt andre mener det er “lov” til å gå med tanke på å “modifisere” på LEGO…
Konkret tenker jeg på å fjerne det ene hjørnet i en standard T-kryss veiplate. Altså hvis man ser for seg denne veiplaten lagt på bordet foran seg som en vanlig bokstav “T” så tenker jeg på å sage bort 7x7 knotter i nederste høyre hjørne.
Så hva mener dere, er det lov eller ikke? Og kanskje andre har tatt seg friheter og?
Det er vel opp til hver enkelt person å bestemme hva som er lov eller ikke. Enkelte blir kvalme bare av tanken, andre sager uten skrupler. Selv ligger jeg ca i midten
Men jeg er enig med Matija, det er helt opp til hver enkelt person.
Selv syns jeg man bør unngå modifisering om mulig, men har innsett at noen ganger er det ikke mulig da LEGO ikke lager alt for mange forskjellige klosser. For min del er det stort sett snakk om modifisering av technic klosser/deler for å få til en spesiell funksjon.
Eneste jeg sterkt fraråder er å bruke lim på delene for å få dem til å holde sammen. Da er liksom hele poenget med LEGO borte, og man kan heller kjøpe seg ett plastlimesett. En modifisert del kan man jo bruke om igjen i en annen modell man bygger.
Jeg tror han mener at han først blir kvalm, får det overstått og så går i gang med saginga.
Personlig så mener jeg at modifisering av LEGO er juks - det er liksom en del av utfordringen av å oppnå en ønsket form i et begrenset medium som gjør det så imponerende. Om det er nødvendig for å oppnå en viss funksjon ikke innebygget i klossene til å begynne med, la gå.
Og som F0NIX sa, det er jo faktisk helt opp til deg.
Er enig i at lim er fyfy… Og selv har jeg ikke gjort noe som helst med en eneste kloss siden jeg tygde bort hempene på vinduer i en alder av sikkert 6 år:P Ikke kommer jeg til å gjøre noe med klosser heller… Men finner jeg ikke en annen løsning til den nye bruløsningen min, er det frem med saga… For akkurat veiplater føler jeg nå selv ikke er like alvorlig som klosser.
Jeg ligger vel i midten, slik som Matija, men føler ikke at noen shavede studs eller litt dobbeltsidig tape på baksiden av noen klosser er uforenlig med å føle seg vel. Noen ganger står man bare så fast at det ikke er mulig å få til på andre måter. Forøvrig er veier mulig å SNOTe, om du ikke allerede har vurdert dette.
Lykke til, uansett
Bård
Santnok… og snotting ville vært et godt alternativ, men fant ut en annen løsning på layout (som man som ofte gjør), så jeg slipper å sage noen veiplater denne gang… Så hitill er byen fremdeles jomfru?
Bah! LEGO gjør jo mye rart i utstillingene sine (både i butikker og i Legoland). De limer, maler, lakker, skrur, sager og omtrent alt som er mulig. De bruker også metall innvendig i mange modeller for å styrke dem. Om modellene er av bare plast så vil de sige litt når de står over lengre tid. Er bare å se på alle de som har hatt ISD sett nr 10030 stående over lengre tid. Har selv opplevd at de midterste Technic brick 16x1 i ISD’en ble bøyd etter ca 4-5 måneder i utstilling på hylla her hjemme hos meg.
Men jeg har enkelte ganger brukt klar tape (matt papirtape) på baksiden av klossene på store vegger. For eksempel så måtte det til på Ishavskatedralen. Men den fraktet jeg jo både hit og dit, samt at jeg hadde laget den slik at man skulle kunne løfte av taket enkelt for å vise interiøret til andre. Og da måtte jeg forsterke med tape på innsiden for at veggene skulle tåle all den løftinga.
Så min mening er nå at om modellen er for utstilling over lang tid kan man godta modifisering, men ønsker helst ikke. Jeg bygger ikke modeller basert på at det skal modifiseres noen klosser for å få det til.