Etter å ha vist frem litt forskjellige typer lys til mine modulhus legger jeg her ut informasjon om produsenten.
Han lager lyssett til modulhus, biler, Star Wars, gatelykter, Expert set.
Her er et eksempel på modulhus med lys
Layout under Kids Expo denne helgen
Lysene kommer i ferdige sett med USB plugg, noe som gjør at baksiden av huset blir et virvar av ledninger…
Disse kit’ene var virkelig flotte i utstillingen!
Jeg får lyst til å bygge tilsvarende lys inn i mine modular MOCs, men såvidt jeg kan skjønne blir det en uhorvelig mengde med USB-plugger som skal koordineres. Kristska: kunne du fortelle litt her på forumet om koblingsopplegget ditt (gjerne med bilder og linker til produkter) - og eventuelle tekniske ting man må passe på når man kobler mange slike sammen?
Jeg har prøvd å kikke litt, men føler at jeg ikke trenger fancy USB 3.0 enheter med masse datakraft bare for å øverføre litt strøm til LED-diodene…
Alt av USB utstyr og Cotech 230v fjernbryter utstyr er kjøpt på Clas Ohlson, bortsett fra 7 og 12 port USB hubbene med bryter som er kjøpt på Ebay (husk free shipping )
Prøver å forklare: 9 stk USB skjøtekabler fordelt slik:
Fjernstyrte kurser:
Kurs A: 1 dobbel USB powersupply
2 stk kabler til Ghostbusters bil og Spøkelseshuset
Kurs B: 1 dobbel USB powersupply
2 stk kabler hvor de delte seg til 2 USB forgrener til utendørsbelysning i hver av halvdelene av husene.
Kurs C: 1 dobbel USB powersupply
2 stk kabler hvor de gikk til hver USB forgrenere til gatebelysning i hver av halvdelene av husene.
Kurs D: 1 dobbel USB powersupply
3 stk kabler hvor de fordelte seg til 2x2 USB 4 port forgrenere til julehusene.
9 stk Batteripakker hvorav 1 reserve, 7 fordelt på de 11 modulhusene hvor noen av pakkene fikk en 4 port USB hub koplet til for å fordele faste lys.
Ghostbustershuset hadde 6 lamper og et trafikklys på en enkelt pakke via en 7 port USB hub.
Angående strømstrekk så var det ingen powersupply som kuttet ut eller ble overbelastet.
Ingen lamper i husene kuttet ut, alt virket 100%
Men merket at lyslenkene til Brick Bank dro utrolig mye mer strøm en de andre husene. Den batteripakken ble nemlig tom mye raskere en de andre.
Så lysene der ble flyttet over på fast strøm.
Kunne selvfølgelig kjørt alt på fast strøm og ingen batterier, men da hadde det blitt enda flere store USB hubber. Så tenkte at litt batteridrift var greit.
Tror også jeg muligens kunne kjørt 2 dager uten ladning, da de fleste pakkene bare var halvtomme ved dagens slutt, men syntes det var en unødig risiko å ta så valget ble å lade hver kveld.
Bruk av USB er jo smart i forbindelse med strøm til disse da det er en så utbredt standard og dermed lett å få tak i kabler, hub’er og strømforsyninger. De fleste har vel opp til flere USB enheter hjemme allerede som de har lader til?
Fordelen med USB kablene er jo at det er veldig lett å koble og forlenge en kabel. Kablene er solide og rimelig enkle å få tak i. Trenger heller ingen lodding for å koble.
Ulempen er at USB kablene er tykke og med alle de USB hub’ene og strømforsyningene så blir det mye som skal gjemmes bort. Og det kan også bli en del dyrere enn å lage selv.
Men jeg liker jo å lodde litt og slikt så jeg holder meg til selvlagde lyspunkter, både fordi jeg kan og fordi jeg synes det er moro å lage de tingene også.
Driver å leker med ideen å bruke tynn lakkert kobbertråd som man finner i diverse trafoer på kassert elektronikkutstyr (har masse av det liggende), og så en tynn bor eller bare rett å slett bruke en oppvarmet ståltråd til å smelte vei igjennom plasten for å få plass til kobbertrådene. Fordelen med disse tynne kobbertrådene er at man mye lettere kan gjemme dem inni selv de tynneste LEGO delene selv uten å måtte lage hull. Ulempen er jo at de er veldig sårbare og lett kan slites av…
Har også tenkt på ideen med å bruke SMD LED (SMD = Surface Mounted Device). Disse er jo supersmå og kan lett gjemmes inne i en kloss eller en LEGO del. Ulempen er jo at det er noe herk å lodde på og er veldig skjøre slik at man må passe veldig på og ikke bruke for mye varme over lang tid når man lodder disse. Har noen slike som jeg har tenkt å teste ut litt.
Flere n00b spørsmål:
Kristska, er det noen spesiell grunn til at du ikke kjøpte alt av USB ledninger og HUBer fra ebay? Delene fra Clas koster jo det 5-dobbelte!
De koblingene man setter i veggen vil jeg selvfølgelig ikke kjøpe fra utlandet, her er vel Clas litt tryggere…?
(Jeg har begynt å handle inn litt utstyr nå, slik at jeg ved neste utstilling kan stille med lys jeg også)
PKH i Trondheim?!?!! :mrgreen: :mrgreen:
Hadde vært utrolig gøy å fått til en layout med masse lys. Vi kan ha en utstilling i et siderom, hvor vi kan dempe lyset litt å få enda bedre effekt av en lysatt layout. Det hadde vært utrolig gøy om dere lys-folk kunne gått sammen og fikset en layout til PKH
Saken var så enkel som dette:
Jeg viste ikke hvor mye jeg trengte før vi var nesten oppe i arrangementet.
Therese og jeg bygget som et uvær for å få alle hus ferdige.
Så da var Clas lettest, selv om det koster litt, så virker det.
Måtte jo innom Clas å handle i siste liten for å få noen ekstra ladere…