LEGO Town Plan 10184

Ser på ebay og BrickLink at det eksisterer bygg eg vil ha i min fremtidige LEGO by! Sett som LEGO Town Plan 10184 og Lego 10185 Green Crocer City Town er begge utgitt i 2008, men tydeligvis ikke i Norge, eller iallefall ikke på ExtraLeker i Tromsø!
Noen som kan gi en kort forklaring på hvorfor vi holdes utenfor når LEGO feirer 50 år?
Er klar over at ulike land/regioner selges enkelte sett som er mer eller mindre unike, dette gjør det jo bare litt mere spesielt for spesielt interesserte å få tak i slike sett, men er jo oxo fordyrende!
Finnes det norske butikker, ikke nødvendigvis online, hvor det er mulig å bestille slike sett?

Vet at de har Green Grocer (10185) på en butikk i Harstad som heter Smått og Rått, de har også inne Market Street (10190) + et par store Star Wars sett. Tror det var 10143 Death Star og 10179 Millenium Falcon. Men prisene er nokså stive i mine øyne. Green Grocer var priset til kr 2699,- og Market Street til kr 1499,-. De to Star Wars settene var priset til kr 3999,- pr. stk. Ganske dyrt med andre ord.

Settene du snakker om er “exclusive”, noe som betyr at man kun kan kjøpe dem på LEGO Shop@Home og spesialiserte LEGO-butikker , noe vi ikke har mye av i Norge :neutral_face:

Ser 10185 ligger på 150 USD op Lego Shop, så nokka dyrt va det jo i Norge da, men iallefall hyggelig at enkelte klarer å skaffe settene :slight_smile: . Skal høre med ExtraLeker om de kan skaffe 10185 på bestilling, men tviler vel egentlig på det, de mottar varer fra LEGO kun 4 ganger pr år om eg forstod de rett…som en konsekvens av at produksjonen ble flyttet fra Danmark.

…og vi i Norge kan vel ikke bestille via LEGO Shop@Home! Kan noen venligst forklare meg hvorfor??

Har ikke skaffet dem gjennom butikken Smått og rått i Harstad. Kjøpte dem selv fra en kontakt som jeg har skaffet meg via QXL. Betalte kr 3000,- for begge settene til sammen inkl. porto og alt i fjor høst.

Det er et gammelt savn vi alle har. Se forøvrig diskusjonen vi har hatt om dette før.

Oki, så da får vi muligheten der om ikke altfor lenge.
Men, en slik shop vil jo aldri skrive ned verdien slik at vi skal slippe moms, så BrickLink og ebay blir vel så absolutt billigere anyway. Settet eg skal kjøpe koster 150 USD på S@H, mens det koster 152 på ebay. Snakka med selger, ingen prob, han skulle sette ned verdien. Kan jo selvsagt bli fanget opp i tollen, men den risikoen er vel verdt å ta, bestiller eg 10 ganger, må man vel regne med at man kan bli busted 1 eller 2 ganger, men tjener likevel endel på det… :wink:.
Portoen på 52 USD blir vel neppe særlig dyrere enn på S@H, så med dagens kurs skulle totalsum bli ca 1470, mens butikken i Harstad skal altså ha ca 1200 mer for samme settet.

En selger som jeg har handlet på bricklink sier på “store policies” at varen vil bli merket med korrekt vare verdi og vil ikke merke varen med “gave”.
Selgeren jeg har brukt har link til USA lovverk som sier at det kan gi bøter eller fengsel,for mer info gå inn på always best parts på bricklink.
En skal ikke betale toll på lego kun MVA hvis vare verdi er over 200 kr,lego sett 10185 green grocer koster ca $145-$160 fra usa pris til norge ca 2000-2300 kr.

Det er riktig at det i USA (i hvert fall i teorien) er ulovlig å oppgi feil informasjon i tolldeklarasjonen.

Moms og mva er det samme - regner med du mener at man ikke skal betale toll.

Men siden arh er fra Tromsø så kan jeg jo bare informere om at det finnes en butikk som ikke er med i noen kjede og som av og til tar seg det bryet å importere LEGO sett selv. Der kan du av og til slumpe til å finne noen Exclusive sett også. Stedet er LEGO-loftet (2.etg i brukt-bladbutikken inn i smuget bak den sportsbutikken og KaffeLars rett opp for Sagatun midt i byen)

Stemmer det du, var innom der i forrige uke. SÅ de hadde City Hospital til 530 NOK om eg ikke husker feil, så neste gang eg tar en tur til sentrum regner eg med den er solgt :slight_smile: . Ellers ser det ut som han satser stort på Star Wars, men det er vel en bestselger, så kanskje ikke så rart.
Har vel i praksis overtalt samboeren min til at eg kan bestille Town Plan 10184 på ebay for ca 1500 NOK…så bare tollen ikke kødder skulle vel dette uansett være det billigste.

Jeg har et Lego Town Plan 10184 tilsalgs. Det ligger ute på finn

Link til annonse?

Prøve å søke litt på finn vettu :wink: slipper andre å gjøre all jobben :wink:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27520565

Jeg er bare litt lat …