[MOC] Clarion Hotel The Edge

Mange av dere har sikkert allerede sett denne modellen på PKH2016.

Men først og fremst litt om modellen. Den er basert på ett virkelig bygg i Tromsø.
Hotellet er rimelig nytt og åpnet dørene for de første gjestene 1.mai 2014.
Rett før de startet å bygge dette bygget ble det vist noen skisser i lokalavisene om hvordan dette kom til å se ut. Jeg likte straks de rette linjene og som ikke var helt 90 grader på hverandre. Det er også mye hvitt og sort og veldig enkle linjer i en slags minimalistisk stil. Jeg tenkte straks at dette kunne bli ett morsomt prosjekt å lage i LEGO.
Etterhvert som bygningen begynte å bli ferdig ble jeg mer og mer bestemt på å bygge dette.
Jeg var å tok noen bilder av bygget noen måneder etter at det var åpnet. Men det var da ikke 100% ferdig da de manglet noen glasselementer (hm… var noe kjent med dette, men mer om det lengre ned).

Men først nesten ett år seinere sendte jeg en mail til hotelldirektøren og til han som er daglig leder i det firmaet som eier selve bygget. Det viste seg jo at han hadde tidligere vært daglig leder i min tidligere jobb så jeg kjente jo han godt. Det morsomme var at jeg sendte denne mailen (som jeg antok enten ble ignorert eller ville ta lang tid før jeg fikk svar på) på en lørdags kveld. Og til min store overraskelse svarte begge to ca innen en halvtime!
Dette gjorde at jeg fikk tilgang til noen enkle plantegninger som gjorde jobben min mye lettere.

Så da startet jeg planleggingen.
Første steg var å finne ut hvordan jeg kunne bygge de forskjellige elementene og gjorde noen enkle tester:
- - - - - -

Jeg satte meg flere krav for denne modellen:

1. Skala 1:42 i forhold til originalt bygg.
  2. Må være solid nok bygget til å kunne stå på en offentlig utstilling.
  3. Må være bygget slik at det er enkelt å sette opp og ta ned før og etter utstillinger.
  4. Når elementene er tatt ned må de ta liten plass i transport.

Etter dette så brukte jeg tegneprogrammet Gimp. Dette programmet er gratis og er fint å bruke fordi man kan tegne på flere lag og skjule og hente frem lagene etterhvert som man trenger dem. Så tok inn plantegningene der, skalerte dem ned til 1:42 skala og la på en grid på 8x9mm som da tilsvarer en kloss i bredde og høyde (ja jeg vet at en LEGO kloss er 9,6mm høy, men det avviket utgjør ikke så mye i denne skalaen at det gjør noe). Så fargela jeg alle rutene som hadde vindu med sort og tegnet en kant rundt hver “veggelement”. Så var det bare å starte å telle knotter i vertikalretningen og klosser i horisontalretningen og sette opp en bestillingsliste av hvilke deler jeg trengte.

Måtte etterhvert endre på hvilke elementer jeg hadde planlagt å bruke på grunn av at noen elementer var sabla dyre å få tak i og/eller fantes få av dem tilgjengelig.
Jeg sendte så en bestilling til Helge, men dette var jo så store mengder at han ikke hadde dette inne og det ville ta litt tid fra bestillingen til jeg fikk delene. I mellomtiden hjalp Morty meg med en liten forsendelse med 1x4x5 paneler i trans black. Takk til både Helge og Morty for delene!

1. og 2. etg gikk rimelig fort å bygge. Her har jeg akkurat startet og vi ser her fasaden i front på 1. og 2.etg:

Men når jeg skulle videre oppover så var jo selve vegg-elementene enkle nok å lage, men jeg funderte lenge på hvordan jeg skulle feste hvert vegg-element slik at det ble solid, men samtidig lett nok til å transportere enkelt.
Forsøkte først med noen brikkebygde vegger på tvers, men det tok jo opp ALT for mye brikker og ble sabla tungt. Forsøkte også med noen brikkebygde søyler, men det ble for skrøpelig selv om de var avstivet med technic beam vertikalt. Endte til slutt opp med flere “rammer” laget av lange technic beams og Technic bricks som hadde diagonale avstivere. Dette ble akkurat passe solid og veldig lett. Mellom disse rammene laget jeg noen horisontale “bjelker” av technic beams. Noen så kanskje denne konstruksjonen når jeg satte opp/demonterte modellen på PKH2016.
Ligger jo også en video på nett som viser i fortfilm når jeg setter opp modellen på PKH2016 i Trondheim: youtu.be/_FQr4hYErK8

Fikk jo også en utfordring når jeg skulle lage panelene i fronten fordi de er de høyeste og dermed de tyngste, samtidig som de har ett stort overheng ut mot fronten. Står en søyle av 2x2 round bricks og den bærer faktisk mye av vekta til det største vegg-panelet. Men under montasjen måtte jeg også sette opp en midlertidig støtte inntil jeg hadde fått nok vekt bak på denne rammen slik at den kunne holde oppe det overhenget i fronten.

En annen utfordring møtte jeg når jeg kom til toppen og skulle lage taket som er flatt. Fant ingen vinge-plater som hadde den rette vinkelen så jeg tok utgangspunkt i ene langsiden og så ble det mye hakk på andre siden. Men har senere tenkt ut en løsning her også ved å legge på en kant med 4x brede plater som dekker over disse hakkene. Men må da senke taket litt mere.

Når jeg var nesten helt ferdig og det bare gjenstod noen få uker igjen før jeg måtte pakke ned modellen for å ta den med meg til PKH2016, så gikk jeg først tom for 1x2 brick i trans black til vinduer og sendte en ilbestilling på dette på Bricklink. Når det var kun noen dager igjen gikk jeg også tom for brick 1x4 i Trans Black. Men da var det så kort tid igjen at jeg bare måtte erstatte disse midlertidig med vanlige svarte brikker. Hmm… var det ikke akkurat dette som skjedde med det virkelige bygget også? De manglet noen vinduer når de skulle ferdigstille bygget :slight_smile:

Den ilbestillingen av 1x2 rakk ikke frem itide på grunn av somling i det Norske tollvesenet. De kom først etter at jeg var kommet hjem fra PKH2016.
De 1x4 brikkene er nå bestilt og underveis. Det er også noen få småting som jeg skal endre på nå som jeg setter opp modellen for 2.gang slikt som:

• Forbedring av takplatene
  • Manglende vinduer som må erstattes.
  • Skiltet på taket og fikk ikke tid til å lage dette før jeg dro til Trondheim. Men jeg fikk jo noen ideer på hvordan dette kan gjøres ved å se Baard sin Legoland modell.
  • Noen små glipper her og der i overgangen mellom de forskjellige vegg-modulene som må tettes.
  • En kant på taket i av 2.etg som nå går vinkelrett over, men som egentlig skal gå på skrå.

Er også ett par detaljer som jeg er usikker på om jeg skal ta med eller ikke:

• Interiør i 1.etg hvor det er en bar til venstre når man kommer inn døren og en lounge/bibliotek til høyre når man kommer inn døren. Dette blir nære vinduene og kan derfor vises…
  • På kanten av taket går det noen skinner som noen kraner går på. Disse bruker de for å heise opp og ned noen kurver som brukes når det skal rengjøre fasadene på bygget.
  • Bak på hver side står det noen store ventilasjonsagregat (det ene er jo hele to etasjer høyt). Men dette er jo ting som folk normalt sett ikke ser.
  • De vertikale glasspanelene som dere kan se på ett av de testbildene over. Disse er tynne glassplater som stikker ut og går vertikalt. Disse vises nesten ikke på dagtid, men er opplyst med ett blå/hvitt lys på kvelden. Har ikke funnet noen gode byggemetoder på disse tingene enda, men hadde vært morsomt å ha noe lys her.
  • Har også klargjort for at de stolpene som står på fortauskanten foran hotellet kan lyssettes.
  • Rekkverk rundt kantene. Men disse er så tynne og små i virkeligheten at jeg tror jeg bare dropper disse.

(er sikkert noen flere ting som jeg har glemt av allerede…)

Så over til noen bilder av det som er laget til nå.
Fasade front/høyre:

Fasade front/venstre:

Fasade bak/høyre:

Sett litt ovenfra:

Og her er ett bilde av det originale bygget:

Flere bilder kan dere finne her.

Kom gjerne med kommentarer og tips til ting dere mener jeg burde gjort annerledes. Er alltid interessant å høre andres løsninger på forskjellige ting (selv om jeg kanskje ikke kommer til å gjøre noen endringer) :slight_smile:

Flott moc Fonix :smiley: Det er alltid en glede å lese dine grundige vurderinger og forklaringer på fremgangsmåte, valg osv :smiley:

Jeg skjønte ikke hvor stor modellen var før jeg så videoen du la ut tidligere. Virkelig et flott byggverk og en god gjengivelse av hotellet!

Dette er en virkelig flott modell av et spennende bygg! Liker også godt at du forteller om hvordan modellen ble til. Vet ikke hvordan det er med andre, men jeg blir ofte hengende i de samme tankebanene, og derfor er det er inspirerende å lese hvordan andre går fram når de utvikler nye modeller.

Det er faktisk en liten ting jeg ville lagt til på modellen. Når prosjekter skal presenters pleier arkitekter å ta med mennesker på tegningene for å vise hvordan byggene er ment til å brukes. Et par flere minifigurer ved inngangspartiet hadde gjort seg!

Birgitte

Takker for kommentarene.
Birgburg: hadde med meg en pose med minifigurer og en del kofferter og en taxi, men når jeg så hvor nærme bordkanten de kom så valgte jeg å la dem være. Den ene figuren som stod der er en statue som jeg valgte å la være der. Men den ble stadig vekk plukket på selv med to store skilt rett ved siden av som stod “Vennligst ikke rør modellene”…
Speiderkodeks: modellen er stor ja, og det er første gang jeg har måtte stå i en gardintrapp for å bygge på en LEGO modell :slight_smile:

Og by the way, jeg går med planer om å kjøpe inn en gummiklubbe for å kunne banke sammen høye rader med klosser enklere. Samt lettere å få sammen store flater med plater…
Når jeg har funnet en passende klubbe så kommer jeg tilbake med info om hvor bra jeg synes det fungerer. Har vært å kikket på noen verktøy steder, men de er veldig små og/eller veldig harde. Jeg vil ha en med litt mer større diameter og litt mykere enn de jeg har sett til nå. Fikk ett tips om å se etter slike som brukes til oppretting av bulker i bildører og skjermer.

Veldig stilig gjengivelse! Av det som for meg ser ut som et monsterbygg i de omgivelsene. Jeg er stor fan av moderne arkitektur, men dette her kan jeg umulig forestille meg har blitt plassert i sentrum uten protester :slight_smile:

Gøy å lese om fremgangsmåten, spesielt det du har gjort med rammeverk på innsiden. Jeg hadde litt for mye å tenke på i løpet av de tre dagene i Trondheim, så denne gangen fikk jeg sett altfor lite av hva folk hadde med seg, inkludert denne modellen. Og da er det desto mer gledelig at du legger ut detaljene i etterkant!

Ellers er jeg enig med Birgitte i at noen flere minifigurer hadde gjort seg, men forstår at du kvier deg for å gjøre figurene for ‘tilgjengelige’ for klåfingrede unger. Kanskje du skal ta med din nye gummiklubbe på neste event, så er du forberedt hvis noen blir for nærgående :wink:

Wow! Mektig bygg da, og ser spennende ut å bygge :slight_smile: Du som bygget ishavskatedralen og ja?

Det er et stilig bygg.
Jeg var litt frem og tilbake men tror nok bygget var ferdig bygget. Var mest opptatt med å få ferdig min egen layout.
Problemene med custom monorailen gjorde det ikke bedre.

Da var det artig å lese hvordan du hadde gått frem.

Har Ishavskatedralen liggende flattpakket i en pose her, klar til å sette opp på neste utstilling :wink:
Men den er i skala 1:100 og passer ikke heeelt sammen med 1:42 skala bygninger…
Du kan se på min MocPage her for å se andre hus jeg har bygd i LEGO.

Meget imponerende bygg, og morsomt å lese om framgangsmåte og byggeprosess. Her er det mye lærdom for oss ferskinger som bygger mest vignetter og annet småtteri!

Håper denne dukker opp på flere arrangementer slik at jeg kan få studert den nøyere!

Eg er veldig imponert over kva du har fått til!

Takk for samtalen under PKH. Eg har bestilt GT-Command Start set LEGO Trains. Gleder meg til eg får det, og håpe eg får det til å fungere??

Kjetil :slight_smile:

Her kommer et par nye bilder fra når jeg satt modellen opp i går hos Pellerin (de som eier det originale bygget).

Her er grunnplanet lagt ut. Det er nå lys i annenhver av de stolpene langs fortauet. De gule firkantene lengre bak viser hvor de innvendige søylene skal stå.

Fargerik innvendig :slight_smile:
Men ingenting av dette vises når modellen er ferdig satt opp. Bruker Duplo til søyler.
Her er vegger til 1. og 2.etg satt opp.

Her er taket kommet på toppen av 2.etg samt den indre strukturen som holder oppe veggpanelene til resten av bygget. Den indre strukturen er bygget av Technic brikker som dere ser her:

Veggpanelene på høyre side satt opp. Den orange søyla i front er bare en midlertidig søyle som jeg bruker under montering. Denne holder vekta av det høyre frontpanelet frem til jeg har fått mer tyngde på resten av den indre strukturen.

De seks hoved panelene på høyre og venstre side satt opp:

Begynnelsen på takkonstruksjonen på plass.

Her er modellen ferdig satt opp. Har fått på plass skilt på taket og ett ventilasjonsagregat på taket på 2.etg bak. Samt at noen glipper som var der tidligere er fikset. Har også fått satt inn alle de trans-black delene jeg manglet og som måtte erstattes med vanlige svarte deler til PKH.

Og som vanlig kan du se enda flere bilder her:
flickr.com/photos/f0nix/alb … 5474900943