Hvilke LEGO-detaljer finnes ikke???

Hei!

Jeg er student ved Aalborg University College og studerer “Propduct Development and Integraded Technics”. Vi holder på med vår første prosjekt som omhandler en nettbutikk: firestartoys.com/ De selger spesialdesignede LEGO detaljer til samlere og andre interesserte. Vi skal forsøke å komme med idéer for å forbedre denne butikken.

Jeg har en venn som har drevet mye med LEGO og han tipset meg om dette forumet. Hvem vet vel bedre enn sluttbrukere om hva som eventuelt mangler av LEGO-detaljer?

Så spørsmålene jeg ønsker svar på er: Er det noe som mangler i sortimentet til FireStar Toys? Er det noe (LEGO) som du kunne tenke deg å kjøpe fra en nettbutikk som du ikke har tilgang til/ikke finnes i dag?

Håper på så mange svar som mulig. Svarene vil bli formidlet til omtalte nettbutikk :wink:

Alle elementer og sett får man på BrickLink…
Mener du hvilke elementer vi savner som ikke har blitt produsert?
Slik som cheese med stud on 45 side og BrickBricks 1x1 corner? :laughing:

Jeg ville flyttet løsdel-inventaret fra den egne hjemmesiden til BrickLink-butikken:
http://www.bricklink.com/store/home.page?p=FireStarToys#/shop?o={%22showHomeItems%22:1}

Jeg leter ikke etter løse elementer på en enkelt butikks hjemmeside. Det finnes rundt 43000 ulike LEGO-element i katalogen på Bricklink, så det er ikke mulig for en enkelt butikk å ha alle de delene jeg leter etter.

Derimot kan det være gunstig å selge custom print på en egen hjemmeside. Gjerne med link fra Bricklink-butikken.

Ja, hva er ikke produsert som kan være av interesse for brukerne av dette forumet.

Hva som helst …

Forretningsidéen deres var oprinnelig å tilby sjeldne minifigurer, slik som “The Golden Man”, og gjøre penger på det. De har lykkes med det (!!!) og deretter har sortementet blitt utvidet. De lager spesialdesignede brikker på bestilling og i samarbeid med kundene. Vår oppgave er å komme opp med idéer om hvordan de kan forbedre sin forretnintsplan.

Er www.firestartoys.com en kjent aktør blandt de som bruker dette forumet?

Kopi av Mr.Gold?

Alt av elementer uten LEGO-logo er ikke velkommen i sortimentet her :laughing:

Kanskje dette spørsmålet bør spesifiseres litt nærmere:

1. Er det deler som er i produksjon fra LEGO pr i dag?
  2. Er det alle deler som LEGO har produsert frem til nå?
  3. Er det deler som ikke LEGO har produsert og som vi savner?

Som du sikkert ser så er det mange her som nevner Bricklink.com, det er en nettside som veldig mange bruker. Og veldig mange butikker bruker også navnene på delene som de bruker (eventuelt delenavnet som LEGO selv bruker som det ser ut til at denne butikken har brukt).

Jeg personlig har aldri hørt om FireStarToys før nå.

En ting som akkurat denne nettsiden burde ha fikset var jo å kunne søke etter element ID’en direkte. Mange av oss kan jo element-ID’en i hodet og søker etter den for å finne den eksakte delen i den eksakte fargen som vi er på jakt etter og bruker derfor element ID’en. Eller at vi bruker Element ID’en for å sammenligne priser fra andre steder.

Ellers er det jo en hel bråte deler som mangler i butikken der. Vet ikke hva de har brukt som utgangspunkt, men man kan jo starte med utvalget til LEGO Pick-a-brick:
shop.lego.com/en-NO/Pick-a-Bric … PickABrick
Dette er jo bare deler som LEGO har i produksjon for øyeblikket. LEGO produserer flere typer brikker enn dette, men alle er ikke tilgjengelig på Pick-a-brick av mange forskjellige årsaker.
Neste steg er jo å ta utgangspunkt i delene som finnes på Bricklink.com og sortere på deler som kun er produsert de siste årene, dersom det er målet.

Folk her på forumet driver jo med så mye forskjellig og vil gjerne ha masse rare sære deler :slight_smile:

Og ikke minst ønsker vi ofte deler i store kvanta til en rimelig penge. Så ikke ut til at det var så store kvanta tilgjengelig av løsdelene på FireStarToys sin nettside…
For eksempel “Brick 2x4” i hvitt (Element ID 300101) var det bare 652 stk. Dette er jo en helt standard brikke i helt standard farge og mange kjøper disse i 1000-vis :slight_smile:

En annen ting er jo at her i Norge så har vi jo spesielle regler angående import (diverse avgifter), det burde derfor stått helt klart å tydelig HVOR delene blir sendt ifra. Siden prisene er oppgitt i pund går jeg sterkt ut i fra at det er i UK ett sted. Men litt spesifisering her hadde hjulpet veldig for min handel iallefall. Spesielt med tanke på hvor lang tid man kan forvente det tar på frakta.

Nei, de har avtale med LEGO og får kjøpe direkte fra dem, og så tilbyr de brikkene til sine kunder.

Tusen takk for utfyllende og informativt svar FONIX :wink:

Må bare innrømme at denne oppgaven har avdekket en helt fremmed verden for meg. Har ikke peiling på LEGO i denne sammenheng. Har jo brukt det selv som barn og kjøper til egne barn, men visste ikke om byggere, samlere og fora som dette.

Grunnen til at jeg spør om det er noe dere savner, er at vi skal forsøke å komme opp med idéer til forbedringer for denne nettbutikken. Av ditt svar kan det faktisk se ut til at de kun ser på UK som sitt primære kundesegment. Fikk vite et de begynte med å kjøpe opp Mr. Gold til 1$ og solgte den for 14500$ (mange av dem). Det høres jo ut som en god forretningsidé, men jeg forstår ikke hvorfor LEGO ikke gjør dette selv. De taper jo penger på det. Vi har diskutert det i gruppa og enkelte mener at LEGO rett og slett ikke har kapasitet til å tilfredsstille alle kunder. Merkelig spør du meg; vil de ikke tjene penger? Og en annen sak er at dette firmaet hadde et overskudd på 600 000 £ i 2014, så at der er et marked, er det liten tvil om …

Mvh Tony Korsvik

Det er mange som ønsker seg slike gullgruver, dvs kjøpe billig og selge dyrt.
Saken er at Lego selger til barn som er deres hovedkunder (via voksne som kjøper).
AFOLs (Adult Fan Of Lego) som oss kan være interessert i å betale mye for deler som vi ønsker oss, inkludert Mr Gold
Dersom butikken dere jobber med skal tilfredsstille norske kjøperes behov er det gode priser som gjelder.
Et påslag på prisen fra PaB fra Lego er jo meningsløst for de aller fleste klossene, da kan vi jo kjøpe dem selv, og slippe dyr frakt :smiley:
Det hender imidlertid at Lego legger ut brikker der som er sjeldne, eller kun forekommer i ett sett, eller i en helt begrenset periode. Tilfellet Mr Gold er imidlertid helt spesielt.

Det viser seg at denne web-siden sier at de er verdens største online-butikk for LEGO minifigurer. De arrangerer konkurranser og gir spesialtilbud til Facebook og/eller Twitter -følgere og har kundeprogram som gjør at du samler royalties og kan få avslag på den måten også. De er veldig entusiastiske og sier at du som kunde skal sitte igjen med en positiv opplevelse og at de vil at du ofte har en “Wow” følelse av deres kundeservice og av kavliteten på det de leverer …!!!
Videre har de også et såkalt “affiliate” program som gir avkastning for nettsider som ønsker å promotere dem. Se her: firestartoys.com/Pages/Affiliates.html

Er dette noe som appelerer til deg/dere som kunde(r), eller er det ikke aktuelt grunnet skatt og avgift ved import?