Lurte på hvilke produkter som fungerer til LEGO oppbevaring og utstilling?
Hva bruker dere som dere er fornøyd med? Og hvor kan det kjøpes? Oppbevaringskasser, sortimentskap/bokser, vitrineskap, eller annet lurt?
Har søkt litt på forum og funnet Smartstore oppbevaring (kan kjøpes flere steder), og Detolf vitrineskap (fra Ikea) til utstilling. Er det noen grunn til at det er nettopp Smartstore som brukes (og ikke andre merker?). Hva slags hyller/reoler bruker dere til Smartstore boksene?
Håper å få noe som fungerer fra begynnelsen, og håper derfor å få tips her. Regner med dette er rette stedet for å finne folk med erfaring
Tipper Smartstore er populære fordi de er av god kvalitet, lett tilgjengelige i et bredt utvalg av størrelser, og ikke minst at de har lokk som sitter skikkelig. De er også relativt kurante å stable.
Selv pleier jeg å kjøpe på Coop OBS når de har 40% tilbud.
Jeg bruker IKEA Kallax i kombinasjon med Smartstore 14 & 15, fungerer brukbart.
Det er også verdt å sjekke ut Really Useful Boxes. De koster litt mer enn Smart Store, men de har rette vegger på innsiden. Staples har til tider -50% på dem, men det finnes også mange flere størrelser enn det de fører. Du får lagret baseplater stående i 19-literen. Jeg bruker Raaco inserts (størrelse 80) i kombinasjon med 4-literen.
https://www.bauhaus.no/catalog/product/view/id/10925/s/skuffereol-m-10-skuffer-1/#full-description
Disse kan også med hell brukes. De er modulære, dvs man kan ta av hver enkelt skuffeseksjon og stable de slik man selv vil, samt at man kan ta av hjul hvis man ikke har bruk for de. Selve skuffen kan enkelt tas ut av reolen hvis man vil ha den med seg bort til byggeområdet. Solide greier og Bauhaus har rimelig frakt. Det har noen ganger vært kampanje på disse, så kan være verdt å ha litt is i magen og følge med.
Jeg har ca 200 sånne skuffer, ca 500 Raaco sortimentskuffer og 32 Smartstore 15 med 32 Ikeas Samla 11 liter oppå i Kallax hyller fra Ikea. Dette holder nesten, jeg har noen ekstra smartstore bokser, samlesett, utstillingshyller og oppbevaringsesker stuvet unna der det gikk an å få det unna seg. Funksjonaliteten på Raaco, Smartstore/kallax og skuffene fra Bauhaus er optimal for min del, men ingen av dem hadde fungert som eneste løsning.
Jeg ser at det kan virke som jeg skryter av hva jeg har. Det var flaut å oppdage, og ikke meningen. Poenget mitt var bare at dersom man har litt lego - noe mange her har mye, mye mer av enn meg vil jeg tro - trenger man en del(!) av disse skuffene osv.
Jeg har sånne raaco-skap som på bildet øverst i denne tråden - de med 60 skuffer henger over de med 34(?) skuffer (har festet dem på veggen).
Jeg ville heller hatt Smartstore 14 enn Samla 11 liter. Jeg hadde Samla fra før, derfor kjøpte jeg ikke Smartstore, men Samla har ikke clips på lokkene. Heldigvis passer de tilnærmet perfekt i lokket på Smartstore 15, og fyller opp hylla veldig godt. Men du vet - de er ikke i samme «serie» - noe som plager mitt lego-hode en smule…
Totalt ubrukelige, spør du meg. Hvis du skal stuve bort noe for alltid, som barnebarna dine skal finne og kaste når du er død og de skal overta huset ditt - da kan du bruke sånne. Men hvis du skal inn i kasser med sånne klyper å hente legoklosser mer enn en gang i uka - da skjønner du hvordan ideen om Hulken oppstod.