Hva er den letteste og rimeligste måten å få lys inni modulhusene på? Noen som har noen erfaringer?
Baksiden kommer til å være skjult, så ledninger og den slags vil ikke være et hinder.
Tips mottas med takk.
Hva er den letteste og rimeligste måten å få lys inni modulhusene på? Noen som har noen erfaringer?
Baksiden kommer til å være skjult, så ledninger og den slags vil ikke være et hinder.
Tips mottas med takk.
Jeg har kjøpt mange leveranser fra https://www.liteupblock.com/ og er meget godt fornøyd.
USB powered - gjennom HUBer for å få flere tilkoblinger. Kan da drives av nettstrøm eller nødlader/batteripakke.
“Letteste og rimeligste måte”? Det må jo være å tenne ett telys og plassere inne i modellen.
Men det er jo både brannfarlig og kommer garantert til å ødelegge noen LEGO klosser, så ikke bruk den metoden
Nest letteste er vel å kjøpe noen ferdige lys sett og bruke dem.
Skal du holde deg kun til LEGO så er det ikke så veldig mange alternativer.
Dersom du går på Bricklink kan du handle noen gamle 9v eller 12v lys slik som disse:
9v: bricklink.com/v2/catalog/ca … P=6035#T=C
12v: bricklink.com/v2/catalog/ca … 10ac01#T=C
Skal også finnes noen 4,5 volt lys
Alle disse lysalternativene er fine og gir ett varmt fint lys. Men de er ikke så rimelig…
De lysene som er i produksjon i dag er Power Function LED lys: shop.lego.com/en-NO/LEGO-Power- … Light-8870
Disse er jo både enkle og relativt rimelig, men jeg anbefaler dem ikke. For det første synes jeg fargen på disse er alt for blåaktig, og det er også veldig svakt lys av disse.
Dersom du kan gå bort ifra LEGO komponenter så er det jo flusst av alternativer der ute.
Ett alternativ er jo de som Jacopyright nevnte. Her er noen andre alternativer (jeg har ikke testet noen av dem selv men har sett dem nevnt i flere forum rundt omkring).
brickstuff.com/
lightmybricks.com.au/
lifelites.com/
Andre alternativer som er mer “getto løsninger” er jo å kjøpe vanlige LED striper eller slike runde plater fra Clas Ohlson eller Jula eller tilsvarende og bare legge disse inne i huset. Dette alternativet med litt modifiseringer har jeg testet selv og fungerer helt greit. Man kan kjøpe ferdige LED striper som du bare klipper til i lengden og har dobbeltsidig tape på baksiden som du kan bruke for å feste under taket inne i husene. Disse lysene har noe tykk kabel som ikke er like lett å skjule. Men ellers ett bra alternativ synes jeg.
Jeg har jo gått enda ett steg videre og loddet mine egne LED lamper på kabler og plasserer dem inne i transparente LEGO klosser. Dette er nok er rimelig løsning, men ikke den enkleste om man ikke kan/vil håndtere en loddebolt og slikt
Power functions lys er noe herk med store kabler, batteribokser og det hele. Mye jobb å tilpasse til eksisterende modeller synes jeg. I tillegg så er det ikke allverdens lys i dem som FONIX sier.
Jeg har brukt Lifelites litt, og var vel ikke helt fornøyd med disse heller, tror ikke jeg vil anbefale dem.
Er lysten på å teste Brickstuff som flere virker fornøyde med, så hvis det er interesse for å samkjøre en bestilling med LUG-rabatt så er jeg med på det.
Forøvrig så er “rimelig” noe som ikke passer så godt for custom LEGO lys, det meste koster skjorta har jeg inntrykk av.
Liteupblock så jo veldig proft ut. Kablene ser veldig tynne ut også. Kan man bare legge kablene mellom klossene?
Prøvde telys i min barndom. Funket ikke spesielt godt. Tror jeg sånn i første omgang går for billig-greier fra Clas, og gir det mersmak, kommer jeg nok til å prøve lys som er noe mer spesialtilpasset lego.
Problemet er at mange av de settspesifikke lysene har en pris som nesten er lik det settet koster.
Anbefaler Brickstuff fordi det er så enkelt å bruke. Tynne ledninger som kan legges mellom klossene, små dioder som kan settes inn i lamper i minifigskala, og det er bare å plugge det sammen. De har også noen lightstrips som passer under en 1x6 plate, noe som gjør det lett å flytte til andre modeller. Her er det en lightstrip i hver bygning, og det tok fem minutter å rigge det til
Nighttime at Googie Highway by Birgitte Jonsgard, on Flickr
Det ser unektelig bra ut. Skal sjekke det ut de forskjellige tilbyderne av lys. Takker for tipset.
Er allerede en forumside om lys i modulhus her : http://forum.brikkelauget.no/diskusjon/viewtopic.php?f=13&t=5353