hei, jeg driver og sorterer all legoen jeg har fra barndommen min, som var midten av første halvdel av 90 tallet og fram til 2000 ca når det gjelder lego. det jeg har oppdaget at bare på den lille boksen jeg har tømt nå så har jeg en duplo boks med de gamle 2 i bredden klossene, men jeg greier ikke fylle en halve isboks med de som i dag er standard i all bygging. selger lego noen pakker som er egnet for de som vil lage modul hus eller er det pick a brick som er veien å gå her? jeg trenger alt som brukes til vegger og tak. har også kjøpt et par modul hus fra lego som er på vei slik at jeg har noen modeller å gå etter når det gjelder høyde, utforming etc… eneste jeg egentlig savner i dagens lego verden er mer trykk på brikkene istedet for de hersens klistremerkene hele tiden.
Det er nok Pick a brick og bricklink.com som er stedene man kan kjøpe lego i løsvekt.
Pick a brick er Legos løsning og har stort sett de deler som er i bruk for tiden i sett man finner i butikken.
Bricklink.com er Lego byggere over hele verden som selger klosser. Her får man tak i både nye og gamle klosser som enten er ute av produksjon eller helt nye klossser fra nye sett. I både brukt og ny standard.
Jeg har selv benyttet meg av bricklink for å komplettere gamle sett som jeg hadde da jeg var liten og til å kjøpe inn klosser til 3 modul hus som er ute av produksjon.
Hvis du vet hva du skal bygge og/eller bruker LDD eller lignende så er Bricklink/PaB sannsynligvis best. Hvis du vil bygge direkte med brikker og ta ting litt etter hvert så kan et alternativ være å kjøpe et par modulhus billig fra f eks Pixmania. Da får man hele spekteret med deler man trenger, og så kan man evt. bestille det man trenger ekstra via Bricklink.
Lego selger noen bøtter/dunker og esker med assorterte brikker, samt en pakke med røde takstein.
Problemet med disse pakkene er at de stort sett inneholder grelle farger, som ikke alltid er det rette når man skal bygge hus.
Hvis du bor i eller nær Oslo kan en tur på Avalons pick-a-brick gi resultater.
I disse trådene kan du nok få noen tips =)
Taj Mahal via å kjøpe enkeltbrikker
Cafe Corner via Pick A Brick?