Som nogen allerede ved har vi arbejdet med et lydmodul til kørende og stationære enheder.
Ideen er at køretøjer eller brugere kan aktivere lydsekvenser eller mindre musikstykker/tale - enten direkte ved en betjening, eller “location aware” hvis et køretøj f.eks kommer forbi en baneovergang - styret af position eller automatik.
Modulet passer ind på den sender, som anvendes til at styre LEGO-toget.
Løsningen præsenteres på Nürnbergmessen 28. januar og vil være til generelt til rådighed fra slutningen af februar. Vi har som tidligere en række første-udgaver som interesserede kan bestille med email.
Små lydgivere/højttalere er jo ikke stor musik, så det skal anvendes til at skabe mere liv og interaktivitet på anlæg og bygninger. Det gode er at brugerne selv kan up-loade lyde til modulet over radioen, 8 lyde i alt hver maximalt 20 sekunder. Og man kan dele gode lyde med andre - f.eks her. Det er ikke altid nemt med gode lyde, så det vil være fint hvis vi kan dele. Vi lægger gerne vores standard lyde op her som de første.
Modulet kommer i handlen til 278 DKR incl. den lille højttaler som tillæg til GT-Xcontrol IR. Højttaleren kan godt være i toget, og har OK-lyd hvis den får lidt baggrund. En kraftigere højttaler kan også leveres hvor man har brug for bedre dybere lyde.
Bra tiltak!
Jeg skal ikke på den messen selv, kommer dere til å legge ut video av lydsystemet deres?
Jep, vi skal nok lægge en video på youtube på vores kanal. Det bliver måske først efter messen, eller lige op til.
Niels Bo
Hi LEGO fans
Som lovet har vi posted en video med lyd i LEGO tog og andre konstruktioner.
Den ligger på Youtube: youtu.be/Owozw1BbZH4
Toget har en normal GT-Xcontrol IR med det nye lydmodul, samt en lille højttaler bag døren.
Du kan så enten bruge de 8 standard lyde, eller du kan up-loade dine egne. Jeg tror det var Mortens ønske.
Du bruger så den nyeste version af GT-Command som har en sound manager. Denne manager kan up-loade en vilkårlig wav lyd mindre en 25 sekunder til et af de 8 slots på lydmodulet. Det sker via radioen i Masteren. Eneste begrænsning er at man ikke kører mens man up-loader. En Up-load kan tage op til 1 minut, den kan evt. naturligvis fejle, men så kan man blot prøve igen.
Lyden afspilles fra den lille højttaler i toget, eller hvis en stationær kontruktion fra en måske lidt større højttaler.
Vi har åbent for at brugerne allerede nu kan få adgang til at prøve hvordan lyd også kan være et konstruktions- og bygge element.
Venlig hilsen
Niels Bo
Lydmodul bestilt
Hva må til for å få noe sånt? Sannsynligvis et fjernt spørsmål men så er jeg rimelig fjern når det gjelder alt utover daglig bruk av en PC. Jeg har nok av PFtog men er dette “plug and play” eller må man lodde og programmere?
Ingen lodding, og programmeringen er ganske enkel og er bare snakk om for å lage kommandoer for å få togene til å kjøre, stoppe og endre hastigheter. Samt styre andre ting som penser og lys. Denne programmeringen er veldig enkel og krever ikke at du har mange års it-utdanning. Dersom du klarer å sette opp ei handleliste for å handle på butikken klarer du å sette opp dette også
Hej Chilis
Jeg synes dine spørgsmål er væsentlige og du er sikkert ikke den eneste, som tænker - uha for noget elektronik og software, det kan jeg nok ikke finde ud af.
Men nu stiller jeg dig en udfordring fordi du har mange tog og elsker LEGO.
Du får i 30 dage en pakke med PC-styring, positionsbestemmelse, banetegning, lyd i et tog, m.v.
Du skal så i løbet af de 30 dage få et tog op at køre på en bane, styre den på PC’en, få lyd i den, skrive en automatik, skifte spor med en servo, og i det hele taget få det til at virke.
Jeg tænker du kan trække på os eller på f0nix. Du skal berette hver uge her på forummet hvad som var svært og hvordan du løste det. Jeg kan sende pakken til f0nix og tænker nok du kan få den derfra.
Når de 30 dage er gået kan du returnere det hele hvis du ikke fik glæde af det, eller anskaffe det til prisen. Skal nok oplyse på forhånd hvad det er.
Vi kunne måske så få indsigt i, hvor det evt. er for svært, eller hvad vi kan gøre bedre?, Måske er det så nemt som f0nix siger.
Venlig hilsen, Niels Bo
@Nielsbo Wow, det høres spennende ut! Men jeg må si at min skinnesløyfe er kjedelig i den forstand at den kun har ett enkelt spor og følgelig derfor ingen sporveksler(e). Dermed er det kun ett tog som kan kjøre om gangen, det spørs da om jeg er like interessant for din utfordring…?
Eh-he… Jeg kan godt ta utfordringen! Jeg har fire tog, seks sporvekslere og manglende datakunnskap nok til å ikke få til enkle ting… Er i ferd med å montere togbanen nå i en layout som er 320x416 knotter stor…
Hi Begge
På Chili’s anlæg vil oplevelsen være at kunne udvide til at køre med to-tre tog på samme oval, hvor de holder afstand til hverandre.
Desværre kører halvdelen af banen skjult så der skal køres “virtuelt” (der kan vi ikke måle togets nøjagtige position), men skal beregne den ud fra hastigheden. Det skal nok gå, men er måske ikke specielt udfordrende. Jeg kunne forestille mig en køremåde, hvor et tog kommer frem ad gangen, med lyd osv. men som sagt tester det ikke så meget.
På Bondens anlæg er der flere udfordringer, sporskifterne og en mulig vekselvirkning mellem retninger, gennemkørsel, parkering, hurtige og langsomme tog.
Jeg tænker at forummets læsere måske vil synes at beretningen om anlægget med sporskifter var mest interessant?
Hvis jeg skulle bestemme ville jeg nok vælge “Bondens”. Forudsætningerne er en normal Windows PC W7 eller W8 med max 3 år gammel. Hvis I begge ville sende mig en e-mail på nb@gamesontrack.com, så kan vi tage det derfra.
Det ville glæde mig med et sådant forsøg og se, hvad ekstra support vi kommer ud i. Tak for jeres enthusiasme.
Venlig hilsen
Niels Bo
Det virker spennende
Hadde et sikt system vært mulig å blir brukt mot Legos gamle Monorail system ?
Den kjører jo på 9v batteri drift som i dag. Men ingen IR mottaker. Hvis man da ikke lagde en mottaker for dette ?
Jeg har desverre liten plass til å eventuelt teste noe slikt ut i lengden, men kunne nok satt opp en bane for kort tid.
Det meste er vel mulig, men antar at det må gjøres noe mod. for å få det til. GoT ̀s mottakere tilpasset mot LEGO er i hovedsak laget for å enkelt kunne kobles til for å styre PF tog.
Monorail lar seg lett konvertere til PF ved å bruke 8871 skjøtekabel, som har en 9V-kobling på ene siden. Det fungerer utmerket, og jeg vil utifra dette tro at også dette systemet vil fungere med monorail.
Hej
Mht til Monorail er I alle klogere end jeg. Men vi bruger IR lokalt i toget til at differentiere kommandoerne (motor, lys), dvs motoren får en variabel spænding afhængig af hastigheden. Spændingen på 9V som forsyning er fin. Vi bruger radioen direkte til lyd. Det er for at være kompatibel med LEGO’s fjernbetjening. Det synes vi var vigtigt.
Hvis der kan isættes en IR-modtager vil det temmelig sikkert virke.
Lyd kan overføres uden IR.
Niels Bo
Dvs mottakeren som sitter i togene tar strøm fra et LEGO batteri, tar i mot radiosignaler fra fra dette systemets sender og sender så signalene videre inn i IR mottakeren til LEGO via en liten IR sender.
Det er slik jeg har forestilt meg en løsning også. Hvis man får montert inn en PF IR mottaker via overganger, skulle det ikke være noe i veien for å kontrollere den via systemet.
Hej,
Jamen så tror jeg sagtens det kan virke, både med styring og med lyd - om man kan få plads til højttaleren.
Venlig hilsen
Niels Bo
Hvor stor er den høytaler modulen?