Jeg begynte med konvertering til MILS rett etter årets PKH. Her er en liten oversikt over hva jeg har gjort til nå.
Jeg bruker instruksjoner fra l-gauge.org som grunnlag til både MILS og tog-ballast.
Når jeg etterhvert begynner å se på mer rene landskapsmoduler er det nok andre ressurser som kan være nyttige å ta en titt på (f.eks. denne MILS)
Først, her er min identifikator (reddish brown, dark red, reddish brown)
Grunnen til at jeg ikke har fylt opp alle baseplatene her enda er fordi jeg vil bruke litt tid på å tenke på hva jeg vil benytte plassen til.
Her har jeg mange forskjellige muligheter til å lage landskap, små scener osv. Så jeg har foreløpig kun fylt opp plassen som trengs for skinnegangen.
Jeg tenker også at jeg ikke vil ha et sammenhengende tema på hele denne 180 graderen, slik at det er mulig å sette rette moduler i mellom de (f.eks. ved utstillinger).
En av de fine tingene med MILS er at man har mulighet til å skjule kabler under overflaten. Så jeg leker med tanken om å motorisere sporvekslerne.
Det kunne kanskje vært morsomt om vi fant en felles måte å gjøre det på, som kunne vært mulig å benytte også på events?
Jeg får hive meg på galskapen! Kommer tilbake til hvilke moduler jeg har/lager, men det blir nok noen sporvekslere i det minste.
Enig med Henrik at vi må få til noe motorisering av vekslerne - spørsmålet blir hvor “purist” man ønsker å gjøre det - personlig er jeg veldig for å lage egne løsninger som blir billigere og mindre enn det vi kommer til å få til med f.eks PF-motorer.
Jeg claimer [reddish brown / lime / reddish brown] som mine farger
Eneste grunnen er vel at hjørnet skal brukes som identifikator, men man kan jo være råtass og gå for en rosa 2x2 kloss f.eks.
Enig, vi bør gjøre det billigere. Om noen elektrokyndige kommer med en ide/løsning vi alle kan klare å implementere så synes jeg det høres ut som en god løsning i alle fall.
Følger med på denne tråden. Jeg er fortsatt oppgitt over at ikke Lego har laget styringssystemer for togene sine selv ennå, med tanke på alt som nå finnes tilgjengelig av apper og Bluetooth. Jeg mener, vi hadde jo alt dette på de gamle 9V-skinnene, og det fungerte strålende! Hva skjedde egentlig?
Jeg har valgt å legge ID’n på enden av MILS-mudulen, i stedet for på hjørnet. Det er fordi jeg vil ha mørk grå vegg på langsidene, og på endesiden når Lego-modellen i seg selv og ikke koblet på noe skinner. (Noe Michael Gale/FX Bricks syntes var en god idé …)
Ser bra ut det Lars. Vi har jo diskutert litt frem og tilbake hva vi skal gjøre i ytterkant av dobbeltsporet.
Her er et forslag: Hva om vi avslutter/starter med en 16x32 modul på utsiden av dobbeltsporet som går fra MILS høyde til baseplate-høyde?
Det vil dekke flere behov:
Skjule technic-bricks og eventuelt fyllklosser i mange forskjellige farger
Gi en liten veltesone hvis tog sporer av, men samtidig ikke ta opp for mye plass.
Gi en naturlig “kant” rundt layouten.
Dersom man skal ha dobbeltspor med R104 og R120 vil man da få en layout som er minimum 9 baseplater bred.
En litt annen ting. Det var et par MILS-utstillere på PKH som brukte magneter i stedet for technic-pins til å koble sammen moduler. Jeg bestilte en bunke med slike magneter nå etter PKH. Disse magnetene passer inni 1x4 technic brick og gjør at modulene enkelt klikker sammen. Om flere er interesserte så er det magneter av den typen her:
Enig med Henrik og Lars. Likte veldig godt måten å la være å merke ytterkant på. Det så pent ut på PKH også. Ryddig og mindre synlig med ensfarget kant ja.
32x16 plater som innramming tror jeg også kan være best. Så kan man jo lage et par moduler kant som har veiovergang og lignende for å lage litt variasjon.
Har konvertert hele “byen” til MILS og har brukt de nye veiene til lego. Veiene er nok et par studs for smale, så vil nok på sikt gjøre de litt bredere.