Lilleby

Dette er jo bare råflott :slight_smile:

Takker :slight_smile: Hadde jeg bare vært skilled til å ta bilder, menmen… Ser i allefall mocsa :slight_smile:

Det måtte jo komme… Time for a change…

Flott Daniel-Cad tegning :slight_smile:

Du har hørt om BlueBrick? Ett gratis program for å tegne LEGO layout med veier, togbane og alt mulig. Jeg har brukt det en del for å planlegge layouter til utstillinger vi har hatt her i Tromsø. Vet også at andre her på forumet har brukt det til å planlegge bylayouter.

Hehe, startet med å rable ned en skisse, så kommer ideene etterhvert. Men husker jeg brukte noe sånn cadgreier for noen år siden. Anyway, sitter kun på nettbrett, så da er det genialt med S-pennen på noteproen :slight_smile:

Jeg ramla inn på dette forumet først sommer / høst 2013, så jeg har ikke sett denne tråden før de siste oppdateringene kom nå. Har bladde meg bakover og herregud a gitt, digger Lilleby! Imponert over størrelsen på dette her, good work! :smiley:

Jeg kom over forumet her sent 2012 og har heller ikke sett denne tråden før den nå dukket opp.
Trodde først at det var et nystartet prosjekt men har klart å overse at det var flere side :astonished:

Det er en flott by du har laget.

Hei, tusen takk :slight_smile: Ja, er en stund siden det var noe å poste her i tråden… Men legger nå til ca 50 stk. 32x32 plater i en mer barnevennlig layout, så da blir det nok noen flere bilder fremover :slight_smile:

Her er forresten den yngste layouten:

Og her er en link til hvordan den har forandret seg oppigjennom…

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=274269

Redigert ferdig? :slight_smile:

Ikke plass til hele layouten på papiret, men vises omtrentlig.

Flott du tar oss med på prosessen :slight_smile:

Artig å se utviklingen:)

Om jeg ikke har sagt det før, i Trondheim er det en liten bydel som heter Lilleby. Egen stasjon og greier;
no.wikipedia.org/wiki/Lilleby_ho … ion_01.jpg

(vi bor noen hundre meter unna, poden går på Lilleby skole;)

Hyggelig dere synes :slight_smile: Kan stemme at jeg har hørt noe om Lilleby i Trondhjem tidligere ja…

Håper jeg ikke bruker så alt for lang tid på dette nå da, men begynner iallefall på rivingen av Lilleby i morgen/overimorgen, så er det rett på snekring og maling… Ser frem til en by med 4 plater i dybden. 6,5 plater ble alt for uhåndterlig, og jeg synes egentlig det virket litt uryddig og rotete og. Så satser på at dette blir bra :slight_smile:

Som et tips kan jeg si at jeg har lagt merke til at togbanen kan ta forferdelig mye plass når man bare har 4 plater i bredden på bordet… Har nettopp revet min hesteskolayout (som lignet veldig på den du har tegnet) og er på vei inn i nytt legorom. Skrudde faktisk sammen de siste platene i det nye rommet i går kveld. Grunnflata på det nye bordet blir 13x10 baseplates av 32x32 størrelse, minus 14 plater i to åpninger i midten. Hele layouten blir formet som en hestesko, 10 plater bred. I midten av hesteskoen har jeg en åpning på 2x3 plater 4 platebredder fra veggen, før jeg har en bro mellom sidene i hesteskoen - 1x2 plater. På andre siden av broen har jeg en ny åpning - 2x4 plater stor - før en ny bro på 1x2 plater ytterst i åpninga på hesteskoen. Slik blir det mulig å kjøre tog rundt hele layouten, samtidig som jeg kan ha en vei mellom de to sidene i hesteskoen over broa midt på. Jeg har montert bordet bare 40 cm over gulvet - perfekt høyde for ungene, lett for meg å jobbe/rekke frem til enkeltelement i layouten og det er enkelt å krysse broene i midten av hesteskoen. I tillegg har jeg snekret bordet så sterkt at jeg kan bruke det som gulv… Det gjør heller ingenting at bordet er såpass lavt at legoen kommer litt i avstand fra vinduene med den ødeleggende sola utenfor…

Ja, merket meg det med trangt til tog i forhold til min forrige layout. Ser ut som en sirkel tar 3x3 32 plater, så da har man ikke mye å gå på. Men samtidig føler jeg ikke å gå på noe kompromiss med denne layouten. Togbanen ligger fint i utkant, og går inn i fjell under en flyplass. Men det blir en enkelt krysning over vei, og det liker jeg. Samme har jeg i forrige layout. Det har vel oxo mye med hvilken smak man har. Altså, vektlegging av togbane vs bygninger og veinett. Samtidig høres din løsning smart ut hvis man har mye tog, og går greit å hoppe inn når bordet er så lavt. Jeg har 76cm høyde fra før, og kommer til å gjøre det igjen. Synes det er pent, og kjekk plass til å koble alle ledninger med lys. Får mye lagringsplass under bordet og :wink:
Har du link til din by og layout? :slight_smile:

Med flere “etasjer” på layouten løser man de plassproblemene jeg siktet til vil jeg tro :slight_smile: Jeg vurderer sterkt å legge inn en etasje til for å få plass til min flyplass - den er det veldig vanskelig å plassere pent ellers. Men hvor høyt bør det være tro? Det er vel best å bruke en treplate til etasjeskille, for deretter å dekke den med klosser? Da må jeg finne høyden på klossene jeg må ha i mellom… Togene må jo kunne passere under! Jeg har veldig lyst til å lage ordentlige tunnelinnganger og slikt. Jeg har ikke hatt mot til å legge ut bilder av det jeg har drevet med ennå - føler jeg ikke er flink/kreativ nok sammenlignet med dere andre som viser frem… Kanskje når jeg får litt mer erfaring?

Høyde tar jeg utifra et sånt lego bru-sett jeg kjøpte for noen år siden. Men mener jeg må legge til et par-tre klosser i høyden for å få det til å se bra ut. Jeg bruker ikke spon til ekstra nivå… føler det er litt juks… Hmm, det er i grunn en tullete holdning. Tror jaggu jeg gir faen og bruker spon likevel :wink: Takker for ideen :slight_smile:

Men du… Ikke tørre å legge ut bilder fordi andre er bedre enn deg? Jeg er ikke flink på pedagogikk, men det er da iallefall tull! Det vil alltid være mange som er flinkere -punktum-. Jeg er helt fryktelig på å lage mye! Og bare se på fjellet mitt og MOC trær :smiley: Rent patetisk! Men, det er det beste jeg fikk til der og da, og det er min by. Er den bra nok for meg, så er mitt mål nådd. Så får heller folk bare le godt av det, og jeg kan le med, mens jeg satser på å bli flinkere :smiley: Trøst deg med at man blir flinkere etterhvert som man forstår bruken av brikkene, og får ideer av andre :slight_smile: Kopier min holdning, så bryr du deg ikke et pust om hva andre synes :wink:

Når dere snakker om to etasjer i layouten, så ser jeg for meg at det er to visuelt skilte etasjer:

Ellers er det vanskelig å få til en flyplass i modell på en måte som blir pent.
En normal rullebane i minifig-skala blir 50 meter lang …

Vanskelig, men ikke umulig.
Noen knep:

• Selektiv kompresjon. (Du bygger en del av avgangshallen, oppstillingsplassen foran avgangshallen, og antyder en taksebane på den andre siden.)
  • Tvunget perspektiv. (Du plasserer de flyene og bygningene som er i størst skala nærmest tilskuerne, og de som er i mindre skala lengre bort.)
  • Speil. Med ett enkelt speil vil flyplassen se ut som om den er dobbelt så stor, med flere speil kan den virke enda større. (Det eksisterer speil som ikke har en glassplate foran det reflektive belegget. Med et slikt speil kan du bygge helt inntil speilet uten at det ser ut som om det er en sprekk tvers gjennom bygningen, flyet, og rullebanen.)
    Det krever god planlegging å kombinere tvunget perspektiv og speil.

Hvis du bygger flyplassen på et visuelt adskilt plan kan du velge en annen skala for den.

LEGO piloter trenger bare 96 knotter å lande på. Psykopater, jaja, men stilig læll :smiley:

Glimrende!
Vi trenger en tommel opp til innlegg funksjon!

Det er vel omtrent like langt som gamle dagers Widerøe-piloter trengte på å sette ned en Twin Otter, tror jeg. :open_mouth:

Likevel ser det ikke pent ut med 96 studs rullebane.